اکران‌کنندگان مردمی تبدیل به جزئی از پروسه ساخت فیلم شده‌اند

14:39 - 21 شهريور 1394
کد خبر: ۷۵۸۱۸
خبرگزاری میزان - فیلمساز خراسان رضوی گفت: در جشنواره عمار، اکران‌کنندگان مردمی تبدیل به جزئی از پروسه ساخت فیلم و مستند شده اند و علاوه بر این‌که می‌توان در ساخت برخی فیلم‌ها، در حوزه تحقیق و پژوهش فیلم یا مستند از اکران‌کنندگان کمک گرفت.
به گزارش گروه فرهنگی ، نشست فیلم‌سازان جوان انقلاب اسلامی با حضور فیلم‌سازان جوان استان خراسان رضوی در همایش سراسری اکران کنندگان مردمی جشنواره عمار، برگزار شد.
 
در این نشست که با محوریت بررسی موضوع اکران مردمی و ضرورت‌های آن برگزار شد، محمدمهدی خالقی، هادی حاجتمند و حجت احمدی‌زر از فیلمسازان استان خراسان رضوی حضور داشتند.
 
اکران کننده مثل پیک موتوری است
 
هادی حاجتمند، کارگردان مستند «آب و آتش و آب» در ابتدای این نشست گفت: اکران‌کنندگان سبب می‌شوند که کارهای فیلم‌سازان در مناطق مختلف کشور و در بین اقشار مختلف دیده شوند و لازم است فیلم‌سازان در جهت پیشرفت آثارشان از نظرات مردم اطلاع یابند که این نیاز از طریق اکران‌کنندگان صورت می‌گیرد.
 
وی با تشبیه کار اکران‌کنندگان به پیک موتوری بیان کرد: همان‌گونه که پیک موتوری، غذای خوب را به طور مستقیم به دست مردم می‌رساند، اکران‌کنندگان هم فیلم‌های خوب را مستقیماً به دست مخاطبان اصلی آن می‌رسانند.
 
حاجتمند افزود: در جشنواره عمار، برخلاف بیش‌تر جشنواره‌ها که دوره اکران محدودی دارند، فیلم‌های عمار در طول سال، بوسیله اکران‌کنندگان مردمی در مکان‌های مختلفی مثل مسجد، مدرسه و جمع خانوادگی پخش می‌شوند که این برای فیلم‌ساز بسیار اهمیت دارد.
 
بدون اکران مردمی، عمار مثل بقیه جشنواره‌ها می‌شود
 
حجت احمدی‌زر هم در این نشست اظهار داشت: نقطه قوت جشنواره عمار، اکران‌های مردمی آن است و اگر آن را از جشنواره حذف کنیم عمار هم چندان تفاوتی با دیگر جشنواره‌ها نخواهد داشت.
 
کارگردان فیلم «شاگرد امام»، با اشاره به این‌که نظرات مخاطبان می‌توانند در انتخاب سوژه‌ به فیلمساز کمک کنند یکی از خاطرات خود دراین‌باره را بیان کرد: دو سال پیش در جلسه‌ای که فیلم من اکران می‌شد یکی از کارشناسانی که حضور داشتند با اشاره به چند سوژه، انتقاد کرد که چرا فیلم‌سازان عمار سراغ این سوژه‌ها نمی‌روند، بعد از پایان جلسه از آن کارشناس خواستم که سوژه‌اش را برای من توضیح دهد و در حال حاضر مشغول فیلم‌برداری همین سوژه هستیم.
 
وی در‌باره اهمیت اکران‌های مردمی ادامه داد: حتی اگر فیلم‌ساز، بهترین فیلم را هم تولید کند ولی مخاطب آن را نبیند، به معنای شکست برای فیلم‌ساز است و از این موارد هم بسیار اتفاق افتاده است.
 
حاجتمند در همین‌باره خاطره‌ای هم از اکران فیلمش بیان کرد و گفت: مدتی پیش در حالی‌که که فیلمم در یکی از سینماهای  مشهد در حال پخش بود، بدلیل بیماری نتوانستم در آن حضور پیدا کنم ولی وقتی اکران‌کنندگانی که درنظر داشتند فیلمم را نمایش دهند مراجعه کردند، با همان حال نامساعد به محل اکران رفتم اما بعد از پایان پخش فیلم، بخاطر این‌که مجریان برنامه فکری برای برگشتم نکرده بودند تا شب و در هوای برفی بیرون ماندم تا این‌که یک خودروی گذری آمد.
 
اکران منطقه‌ای، باعث دیده شدن آثار می‌شود
 
احمدی‌زر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حجم بالای آثار ارسال شده به عمار و نبود امکان ورود همه آثار به اکران مردمی گفت: درباره فیلم‌هایی که به بخش مسابقه راه نمی‌یابند، حداقل کاری که دبیرخانه عمار می‌تواند بکند این است که چنین فیلم‌هایی را در مناطق مرتبط با فیلم و فیلمساز است از طریق اکران‌کنندگان مردمی نمایش دهد که این هم باعث دیده شدن اثر می‌شود و از طرف دیگر موجب انگیزه بیش‌تر فیلم‌سازان آن مناطق می‌شود.
 
وی در ادامه با بیان این نکته که آنچه برای مردم اهمیت دارد پیام و سوژه فیلم است و نه تکنیک‌های فیلم‌سازی، پیشنهاد داد: دبیرخانه جشنواره عمار می تواند برای دیده شدن آثاری که به دلایلی در پک‌های اکران مردمی قرار نگرفته‌اند در فاصله برگزاری بین دو جشنواره، پک‌هایی شامل چنین فیلم‌هایی را ارائه دهد.
 
راه درازی در پیش داریم
 
کارگردان «شاگرد امام»، با اشاره به محتوای خوب فیلم‌های سینمای انقلاب تصریح کرد: به لحاظ فنی، هنوز آثار فیلم‌سازان جوان جشنواره عمار، به لحاظ تکنیکی خیلی جای رشد دارد و بایستی هم‌گام با تولید محتوای خوب، از لحاظ ساختار تکنیکی هم استانداردها و معیارهای لازم را کسب کنیم و فضای جدیدی را در سینمای انقلابی و دینی بوجود آوریم.
 
احمدی‌زر دراین‌باره اضافه کرد: علاوه بر آموزش‌های آکادمیکی که برای ارتقای سطح فعالیت فیلم‌سازان مرسوم است، ضلع دیگر پیشرفت فیلم‌سازن جوان، اکران کنندگان مردمی هستند که باعث می‌شوند تا فیلم‌سازان از نظرات و بازخورد اثرشان در بین مردم مطلع شوند.
وی با اشاره به اکران‌های بین المللی عمار، بیان کرد: اگر توانستیم در کشوری مثل لبنان، یک مسیحی را که کم و بیش از انقلاب اسلامی شناخت دارد، جذب کنیم، می‌توانیم سرمان را بالا بگیریم و ادعای پیشرفت داشته باشیم.
 
باید اسم اکران کنندگان را در تیتراژ فیلم‌هایم بیاورم!
 
محمدمهدی خالقی نیز در ابتدای سخنانش در این نشست با اشاره به اهمیت نمایش فیلم‌هایش در بین عامه مردم، از اکران کنندگان خواست نظرات مخاطبان را به فیلم‌سازان برسانند و گفت: اگر فرصتش باشد حتما در جلسات اکران مردمی فیلم‌هایم شرکت می‌کنم و اگر چنین هم نشود می‌توانم بصورت تلفنی با اکران‌کنندگان ارتباط داشته باشم تا بتوانم مستقیما از نظرات مخاطبان اطلاع پیدا کنم.
وی درهمین‌باره پیشنهاد داد: شماره‌ فیلم‌سازان در اختیار اکران‌کنندگان قرار بگیرد تا ارتباط از این طریق بین فیلم‌سازان و مخاطبان آن‌ها برقرار شود.
در جشنواره عمار، اکران‌کنندگان مردمی تبدیل به جزئی از پروسه ساخت فیلم و مستند شده اند و علاوه بر این‌که می‌توان در ساخت برخی فیلم‌ها، در حوزه تحقیق و پژوهش فیلم یا مستند از اکران‌کنندگان کمک گرفت، خودم حاضر هستم اگر اکران‌کننده‌ای فیلم مرا نمایش دهد اسمش را در تیتراژ فیلمم به عنوان عوامل فیلم بیاورم.
 
حضور در عمار، جایزه است
 
وی با اشاره به این‌که عمار توانسته است ظرفیت‌های بومی و محلی را فعال کند، همچون حجت احمدی زر پیشنهاد داد: دبیرخانه جشنواره، در هر دوره، آثار مربوط به استان‌های مختلف را شناسایی و دسته‌بندی نماید و اکران‌کنندگان مردمی هم این آثار را در اولویت اکرانشان قرار دهند.
خالقی ادامه داد: اکران کنندگان هم می‌توانند با شناختی که از مناطقشان دارند با توجه به نیازها و اولویت‌هایی که هست سوژه‌ها را به فیلم‌سازان معرفی کنند که می‌توان گفت از این طریق به نوعی پیوست اجتماعی برای فیلم‌ها در نظر گرفته می‌شود.
 
کارگردان فیلم «پوستین وارونه» در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اکران‌های متعدد جشنواره عمار در طول سال، اظهار داشت: در جواب خبرنگاری که از من پرسیده بود چرا فیلمم در عمار عنوانی کسب نکرده است، گفتم: «حضور در عمار به خودی خود یعنی جایزه»، منظورم از حضور در عمار دقیقا به معنای اکران‌های مردمی است.
 
بخش مسابقه اکران مردمی راه‌اندازی شود
 
وی در ادامه پیشنهاد داد: همانند بخش مسابقه آثار، به صورت مستقل، بخش مسابقه‌ای هم برای اکران‌های مردمی درنظر گرفته شود و با تدوین معیارها و دستورالعمل‌هایی، فیلم‌ها هم بتوانند برای حضور در بخش‌های مختلف اکران مردمی با یکدیگر، رقابت کنند.
خالقی با این پیشنهاد که نحوه شرکت در عمار بصورت انتخابی شود و فیلمسازان بتوانند یا در بخش فعلی ثبت نام کنند یا در بخش اکران مردمی، اضافه کرد: اگر چنین بخشی در جشنواره عمار ایجاد شود، فیلم‌های خودم را به جای بخش مسابقه فیلم، به بخش اکران مردمی ارسال می‌کنم.
 
این فیلم‌ساز هم‌چنین پیشنهاد داد: پک‌های اکران مردمی جشنواره، براساس موضوعات مختلف مثل امام، شهدا، مهدویت و سبک زندگی تهیه شوند که این از طرفی انتخاب فیلم‌ها را برای اکران‌کنندگان راحت می‌کند و هم اگر فیلمی برخی نیازها را از جنبه‌های گوناگون پوشش داده باشد، می‌تواند در پک‌های مختلف قرار بگیرد و در شبکه اکران مردمی، بهتر دیده شود.
 
اکران عمار، از یک خانه چهل متری تا کانادا
 
وی با اشاره به اکران‌های بین المللی جشنواره عمار گفت: ما اگر به کم‌تر از کلام امام خمینی(ره) مبنی بر این‌که «ما باید در جنگ اعتقادی‌مان بسیج بزرگ سربازان اسلام را در جهان به راه اندازیم» راضی باشیم، بازنده هستیم.
 
خالقی اضافه کرد: امروز، ابعاد اکران‌های عمار از یک خانه کوچک چهل متری تا اکران در کشورها و مناطق مختلف دنیا مثل کانادا، لبنان، پاکستان و هلند گسترش یافته است و لازم است فیلم‌سازان انقلابی با توجه به مقضیات لازم، به سمت دیده شدن آثارشان در سطح بین المللی هم حرکت کنند.
 
کارگردان فیلم «شاگرد امام» با اشاره به مستند «سفیر» خود بیان کرد: تجربه موفق جشنواره مردمی عمار در بکارگیری ظرفیت‌های مردمی در اکران باعث شده است تا برخی جشنواره‌های دیگر هم برای نمایش آثارشان، در سطحی پایین‌تر از این شیوه استفاده کرده‌اند.
 
گفتنی است در پایان این برنامه، پرسش و پاسخ کوتاهی هم برگزار شد.
 
انتهای‌پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *