باید‌ها و نباید‌های اخذ مالیات از خانه‌ها و خودرو‌های لوکس

21:08 - 21 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۷۳۵۵
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
یک کارشناس امور مالیاتی در خصوص اخذ مالیات از خانه‌ها و خودرو‌های لوکس گفت: نباید فقط با دید درآمدزایی دولت به مالیات نگاه کرد بلکه دولت‌ها باید با دید مشوق تولید، اشتغال، سرمایه گذاری و ضد تورم به آن نگاه کنند.

- غلامرضا حیدری کرد زنگنه کارشناس امور مالیاتی در گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص اخذ مالیات از خانه‌ها و خودرو‌های لوکس گفت: تنها در بخش مسکن حدود ۱۰ نوع مالیات با عناوین مختلفی، چون مالیات بساز بفروشی، مالیات نقل و انتقالات، مالیات سرقفلی یا حق واگذاری، مالیات بر عواید مسکن، مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر خانه‌های لوکس، مالیات اجاره و... از سوی سازمان امور مالیاتی اخذ می‌شود ضمن اینکه شهرداری نیز به اسم عوارض اقدام به اخذ مالیات از مسکن می‌کند.

وی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا به این شکل از یک بخش مالیات گرفته نمی‌شود، ادامه داد: تنوع مالیات در بخش مسکن باید تجمیع و در قالب یک نوع مالیات اخذ شود.

این کارشناس امور مالیاتی با تاکید بر اینکه این مالیات‌ها بیشتر تنبیهی، ضد انباشت سرمایه و یک سیاست پوپولیستی است اظهار داشت: اساس تولید سرمایه است و سرمایه داران را باید تشویق به سرمایه گذاری کرد، اما گاهی اوقات مجموع مالیات‌هایی که گرفته می‌شود بیشتر مصادره اموال مردم است.

رئیس سابق سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه مالیات ابزار سیاست مالی است تصریح کرد: مجلس و دولت نباید فقط با دید درآمدزایی به مالیات نگاه کنند بلکه باید مالیات را به دید مشوق تولید، اشتغال، سرمایه‌گذاری و ضد تورم ببینند.

حیدری کرد زنگنه افزود: سرمایه دار‌ها باید تولید ثروت کنند، اما این روش اخذ مالیات، موانعی بر سر راه تولید ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون معیار خانه لوکس خانه‌هایی با قیمت ۱۰ میلیارد تومان اعلام شده گفت: با این وصف ۷۰ درصد خانه‌های تهران خانه‌های لوکس هستند، چراکه در جنوب شهر تهران هم یک خانه ۱۵۰ متری بالای ۱۰ میلیارد تومان است.

امیدواریم در بهمن ماه بتوانیم اخذ مالیات بر ثروت را عملیاتی کنیم

در ادامه این گفتگو مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم اظهار داشت: برخی مالیات‌ها هدف درآمدزایی برای دولت را دارد و گاهی هم هدف مالیات، تنظیم و هدایت و باز توزیع ثروت در جامعه است.

وی با بیان اینکه در کشور ما نیز بنا بر امکانات و ابزار‌هایی که در اختیار داریم مالیات ها، وضع و اخذ می‌شوند ادامه داد: متاسفانه این مالیات‌ها بسیار بسیار پائین‌تر از درآمدی است که فعالان اقتصادی دارند و به عبارتی مالیات بر ثروت، تقریبا در جامعه ما جایگاهی ندارد و یا از آن چیزی که باید باشد بسیار عقب‌تر است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص علت عدم تصویب آئین نامه اجرایی قانون مالیات بر خانه‌ها و خودرو‌های لوکس گفت: روند تصویب و تدوین آئین نامه این مالیات تا پایان دوره دولت دوازدهم ادامه پیدا کرد و علی رغم صرف زمانی بیش از یک سال، تصویب و ابلاغ نشد که امیدواریم دولت سیزدهم در این روز‌ها آن را تصویب کند تا در بهمن ماه بتوانیم این مالیات‌ها را دریافت کنیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *