محرومیت حدود ۵۰ درصد رانندگان تاکسی از بیمه تأمین اجتماعی/ وعده مجلس برای بهبود وضعیت بیمه‌ای و معیشتی رانندگان

12:39 - 20 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۶۸۲۱
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور گفت: بنابر اطلاعاتی که از سازمان تأمین اجتماعی دریافت شد، حدود ۵۰ درصد از رانندگان متاسفانه از بیمه تأمین اجتماعی بهره‌مند نیستند و به عنوان یک مطالبه جدی از سمت رانندگان تاکسی همواره در اولویت است.

- بنا به اعلام روابط عمومی برنامه غیرمحرمانه، برنامه تلویزیونی غیرمحرمانه با موضوع «مشکلات بیمه‌ای رانندگان تاکسی» با حضور علی بابایی کارنامی نماینده مجلس شورای اسلامی، محمد محمدی مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تامین اجتماعی، مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور و محمود عباسی تاکسی‌ران، ۱۹ ام شهریورماه از شبکه دو سیما پخش شد.

بابایی کارنامی  بیان داشت: بحث جدی در این مسئله تعارض منافع صنفی و تامین اجتماعی است.

وی با بیان اینکه هیچ راننده تاکسی در کشور نباید فاقد بیمه تأمین اجتماعی باشد، تصریح کرد: به نمایندگی از مجلس قول خواهم داد تا تمام توان خود را برای ارتقاء وضعیت بیمه‌ای، مسائل معیشتی و رفاهی رانندگان تاکسی دریغ نخواهم کرد و امید است که اتفاق خوبی در جهت بهبود وضعیت رانندگان تاکسی کشور بیافتد.

عباسی نیز عنوان کرد: یکی از مشکلات اصلی بیمه تاکسی‌رانان نداشتن متولی است. ما تاکسی‌رانان دارای چندین متولی هستیم، وزارت کشور، فرمانداری‌های کشور، شهرداری‌ها و نمایندگان مجلس متولی ما هستند، لیکن هیچ کدام مسئولیتی قبول نمی‌کنند.

وی افزود: تاکسی‌رانان از دو حوزه قوه قضائیه و حوزه مقام ریاست جمهوری درخواست کمک دارد. این دو حوزه اگر در امر حمل و نقل ورود یابند، قوانینی که در کشور به صورت بایکوت انجام شده، جاری و ساری خواهد شد.

ضامنی اظهار داشت: در کشور ۳۲۰ هزار دستگاه تاکسی فعال با رنگ و پلاک زرد وجود دارد و ۴۰۰ هزار راننده تاکسی و ۸۰ هزار راننده کمکی در این حوزه فعالیت می‌کنند. بیمه تأمین اجتماعی به عنوان یکی از خدماتی که از سوی دولت برای این عزیزان درنظر گرفته شده، چند سالی جاری است، ولی تعدادی از این رانندگان همچنان از این بیمه بی‌بهره هستند و این مسئله به عنوان یک دغدغه مهم برای رانندگان مطرح است.

وی افزود: طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال ۱۳۸۶، راننده تاکسی نیز مشمول بهره‌مندی از بیمه تأمین اجتماعی با یارانه دولتی شدند. بنابر اطلاعاتی که از سازمان تأمین اجتماعی دریافت شد، حدود ۵۰ درصد از رانندگان متاسفانه از بیمه تأمین اجتماعی بهره‌مند نیستند و به عنوان یک مطالبه جدی از سمت رانندگان تاکسی همواره در اولویت است.

ضامنی خاطرنشان کرد: روی سخن من به نمایندگی از کلیه رانندگان تاکسی در سراسر کشور خطاب به مسئولین و دولت است. وزیر کار و رفاه اجتماعی که تنها کمکی که دولت برای قشر ضعف و زحمت کش حوزه حمل و نقل در نظر گرفته، بیمه تامین اجتماعی است. این بیمه باید بدون نیاز به هر گونه افزایش اعتبار دولتی با ساماندهی و شفافیت می‌توان به گونه‌ای عمل کرد که کلیه رانندگان حمل و نقل عمومی از این امکان برخوردار شون و رضایتمندی ایجاد کند.

محمدی در ادامه این برنامه گفت: از سال ۹۲ قانون تامین ۵۰ درصد حق بیمه مشاغل را داشتیم که می‌بایست از محل درآمد هدفمندسازی یارانه‌ها تامین می‌شد لیکن در ردیف بودجه ابلاغی وجود نداشت.

وی افزود: اعتباری که علیرغم ماده ۷ قانون هدفمندسازی یارانه‌ها باید در اختیار ما قرار می‌گرفت، متاسفانه پیش بینی نشد. امسال خوشبختانه در قانون بودجه اسم رانندگان و گروه‌های خاص در بند (و) تبصره قانون بودجه آمده است.

محمدی اضافه کرد: سازمان تامین اجتماعی ۹۱۰ هزار نفر از رانندگان حمل و نقل عمومی درون و برون شهری را با دریافت ۱۳ و نیم درصد حق بیمه تحت پوشش قرار داده است که ۱۳ و نیم درصد باقی مانده به عده دولت و سازمان هدفمندسازی است.

وی در ادامه گفت: انتظار می‌رود که ۲۰۰ هزار نفر باقی مانده که از سوی سازمان حمل و نقل جاده‌ای و سازمان شهرداری برآورد شده، بتوان با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی تحت پوشش قرار گیرند و همه رانندگان از مزایای بیمه تامین اجتماعی برخوردار باشند.

«غیرمحرمانه» کاری است از گروه اقتصاد و دانش به تهیه کنندگی و کارگردانی علیرضا عاصم یوسفی و اجرای محمدجعفر خسروی که جمعه‌ها ساعت ۱۷:۴۵ و تکرار آن شنبه‌ها ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *