هاشمی: تیم ملی بسکتبال پیر شده و تغییر نسل ضروری است/ طباطبایی: عملکرد تیم ملی تضمین کننده تداوم حضور سرمربی است

10:56 - 10 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۴۱۱۰
دسته بندی: ورزشی ، توپ و تور
سرمربی تیم ملی بسکتبال گفت: حتماً تزریق نسل جدید نیاز است؛ همه می‌دانیم که تیم ملی پیر شده و تغییر نسل ضروریست.

- نشست خبری مصطفی هاشمی، سرمربی جدید تیم ملی بسکتبال ایران از ساعت ۱۰:۳۰ امروز (چهارشنبه) با حضور رامین طباطبایی، رییس فدراسیون و همچنین اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست طباطبایی ضمن عرض خیر مقدم از حمایت‌های اصحاب رسانه از عملکرد تیم ملی در بازی‌های المپیک تقدیر کرد.

وی افزود: هاشمی نیاز به معرفی ندارد و از بهترین مربیان ایران از نظر دانش، توانمندی و مدیریت تیمی است و سابقه بازیکنی و مربیگری را دارد و کمیته فنی هم پس از چند ساعت او را به عنوان سرمربی انتخاب کرد. به او تبریک می‌گویم و امیدوارم سکاندار خوبی برای تیم ملی در کاپ آسیا، بازی‌های آسیایی و انتخابی جام جهانی باشند.

طباطبایی درخصوص ادامه حضور پرحاشیه مسعود قاسمی به عنوان سرپرست تیم ملی گفت: مدیریت تیم‌های گروهی سخت است. قاسمی عضو تیم ملی دانشجویان، جوانان و بزرگسالان بوده است، ما در قدیم سالی یک سفر داشتیم و او در تمام رده‌ها بوده و نا آشنا با بسکتبال نیست و کاملا به بسکتبال مسلط است.

رییس فدراسیون بسکتبال تصریح کرد: قاسمی تنها کسی است که در دوره مربیگری ۶ ماهه بین‌المللی بسکتبال در لایپزیش مدرک گرفت. او از نظر فنی به بسکتبال مسلط است و اول می‌خواستیم او مدیر تیم‌های ملی باشد و هم در عین حال به تیم ملی بزرگسالان که ویترین بسکتبال است، کمک کند. همیشه می‌دیدیم بین مدیر تیم ملی و سرپرست مشکلات پیش می‌آید و به همین خاطر سرپرستی تیم را به خاطر انسجام به قاسمی سپردم و از او در هر دو بخش استفاده کردیم.

طباطبایی گفت: از این پس قاسمی به عنوان مدیر تیم ملی خواهد بود و نه به عنوان سرپرست و قطعاً فرد دیگری را به عنوان سرپرست معرفی خواهیم کرد. ما فردی امین را کنار تیم ملی می‌خواهیم و در برخی موارد شاید قاسمی نقاط ضعف داشته باشد، اما برای سرپرست فرد دیگری را معرفی خواهیم کرد.

وی در مورد ادامه حضور توامان هاشمی در رده ملی و باشگاهی گفت: باید شرایط خاص خودمان را در نظر بگیریم. من هم این احساس را دارم که سرمربی تیم ملی نیابد در باشگاه خاصی باشد، اما شرایط ایران با اسپانیا و صربستان متفاوت است چرا که برای انتخاب سرمربی اسپانیا یک نیروی انسانی قوی وجود دارد.

سرمربی تیم ملی بسکتبال گفت: انتخاب سرمربی برای ما هم سخت شده و وقتی در کمیته فنی بحث می‌کنیم افراد مورد نظر به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسیدند. از طرفی این مربیان هم خانواده دارند و باید دستمزد بگیرند. ما از اسفند ماه هر سه ماه درگیر مسابقه هستیم و تصمیم گرفتیم سرمربی تیم ملی را از حضور تیم باشگاهی محروم نکنیم و نمی‌شود به خاطر چند ماه مربیگری با تیم ملی یک نفر را از سرمربیگری در تیم باشگاهی محروم کنیم. من هم تاکیدم بر اینست که نباید باشگاه محور باشیم. هاشمی هم قطعا انصاف را در انتخاب بازیکنان خواهد داشت و به دنبال فضای جدید هستیم.

مصطفی هاشمی سرمربی جدید تیم ملی بسکتبال هم در ابتدا گفت: خیلی خوشحالم از حسن اعتماد فدراسیون به من که این مسئولیت را به من دادند. ما ایرانی‌ها خوش استقبال و بد بدرقه‌ایم؛ مهم اینست که کارمان را درست انجام دهیم. موفقیت نیاز به حمایت خانواده بسکتبال و رسانه‌ها دارد.

وی ادامه داد: از کادر قبلی تشکر می‌کنم که سه سال زحمت کشیدند؛ امیدوارم نقاط قوت را ادامه دهم و نقاط ضعف را برطرف کنم. اهالی رسانه باید با من همسو باشند و اگر روزی باختیم یعنی همه شکست خورده‌ایم. حمایت رسانه‌ها راهگشاست و ان‌شالله بسکتبال روز‌های خوبی داشته باشد.

هاشمی در پاسخ به سوالی در مورد اردو‌ها و برنامه‌هایش برای تیم ملی اظهار داشت: مربی تیم ملی باید ۳ فاکتور داشته باشد؛ یک باید نتیجه‌گرا باشد و نمی‌توان مانند رده باشگاهی برنامه‌ریزی کرد، زیرا نگاه ملی و کوتاه مدت برای همان تورنمنت است. مسأله دوم تعامل با بازیکنان است و باید در آن زمان کوتاه احساس خوبی داشته باشند و باید اختلاف نسل را کم کنیم. مورد سوم اینست که مربی باید استعدادیاب باشد نه به آن معنای استعدادیابی در رده‌های پایه. باید مربی تیم ملی هر دفعه ۳ - ۴ بازیکن مستعد بین ۱۸ تا ۲۰سال به تیم اضافه کند.

سرمربی تیم ملی بسکتبال افزود: پس باید از طرفی جوابگوی نتایج باشم و این یعنی باید از بهترین بازیکنان استفاده کنم. باید توازنی بین نتیجه گرایی و جوانگرایی ایجاد کرد. بدنه تیم وقتی باعث پیروزی می‌شود باید باشند، اما حتماً تزریق نسل جدید نیاز است. پس از آنکه لیگ شروع شود بهترین‌ها را انتخاب خواهم کرد و همه می‌دانیم که تیم ملی پیر شده و تغییر نسل ضروریست.

هاشمی درباره جزییات و مدت قراردادش با فدراسیون بسکتبال اظهار کرد: بعضی وقت‌ها ما می‌گوییم اگر من بودم این کار را می‌کردم. در حکمی که گرفتم به عنوان سرمربی است و صحبتی از زمان قرارداد نبوده و مطمئنم طباطبایی از من حمایت می‌کند. یک نفر تا جایی می‌تواند باشد که منشاء خیر باشد. تا هر زمانی که مرا بخواهند، در کنار تیم ملی خواهیم بود. من نمی‌توانم با ضعفم با آبروی کشورم بازی کنم و این حق را به فدراسیون می‌دهم که هر زمان بخواهند من کنار بروم. بخشی از موضوع قرارداد موارد مالی است، ولی من اصلاً در این انتخاب بحث مالی نداشتم.

وی ادامه داد: در مورد همکارانم هم تصمیم را خودم گرفتم، اما در هر سیستمی یک سری چارچوب‌ها و محدودیت‌ها وجود دارد. همانگونه که من هم سال‌ها خط قرمز برخی دوستان بودم. انتخاب نفرات و همکارانم، تصمیم خودم بود و مهران حاتمی و کامران جمشیدوند هم به عنوان آنالیزور همکار من در تیم ملی هستند.

سرمربی تیم ملی بسکتبال در مورد تداوم استفاده از بازیکنان دورگه در تیم ملی گفت: هرکسی پاسپورت ایرانی دارد و طبق قوانین فیبا می‌تواند بازی کند، حق دارد برای کشورش بازی کند و تفکیک بازیکنان دورگه و ایرانی توهین به حقوق انسان‌هاست. شایسته سالاری در اولویت است و شاید نظر من با کادر قبلی متفاوت باشد. اگر بازیکنانی سطحشان از بازیکنان حاضر در لیگ بیشتر باشد، قطعاً در تیم ملی حضور خواهند داشت، اما اگر این اختلاف سطح کم باشد اولویت با بازیکنانی است که در خاک این مملکت بازی می‌کنند.

وی درباره نظرش درخصوص تغییر نسل گفت: یک مجموعه ممکن است در تغییرات دچار بحران شود و آینده همه چیز را مشخص خواهد کرد، اما در نهایت وظیفه فدراسیون و رسانه‌ها حفظ این انسجام است. ما در کشوری جهان سومی بسکتبال بازی می‌کنیم و احساسات اهمیت زیادی دارد و باید احساسات بازیکنان را درک کنیم.

هاشمی در واکنش به ادامه حضور توامان در رده ملی و باشگاهی گفت: من همیشه روی حرف‌های خودم هستم و می‌دانم قبلاً چه گفته‌ام. به شرافتم قسم هیچگاه منافع باشگاهی را در موضوعات ملی دخیل نخواهم کرد و اگر سال دیگر هم در تیم ملی باشم، دیگر در رده باشگاهی فعالیت نخواهم کرد.

طبابایی تاکید کرد: واقعا حال بسکتبال خیلی هم خوب است و من هم قبول دارم نقاط ضعفی وجود دارد. این حواشی در دهه ۶۰ و ۷۰ هم بود؛ ولی چون فضای مجازی نبود خیلی مسائل مطرح نمی‌شد. اهداف ما جام جهانی پ المپیک بود که به آن رسیدیم. برای چهار سال بعدی هم هدفمان حضور در فینال کاپ آسیا و بازی‌های آسیایی و کسب سهمیه المپیک پاریس است و واقعا آیا برخی دوستان انتظار کسب مدال المپیک دارند؟ این اهداف برای چهار سال پیش ما هم بود. باید هوشمندانه جوانگرایی کنیم و انشالله نتایج بهتری را کسب کنیم.

هاشمی هم خاطرنشان کرد: من همه جای بسکتبال بودم و همه چیز را دیده‌ام‌. چرا اینقدر دروغ گفتیم و نیروی انسانی بسکتبال را از بین بردیم. اگر به عقب برگردیم خیلی مسایل روشن می‌شود.

سرمربی تیم ملی بسکتبال در مورد برنامه‌هایش برای جمع کردن حواشی تیم ملی گفت: من ۲۳ سالم بود که هم بازیکن بودم و هم مربی آن هم در زمان جنگ. منظورم این است که به خوبی بازیکنان را می‌شناسم و اگر نیاز احساسی بازیکنان را برطرف نکنیم این بازیکنان برای مربی بازی نخواهند کرد. فدراسیون، کادر فنی و رسانه‌ها باید در یک راستا باشند. برخی حواشی اخیر در تیم ملی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. اگر بازیکنی بخواهد به تیم ملی آسیب بزند یقینا در تیم ملی نخواهد بود.

هاشمی افزود: باید در تمرینات در رده‌های پایه یکسان سازی شود و این نیازمند هماهنگی بین مربیان تیم‌های رده‌های پایه است. شناخت خوبی از بازیکنان بالای ۱۷ سال دارم و امیدوارم انتخاب ‌های خوبی داشته باشیم.

وی درمورد انتخاب اعضای کادرش گفت: مگر می‌شود کوچینگ یک مربی خوب باشد ولی خوب تمرین ندهد. من ساختار تمرینات را خودم طراحی می‌کنم و همکارانم وظایف مشخص خود را دارند. باید یک جایی به بازیکن اجازه اشتباه را دارد زیرا یک زمانی همین موارد به درد بازیکن می‌خورد. دفاع کردن، ریباند و دویدن یک الزام است ولی تیمی می‌برد که گل بزند و توپ را به داخل سبد بفرستد. اگر کسی بتواند روند امتیازگیری و گل زدن بازیکنانش را بالا ببرد،خواهد برد.

طباطبایی درباره اینکه تا چه زمانی به هاشمی فرصت خواهد داد، گفت:  چه قرارداد یک ساله یا ۱۰ ساله ببندم اگر نیاز به تغییرات باشد این تغییرات صورت می‌گیرد و نمی‌توانیم در صورتی که مشکلات است، ادامه دهیم. صد در صد مربی که با علم و دانش باشد و نتیجه بگیرد، کنار تیم ملی خواهد بود. اینگونه هم نیست که قراردادی ببندیم که رییس بعدی فدراسیون نتواند آن را فسخ کند. عملکرد تیم ملی تضمین کننده تداوم حضور سرمربی است.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *