یک دیپلمات: طی دو دهه گذشته توجه کمی به کشور‌های آسیای میانه داشته‌ایم

9:57 - 03 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۰۱۷۱
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
دیپلمات پیشین ایران در نروژ و مجارستان با اشاره به اینکه در طول دو دهه گذشته کمتر به کشورهای آسیای میانه توجه کرده‌ایم، گفت: ایران مانند کبوتری است که دو بال دارد؛ یک بال آن در منطقه غرب آسیا و بال دیگر آن هم در منطقه آسیای میانه گسترده شده است. جای کار زیادی در این منطقه وجود دارد.
عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به حضور رئیس جمهور در اجلاسیه سازمان همکاری شانگهای و دیدارهایی که در حاشیه این نشست با سران دیگر کشورهای عضو داشت، گفت: دیدار‌های رئیس جمهور با سران کشور‌های دوست و همسایه مانند ازبکستان، پاکستان و تاجیکستان در حاشیه اجلاسیه سازمان همکاری شانگهای، بسیار مهم بود.

وی با اشاره به اینکه در طول دو دهه گذشته کمتر به کشورهای آسیای میانه توجه کرده‌ایم، افزود: ایران مانند کبوتری است که دو بال دارد؛ یک بال آن در منطقه غرب آسیا و بال دیگر آن هم در منطقه آسیای میانه گسترده شده است. جای کار زیادی در این منطقه وجود دارد.

سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان خاطرنشان کرد: در ۳-۴ سال گذشته دولتی در ازبکستان روی کار آمده که شدیدا خواهان برقراری رابطه با ایران است اما متاسفانه در دوران اسلام کریم اف، با این موضوع مقابله می‌شد و در‌ها را به روی ایران بسته بودند. امیدوارم دیدارهای دوجانبه رئیس جمهور کشورمان با مقامات تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان منجر به برقراری ارتباطات حسنه دو سویه شود.

فرجی راد با اشاره به اینکه در گذشته شناخت دولتمردان ما از این منطقه کم بود، تصریح کرد: از سوی دیگر، ظرفیت‌های بالایی بین ایران و ترکمنستان برای برقراری ارتباطات چند سویه وجود دارد. آن‌ها می‌خواهند لوله گازشان از ایران بگذرد و به غرب برود که در دولت قبل چنین اجازه‌ای به این کشور داده نمی‌شد اگر این کار انجام شود روابط تجاری‌مان افزایش یافته و این اقدام از نظر ژئوپلتیکی مهم بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه برای توسعه کشور و خنثی سازی تحریم‌ها باید با کشوزرهای آسیای میانه بیشتر کار کنیم، گفت: در کنار آن نباید از ادامه همکاری‌ها با چین، هند و افغانستان غافل شویم. در گذشته  در این زمینه کوتاهی‌هایی داشتیم که امیدواریم در این دوره جبران شود. 
 
 
انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *