مسئولیت واردات گاز از قطر به شرکت دولتی "نفت پاکستان" واگذار شد

18:30 - 22 شهريور 1394
کد خبر: ۷۶۱۲۷
خبرگزاری میزان - وزارت نفت و منابع طبیعی پاکستان مسئولیت واردات ۶ محموله گاز مایع طبیعی از قطر را پس از نپذیرفتن کمیته هماهنگی اقتصادی این کشور به شرکت دولتی "نفت پاکستان" واگذار کرد.
مسئولیت واردات گاز از قطر به شرکت دولتی «نفت پاکستان» واگذار شدبه گزارش به نقل از خبرگزاری تسنیم، وزارت نفت و منابع طبیعی پاکستان مسئولیت واردات گاز مایع طبیعی از کشور قطر را به شرکت دولتی "نفت پاکستان" واگذار کرد.

این مسئولیت در حالی به این شرکت واگذار شد که "کمیته هماهنگی اقتصادی" خرید گاز را رد کرد.

چندی پیش سازمان تنظیم مقررات نفت و گاز پاکستان از کمیته هماهنگی اقتصادی در خواست کرد تا خرید گاز مایع طبیعی را در اقدامی برای به اجرا درآوردن تمام قوانین موجود تایید کند.

این اظهارات وزارت نفت در حالی مطرح می‌شود که "اداره پاسخگویی ملی پاکستان" تحقیقاتی را در مورد وارد کردن 6 محموله گازی توسط شرکت دولتی نفت پاکستان از شرکت گاز قطر با قیمتی بالا به بازار را انجام می‌دهد.

در جلسه‌ای به کمیته هماهنگی اقتصادی گفته شد که 6 محموله گاز بر حسب قرارداد خرید و فروشی که میان شرکت نفت پاکستان و گاز قطر امضاء شدبه بازار عرضه خواهد شد.

بر اساس گفته برخی از مقامات، قیمت این محموله‌های گازی گرانتر از قیمت نفت کوره می‌باشد.

برخی از کارشناسان معتقدند احیای خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان  و توسعه سریع آن اقدامی کاملا با صرفه اقتصادی و به سود منافع ملی پاکستان است.

چندی پیش  محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در سفری که به اسلام آباد داشت نسبت به تکمیل زودهنگام این خط لوله ابراز تمایل کرد.

شهید خاقان عباسی، وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان گفت: "ما راه حل خودمان را به وزیر خارجه ایران ارائه داده و گفته ایم که ما متعهد به اجرای پروژه خط لوله انتقال گاز پس از لغو تحریم ها هستیم."

در حال حاضر، پاکستان بخش عمده انرژی خود را از نیروگاه های حرارتی تامین می کند که نفت کوره گران قیمت و سوخت دیزل مصرف می کنند. تولید برق از طریق گاز نسبتا ارزان قیمت ایران نه تنها موجب کاهش هزینه واردات نفت خواهد شد، بلکه به کاهش هزینه مصرف کنندگان برق نیز خواهد انجامید.

گفتنی است؛ مصرف کنندگان برق در پاکستان به رغم افت قیمت جهانی نفت همچنان رقم بالایی برای خرید انرژی می پردازند.

بر اساس برآوردهای دولت پاکستان، با تکمیل خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان، این کشور سالانه یک میلیارد دلار در واردات نفت صرفه جویی خواهد کرد و رقم صرفه جویی پاکستان در طول دوره 25 ساله قرارداد گازی با ایران به 25 میلیارد دلار خواهد رسید.

ایران سهم خود از 1800 کیلومتر خط لوله گاز صلح (IP) را در محدوده خود تکمیل کرده است. این در حالی است که اکنون پاکستان باید سهم خود در پروژه هفت و نیم میلیارد دلاری خط لوله گاز صلح را تکمیل کند. کشورهایی مانند چین و روسیه آمادگی خود را برای همکاری در ساخت خط لوله گاز پاکستان اعلام کردند.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *