دموکرات یا جمهوری‌خواه فرقی نمی‌کند؛ خروجی رجزخوانی دروغین چیست؟

8:02 - 22 شهريور 1394
کد خبر: ۷۵۹۵۰
خبرگزاری میزان - جمهوری خواه‌هان و لابی صهیونیستی نتوانستند در صف موافقان برجام شکاف ایجاد کنند و راه برای فیلی باستر یا همان وقت کشی باز شد.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ گویا دیگر لابی صهیونیستی در میان متحدانش رنگ باخته و صدای جنگ و جنگ طلبی و کودک کشی بین قاتلان به ظاهر طرفدار حقوق بشر هم آهسته تر شده است.

حالا دیگر دموکرات‌ یا جمهوری خواه‌ فرقی نمی‌کند به عبارتی همه نمایندگان آمریکا می‌دانند که رجز خوانی‌های دروغین جنگ فقط هزینه تراشی را به دنبال خواهد داشت.

آقابالائی

کمیته روابط عمومی آمریکا- اسرائیل (American Israel Public Affairs Committee) مشهور به آیپک، یکی از بزرگترین و قدرتمندترین گروه‌های لابی داری در ایالات متحده آمریکا با 60 هزار عضو که هر ساله میلیون‌ها دلار خرج سرمایه گذاری در نفوذ بر سیاست‌های دولتی و قانونگذاری آمریکا می‌کند با رأی کنگره شکست سخت سیاسی و البته مالی را متحمل شد و به عبارتی همه قدرت و شهرت خود در واشنگتن را در معرض زوال قرار داد.

آیپک به رغم این شکست سنگین؛ خود را پیروز می شناسد و با صدور بیانیه ای ادعا کرد که اکثریت نمایندگان هر دو جناح سنا مخالف توافق اند. 

مارشال ویتمن سخنگوی آیپک در این باره بیان کرد که اسرائیل خواهان آن است که با وجود این توافق همچنان قوی بماند و آیپک همچنان نظرش این است که این مبارزه ارزش جنگیدن را دارد حتی اگر نتیجه اش مطابق میل ما نباشد.

وی اظهار داشت: توافق رای آورد. این رای محصول لابی قوی دولت بود اما موضوع این است که نه اکثریت دو حزبی کنگره و نه مردم آمریکا موافق این توافق نیستند.

"کلیفورد کاپچان" تحلیلگر شناخته شده سیاسی آمریکا و رئیس گروه اوراسیا در این باره معتقد است: آیپک با تمام نیرو و توان خود به صحنه آمد و هر کاری از آن ساخته بود در راه جلوگیری از تصویب توافق در کنگره انجام داد اما در نهایت شکست خورد و حتی نتوانست یک رأی هم برای خود به دست آورد. 

آقابالائی

پنجشنبه گذشته طرح رهبر اکثریت جمهوری خواه سنای آمریکا برای رد "توافق هسته‌ای با ایران" به رأی گذاشته شد.

گفتنی است برای رد توافق هسته‌ای می بایست از 100 عضو سنای آمریکا 60 عضو آن برای رد توافق هسته‌ای رأی مثبت می‌دادند در اینجا دموکرات‌ها دو راه بیشتر نداشتند یا با بدست آوردن حداقل 34 رأی راه جلوگیری از وتوی اوباما را سد کنند یا حداقل با40 رأی از حق وقت کشی یا همان "فیلی باستر" استفاده کنند اما در نهایت جمهوری خواه‌ها نتوانستند در صف موافقان برجام شکاف ایجاد کنند و این طرح با 58 رای مثبت در برابر 42 رأی منفی شکست خورد . بنابراین راه برای فیلی باستر باز شد.

فیلی باستر در نظام اجرایی قانون گذاری در آمریکا به تلاش سیستماتیک مخالفان اقلیت گفته میشود که با اتخاذ روش‌های متفاوتی مانع از این می‌شوند که مجلس وارد مرحله تصمیم‌گیری بر روی طرح اکثریت شود و در واقع با این روش امکان ورود مجلس به مرحله تصمیم‌گیری نهایی را مسدود می‌کند. 


آقابالائی

لازم به ذکر است که نخست وزیر انگلیس، رئیس جمهوری فرانسه و صدراعظم آلمان هم در مقاله‌ای مشترک در روزنامه واشنگتن پست ساعت قبل از این رأی گیری حمایت کامل خود را از این توافق اعلام کرده بودند و آن را سنگ بنای حل دائمی مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای ایران دانستند و خواهان حمایت کنگره از آن شدند.

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا هم این رای را « پیروزی برای دموکراسی و امنیت جهان » خواند.

با این حال «جان بینر» رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان گفت این طرح هنوز نیاز به بررسی های بیشتر دارد و در اصل این شروع کار است. او به اوباما هشدار داد که درباره توافق هسته ای از او به دادگاه شکایت می کند و گفت: نمایندگان جمهوریخواه از تمام ابزارهای خود برای مخالفت با این توافق استفاده خواهند کرد.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *