تولید اولین سامانه رانش واتر جت با قدرت ۱۷۰۰ اسب بخار تا پایان سال

0:02 - 01 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۱۳۵۹
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
مدیر عامل سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع گفت: در مراحل تولید اولین سامانه رانش واتر جت با قدرت ۱۷۰۰ اسب بخار هستیم که ان شاءالله تا پایان سال به آن دست پیدا خواهیم کرد.

به گزارش - امیر دریادار رستگاری با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به مناسبت سالروز گرامیداشت صنایع دفاعی کشور در خصوص جایگاه صنایع دفاعی و اهمیت این صنایع اظهار داشت: استراتژیست‌ها معتقدند صنایع دفاعی هر کشوری به لحاظ برخورداری از متخصص‌ترین افراد و پیشرفته‌ترین فناوری‌ها و تجهیزات جزء صنایع راهبردی کشور‌ها به شمار می‌رود.

وی افزود: صنایع دفاعی یک ماموریت مشخص و ویژه دارند و آن تولید قدرت است؛ برای اینکه بتوانید به قدرت دست پیدا کنید باید علم، دانش و آگاهی داشته باشید و برای اینکه نسبت به موضوعی علم و آگاهی پیدا کنید نیاز به تحقیق و پژوهش دارید و برای اینکه تحقیق و پژوهش کنید به ابزار آلات، تجهیزات و نیروی متخصص نیاز دارید و این زنجیره باید کنار هم قرار گیرد تا به قدرت برسید و امروز صنایع دفاعی ما در این حوزه‌ها فعالند و به همین دلیل است که برای کشور اهمیت دارند.

مدیر عامل سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع تاکید کرد: مهمتر از تولید قدرت، عوامل تولید قدرت هستند لذا امروز در تمامی سازمان‌های صنعتی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، ما در حوزه منابع انسانی، آموزش و پرورش آن ها، یادگیری تخصص‌های مورد نیاز، ایجاد مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، انجام تحقیقات پایه و علمی و طراحی و تولید سامانه‌ها در حال فعالیت هستیم.

امیر رستگاری با اشاره به اینکه امروز در همه حوزه ها، صنایع دفاعی ما به تولید پایدار رسیده اند اظهار داشت: تولید قدرت ما در این حوزه مبتنی بر دانش، نیروی انسانی و تجهیزات داخلی است و این موضوعی است که دیگر از دست کشور خارج نخواهد شد و این توان، یک توان راهبردی است که می‌تواند تولید امنیت، قدرت و بازدارندگی ایجاد کند.

وی افزود: اگر صنایع دفاعی در کنار نیرو‌های مسلح قرار گیرد می‌تواند در چهار حوزه امنیت، سیاست، تولید علم دانش فناوری و اقتصاد مواد باشد.

مدیر عامل سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در خصوص سرریز فناوری‌های این حوزه به حوزه‌های دیگر گفت: در زیر دریایی‌ها از موتور‌های BLDC استفاده می‌کنیم و امروز به فناوری سرریز دانش طراحی این موتور‌ها در الکتروموتور‌های دوچرخه، موتور سیکلت برقی و کولر آبی دست پیدا کردیم که بخش خصوصی نیز در حال مذاکره با ما برای دست آوردن این فناوری است تا خط تولید آن را در کشور راه اندازی کند.

امیر دریادار رستگاری با اعلام اینکه در حوزه رانش واتر جت به خودکفایی کامل رسیدیم و آن را برای شناور‌های نظامی خود تولید می‌کنیم، افزود: امروز هم با سازمان بنادر و دریانوردی برای شناور‌های جستجو و نجات آن ها، قرار داد منعقد کرده ایم؛ پیشتر سامانه رانش واتر جت ۱۳۰۰ اسب بخار را تولید کرده بودیم، اما این عزیزان سامانه رانش واتر جت با قدرت ۱۷۰۰ بخار را درخواست کرده اند که در مراحل تولید آن هستیم و ان شاءالله به اولین سامانه آن تا پایان سال دست پیدا می‌کنیم.

وی درباره آخرین دستاورد‌های مجموعه خود در سال گذشته نیز اظهار داشت: ناو شکن دنا جدیدترین ناوشکنی بود که کار تحقیق و ساخت آن توسط سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع به پایان رسید و رسما در تیرماه سال جاری تحویل نیروی دریایی شد که به زودی هم ماموریت دریانوردی خود را در آب‌های آزاد انجام خواهد داد.

مدیرعامل سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع ادامه داد: همچنین الحاق اولین ناو مین شکار جمهوری اسلامی ایران به نام شاهین که تماما توسط متخصصان داخلی ساخته شده است؛ بدنه ۱۳ میلیمتری این ناو از جنس کامپوزیت ساخته شده که با فولاد ضخامت ۱۰ میلیمتری برابری می‌کند.

وی اضافه کرد: اولین سامانه رباتیکی کشف و انهدام مین‌های دریایی، تحویل تعداد زیادی شناور تندرو، راکت انداز و نیروبر گشتی و سامانه‌های موشکی ساحل به دریا به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تحویل تعداد زیادی شناور گشتی کلاس حیدر و شناور‌های تندرو کلاس گلف به دریابانی نیرو انتظامی، گوشه‌ای از دستاورد‌های قابل ذکر هستند.

در حوزه جنگ الکترونیک در جایگاه اول منطقه قرار داریم

امیر سرتیپ شهرام مدیر عامل سازمان صنایع الکترونیک وزارت دفاع نیز درباره جایگاه ایران در حوزه جنگ الکترونیک گفت: در حوزه جنگ الکترونیک در منطقه اول هستیم و توانستیم به ۴۰ کشور دنیا بخشی از این تجهیزات را صادر کنیم.

وی با بیان اینکه تجهیزات این حوزه را صورت بومی تولید می‌کنیم افزود: تجهیزات جنگ الکترونیک تجهیزاتی نیست که بتوانیم از کشور دیگری آن را تامین کنیم ضمن اینکه اگر هم بتوانیم به ما نمی‌دهند.

مدیر عامل صنایع الکترونیک وزارت دفاع تصریح کرد: شاید عربستان و دیگر کشور‌های منطقه بتوانند این تجهیزات را از دیگر کشور‌ها تامین کنند، اما اولا این تجهیزات به روز نیستند، چون هیچ کشوری تجهیزات به روز الکترونیک خود را در اختیار دیگران قرار نمی‌دهد و ثانیا تجهیزات جنگ الکترونیکی که در داخل کشور تولید می‌کنیم، چون طراحی آن در داخل شکل گرفته از مرحله کپی سازی و مهندسی معکوس آن عبور کردیم توانستیم علم طراحی و ساخت این تجهیزات را بومی کنیم.

شهرام با اشاره به اینکه بخش صنایع الکترونیک ماموریت ویژه‌ای در حوزه تهدیدات و جنگ سایبری دارد، اعلام کرد: توانستیم یک رشد پنج برابری را نسبت به دو سال گذشته در تجهیزات حوزه جنگ الکترونیک و حوزه‌های سایبری ایجاد و در اختیار نیرو‌های مسلح قرار دهیم.

 

 


برچسب ها: وزارت دفاع

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *