همچنان به دنبال راه حل برای مشکلات اقتصادی هستیم

16:58 - 18 شهريور 1394
کد خبر: ۷۵۲۱۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان - وزیر اقتصاد گفت: پیداکردن راه حل مناسب که هم تولید را پاسخ دهد و هم مشکلات را حاد نکند و از طرفی با سیاست ضد تورمی دولت سازگاری داشته باشد، از پیچیدگی های اقتصادی در دوره حاضر است.
به گزارش ، علی طیب نیا در نشست هم اندیشی مدیران عامل بانک های دولتی، خصوصی و موسسه های مالی و اعتباری که با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شده است، تنگنای مالی را از دغدغه های نظام بانکی کشور اعلام کرد و اظهار کرد:‌ تاکنون نشست های متعددی برای حل مشکلات نظام بانکی با حضور مدیران بانک ها برگزار شده است.

طیب نیا ادامه داد: مشکلات مزمنی که از قبل انقلاب در اقتصاد ایران بروز کرد و به سبب تحریم ها نیز مشکلاتی به اقتصاد ما تحمیل شد، اقتصاد ایران را با شرایط رکود تورمی، نرخ تورم بالای  45 درصد و رشد منفی اقتصادی مواجه کرد.

وی افزود: با اتخاذ سیاست های دولت در دو سال اخیر نرخ تورم به زیر 15 درصد کاهش یافت و دولت برنامه های متعددی را برای خروج از رکود اجرا کرده است. اما مردم هنوز نمی توانند طعم شیرین رونق اقتصادی را بچشند.

وزیر اقتصاد با اشاره به تنگنای اعتباری نظام بانکی کشور گفت: عوامل زیادی طی سال های گذشته نیاز به نقدینگی را افزایش داد که از جمله آنها افزایش تورم، نرخ ارز و محدودیت ناشی از تحریم ها بوده است و بنگاه ها مجبور شدند به جای گشایش اعتبار ، از حواله استفاده کنند.

طیب نیا گفت: تقاضا برای تامین مالی در این سال ها به شدت افزایش یافت اما عواملی مانند بدهی دولت به بانک ها، مطالبات معوق، محدودیت سرمایه و وجود اموال مازاد، قدرت تسهیلات دهی بانک ها را محدود کرد.

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی اولویت دولت برای مقابله با رکود اقتصادی و رفع تنگنای اعتباری نظام بانکی است.

طیب نیا با اشاره به اینکه همزمان با کمبود منابع در بخش تولید نظام بانکی با نرخ سود نامناسب نیز مواجه بوده است، گفت: ‌تولیدی که چند سال با شرایط رکودی مواجه بوده است، نمی تواند نرخ سود بالا را تامین و پرداخت کند و اگر نرخ سود را صرفاً به صورت دستوری کاهش دهیم مشکلات تشدید می شود.

وزیر اقتصاد افزود: پیداکردن راه حل مناسب که هم تولید را پاسخ دهد و هم مشکلات را حاد نکند و از طرفی با سیاست ضد  تورمی دولت سازگاری داشته باشد، از پیچیدگی های اقتصادی در دوره حاضر است.

طیب نیا با اشاره به اینکه بخش عمده ای از مطالبات معوق نظام بانکی به دلیل شرایط رکودی موجود بوده است، گفت:‌ در شرایطی هستیم که اگر فشار غیرمنطقی به نظام مالی و پولی کشور وارد شود، مشکلات حادتر خواهد شد و همین موضوع سیاست گذاری ها را با پیچیدگی هایی مواجه کرده است.

وی افزود: در دو سال گذشته جلسات متعددی با مدیران نظام بانکی و همچنین مسئولان ارشد اقتصادی دولت برای بررسی و دستیابی به راه حل برگزار شده است و این جلسات با مشارکت مدیران بانکی ادامه دارد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *