زلزله سیاسی در بریتانیا

13:22 - 22 شهريور 1394
کد خبر: ۷۶۱۳۵
خبرگزاری میزان:انتخاب جرمی کوربین زلزله سیاسی در انگلیس به راه انداخت. این نماینده ضد اسرائیل رهبر حزب کارگر بریتانیا شد تا به عنوان نخست وزیر دولت سایه انتخاب شود.
به گزارش گروه بین الملل ؛ حزب کارگر بریتانیا صاحب رهبری شد که باید پس از این شاهد تغییرات اساسی در حوزه سیاسی در این حزب بود. حزب کارگر یکی از احزاب مهم و تأثیر گذار انگیلس است و سال های طولانی است که دولت این کشور میان حزب محافظه کار و حزب کارگر می چرخد.

جرمی کوربین از اعضای قدیمی حزب کارگر انگلیس  که 66 سال دارد، اکنون به جای میلیبند رهبر پیشین این حزب برگزیده شده است. میلیبند در انتخابات پارلمانی چند ماه پیش در انگلیس شکست خورد و از رهبری حزب استعفا کرد.

اما جرمی کوربین کیست که تاکنون پس از برگزیده شدن به عنوان رهبر حزب کارگر انگلیس اینگونه واکنش در فضای سیاسی این کشور و حتی دیگر کشورها را باعث شده است؟ برگزیده شدن او به عنوان رهبر این حزب چه اهمیتی می تواند داشته باشد؟

بی بی سی رسانه دولتی رژیم سلطنتی انگلیس در باره کوربین اینگونه نوشت است؛جرمی کوربین سیاستمدار ۶۶ ساله‌ است که رهبری حزب کارگر (حزب مخالف دولت) را در دست گرفته است و انتخابش تغییر قابل توجهی در رهبری حزب کارگر به شمار می‌آید.

آقای کوربین بیش از ۵۹ درصد آرای اعضای حزبش را به دست آورد، کمی بیشتر از هم‌حزبی دیگرش، تونی بلر، نخست وزیر پیشین این کشور که با ۵۷ درصد آرا در سال ۱۹۹۴، به رهبری حزب کارگر رسید.

او در ماه می گذشته (اردیبهشت) زمانی که حزبش در انتخابات شکست خورد هواداران چندانی نداشت اما رفته رفته در ماه‌های پس از انتخابات به چهره‌ای قابل توجه تبدیل شد.

جرمی کوربین سال ۱۹۹۳ برای اولین بار در زمانی که مارگارت تاچر نخست وزیر بریتانیا بود، به نمایندگی مجلس انتخاب شد. هفت بار در انتخابات شرکت کرد و ۳۲ سال نماینده پارلمان بود.

اما نکته مهم این است که آقای کوربین چرا توانست این پیروزی بزرگ به دست آورد؟ همین شبکه خبری چنین تحلیل کرده است؛

بعد از شکست حزب کارگر در انتخابات سال ۱۹۸۰، جناح چپ حزب کارگر به حاشیه رانده شد و اعضای میانه‌روتر قدرت را در دست گرفتند، سیاستی که آقای کوربین در آن زمان هم با آن مخالف بود اما این تغییر برای حزب کارگر موثر واقع شد و این حزب با رهبری تونی بلر و گوردون براون ۱۳ سال قدرت را در دست داشتند.

او الکل نمی نوشد، خودروی شخصی ندارد، شغل دولتی که حقوق بگیر آن باشد ندارد و بسیار ساده زیست است. او با دوچرخه کارهای خود را انجام می دهد و به محل کارش می رود.

این اتفاق سیاسی در انگلیس واکنش هایی هم داشته است که البته نگرانی شدید آنها را از این انتخاب به خوبی نشان می دهد چون از پیرزوی این حزب در انتخابات آینده نگران هستند که در صورت پیروزی کوربین نخست وزیر انگلیس خواهد شد و برای دیگران به یک چالش تبدیل می شود.

برخی پیروزی او را یکی از عجیب‌ترین پیروزی‌های تاریخ سیاسی بریتانیا دانسته‌اند و استیو فیلدینگ استاد سیاست در دانشگاه ناتینگهام به بلومبرگ گفته است؛«از زمانی که کالیگولا اسبش را به سوی سنای روم راند، این احمقانه‌ترین اقدام سیاسی تاریخ است." اشاره او به حمله‌ کالیگولا به سنای روم پس از اختلاف با سناتورها است که در نتیجه آن دیگر به امپراتوری نرسید.
اعتقادات جرمی کوربین

او برنامه هایی برای آنیده انگلیس داردو برخی از برنامه های کوربین برای آینده اینهاست؛

- افزایش مالیات طبقات ثروتمند

- افزایش مالکیت ملی و ملی کردن راه آهن و برخی خدمات دیگر

- کوتاه کردن دست بخش خصوصی از خدمات بهداشت و درمان

- تحصیلات رایگان

- مخالفت با سیاست ریاضت اقتصادی

سیاست های کوربین به ویژه در حوزه خارجی جالب توجه و چالش برانگیز است. شاید مردم انگلیس با چنین سیاست هایی بیشتر همراهی داشته باشند تا با سیاست هایی که در سال های گذشته اعمال شده است.

اگر او نخست وزیر شود، شاید انگلیس سیاست های مداخله گرانه و جنگ طلبانه خود را کنار بگذارد چون او مخالف شدید دخالت نظامی انگلیس در دیگر کشورها است.

جرمی کوربین معتقد است بریتانیا نباید وارد جنگ‌های غیرقانونی شود. او گفته در هیچ موقعیتی نباید سربازان بریتانیایی برای جنگیدن به خارج از این کشور اعزام شوند.

کوربین سال‌هاست از فعالان خلع سلاح هسته‌ای است و خواستار غیرفعال شدن تاسیسات هسته‌ای بریتانیا است.

یکی از ویژگی های او حمایت از از حزب الله و حماس است که البته مورد انتقاد شدید احزاب سیاسی انگلیس قرار گرفته است.

وزیر دفاع کنونی انگلیس هم پس از انتخاب کوربین به عنوان رهبر جدید حزب کارگر او تهدیدی برای امنیت ملی این کشور معرفی کرد.

چنین موضع تندی نشان می دهد جرمی کوربین روزهای سختی را روبروی خود دارد و باید کمر بند خود را محکم ببندد تا بتواند در مقابل فشارهای وارده مقاومت کند. حتی احتمال ترور او هم می رود. او سیاست های ضد صهیونیستی دارد و به همین خاطر باید مراقب باشد چون احتمال ترور او از سوی موساد می رود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *