رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

توجه به ترویج گفتمان پیشگیری مزیت مهم قانون «پیشگیری از وقوع جرم»/ این قانون فراقوه‌ای بودن امر پیشگیری را الزام آور کرده است

2:30 - 22 شهريور 1394
کد خبر: ۷۵۹۰۷
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان- قائم مقائم معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به تصویب «لایحه پیشگیری از وقوع جرم» در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: اصلی ترین مزیت این قانون ترویج و تقویت گفتمان پیشگیری در جامعه و ایجاد دغدغه برای افزایش آگاهی‌های عمومی در این عرصه است.
توجه به ترویج گفتمان پیشگیری در جامعه، مزیت مهم قانون «پیشگیری از وقوع جرم»/ این قانون فراقوه‌ی بودن امر پیشگیری را الزام آور کرده است«مهدی امیری اصفهانی» در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی و قضایی میزان به تصویب «لایحه پیشگیری از وقوع جرم» در مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد و اظهارکرد: بر اساس بند 5 ماده 156 قانون اساسی وظیفه اقدام مناسب در پیشگیری از وقوع جرم به قوه قضاییه سپرده شده است اما در این ارتباط قانون موضوعه مشخص و قانون عادی نداشتیم که مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، الزام قانونی را در نظام اجرایی، تقنینی و قضایی کشور ایجاد کرد. 

وی افزود: طبیعتا با تصویب «لایحه پیشگیری از وقوع جرم» حرکت‌ها رو به جلو خواهد بود و با اجرایی شدن این قانون اقداماتی که در حال حاضر در حوزه پیشگیری انجام می‌شود نظامندتر با برنامه‌تر، با هدف معین‌تر و مشخص‌تر استمرار  پیدا خواهد کرد و دستگاه‌های مختلف نیز از باب مسئولیتی که در حوزه پیشگیری بر عهده مشارکت موثرتری خواهند داشت.

 قائم مقام معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ابراز امیدواری کرد با ابلاغ این قانون و اجرای آن عملا موضوع پیشگیری در کشور بهتر و بیشتر از گذشته در کشور به سر انجام برسد.

امیری اصفهانی ادامه داد: حتما این قانون که با اقدامات فرا قوه‌ای و با نگاه علمی و کارشناسی طراحی شده است منشاء خیر و برکت برای نظام پیشگیری کشور خواهد بود و قوه قضائیه با تمسک به این قانون و دستگاه‌های اجرایی نیز با رعایت احکام این قانون و مصوباتی که شورای عالی پیشگیری خواهد داشت با قوه قضائیه همراهی خواهند داشت و خود آنها هم در کاهش جرم و آسیب‌های اجتماعی تلاش خواهند کرد. 

وی گفت: نخستین نیاز برای ایجاد الزام  و قرار گرفتن دستگاه‌ها حول یک محور الزام قانونی است البته تنها با وضع قانون به نتیجه نخواهیم رسید و مشکل حل نخواهد شد و الزامات دیگری هم در کنار قانون در امر پیشگیری نیاز است که از جمله آن اعتقاد به پیشگیری، توجه به هر اقدام و تصمیمی که توسط هر کسی انجام می‌شود و توجه به آثارو تبعات اقدام و در نهایت همدلی و همراهی در اجرای قانون است. 

قائم مقام معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با بیان اینکه هیچ قانونی به سرانجام نمی‌رسد مگر اینکه در مقام اجرا مورد توجه کامل قرار گیرد، تصریح کرد: قانون شرط لازم است اما شرط کافی نیست بلکه شرط کافی همدلی و همراهی همه دستگاه‌ها در داخل سه قوه و توجه به فراقوه‌ای بودن پیشگیری است موضوعی که مقام معظم رهبری در نشست با مسئولان قوه قضائیه بر آن تاکید داشتند.   

امیری اصفهانی افزود: یکی از توفیقات امر پیشگیری موضوع فراقوه ای بودن آن است و تصویب لایحه پیشگیری از وقوع جرم این موضوع را الزام آور کرده است اما باید توجه داشت که قانون با اراده و اعتقاد مجری به هدف خود خواهد رسید. 

وی به مشارک جدی سه قوه در حوزه پیشگیری تاکید کرد و افزود: علاوه بر مشارک سه قوه، مشارکت همه مردم، مشارکت سازمان‌های مردم نهاد، رسانه‌ها و سایر ابزارهایی که در رشد آگاهی عمومی موثر هستند مکمل این قانون هستند.

قائم مقام معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تصریح کرد: اصلی ترین نکته که مقدمه پیشگیری است ترویج و تقویت گفتمان پیشگیری در جامعه و ایجاد دغدغه برای افزایش آگاهی های عمومی در این عرصه  است. 

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *