حضور کدام آزادکاران در مسابقات جهانی نروژ قطعی است/ نبرد سایر مدعیان در انتخابی درون اردویی

7:45 - 30 مرداد 1400
کد خبر: ۷۵۰۷۶۴
با توجه به اتمام مسابقات قهرمانی جوانان جهان و حضور قطعی دو مدال‌آور کشتی آزاد ایران در المپیک توکیو تکلیف برخی اوزان برای حضور در جهانی ۲۰۲۱ نروژ مشخص‌ شد، اما سایر مدعیان باید برای تصاحب دوبنده تیم ملی در مسابقه انتخابی شرکت کنند.

- چندی پیش از اعزام تیم‌های تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی به بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو، با توجه به فاصله دو ماهه مسابقات جهانی  ۲۰۲۱ نروژ با المپیک، فدراسیون کشتی چرخه انتخابی تیم ملی آزاد برای حضور در جهانی را اعلام کرد.

در این چرخه اعلام شد هر کشتی‌گیری که در توکیو مدال بگیرد، می‌تواند ملی‌پوش جهانی نروژ نیز باشد. براین اساس حسن یزدانی نایب قهرمان وزن ۸۶ کیلوگرم المپیک توکیو و امیرحسین زارع نفر سوم سنگین وزن این رقابت‌ها حضورشان در نروژ را قطعی کردند.

اما شرایط سایر اوزان چطور است‌؟

در وزن ۵۷ کیلوگرم از پیش هم اعلام شده بود رضا اطری حتی با وجود کسب مدال المپیک هم شانسی برای حضور در جهانی نروژ نخواهد نداشت چراکه او به خاطر وزن زیادی که کم می‌کند، فرصتی برای ریکاوری نخواهد داشت.

بدین ترتیب ملی‌پوش مسابقات جهانی نروژ از میان علیرضا سرلک (نایب قهرمان بزرگسالان آسیا در سال جاری) و علی قلی‌زادگان (قهرمان جام تختی و ملی پوش مسابقات جوانان جهان) انتخاب خواهد شد. با توجه به حذف سرلک از جام علی‌اف و ناکامی قلی‌زادگان در مسابقات جوانان جهان برگزاری مسابقه انتخابی درون اردویی با ۳ کیلو ارفاق در روز ۱۲ شهریور محتمل است.

در وزن ۶۱ کیلوگرم رحمان عموزاد با توجه به کسب عنوان قهرمانی در مسابقات جوانان جهان بلیت جهانی نروژ را رزرو کرده است.

در ۶۵ کیلوگرم بعد از ناکامی مرتضی قیاسی در کسب مدال المپیک و باتوجه به اینکه ابوالفضل حاجی‌پور (قهرمان جام تختی) هم در جام علی‌اف قهرمان نشد و سیدحسن عبادی هم در جوانان جهان از دور رقابت‌ها کنار رفت، معادلات پیچیده شد.

با این حساب اگر بنا به برگزاری مسابقه انتخابی بین حاجی پور و عبادی باشد، این مسابقه با ۲ کیلو ارفاق در روز ۱۲ شهریور برگزار می‌شود، هر چند باتوجه به عدم دعوت از حاجی پور به اردوی جدید تیم ملی شاید باید شاهد اتفاقات دیگری در این وزن باشیم.

البته از سوی دیگر با توجه به دعوت امیرمحمد یزدانی در این وزن به اردوی جدید تیم ملی به نظر می‌رسد کادرفنی جدید تیم ملی روی این کشتی‌گیر جوان و آینده‌دار نیز توجهی ویژه خواهد داشت و شاید معادلات این وزن به هم بخورد.

برگزاری انتخابی بین یزدانی و عبادی در این وزن محتمل به نظر می‌رسد.

در ۷۰ کیلوگرم محمدمهدی یگانه جعفری و امیرحسین مقصودی نفرات اول و دوم "حقیقی" جام تختی، در جام علی‌اف محک خوردند که یگانه جعفری از دور رقابت‌ها حذف شد و مقصودی برنز گرفت.

قرار بود هر کشتی‌گیری در جام علی‌اف طلا می‌گیرد ملی‌پوش جهانی شود که این اتفاق برای هیچکدام از این دو کشتی‌گیر رخ نداد، اما با توجه به اینکه یگانه جعفری مسابقات را بدون مدال ترک کرد از کورس رقابت برای جهانی حذف شد. البته با توجه به قهرمانی عرفان الهی در مسابقات جوانان جهان، وی با مقصودی مسابقه انتخابی خواهد داد تا ملی‌پوش این وزن مشخص شود.

در ون ۷۴ کیلوگرم با توجه به شکست مصطفی حسین‌خانی در المپیک، او شانس حضور در جهانی را از دست داد. حالا بین محمدصادق فیروزپور (قهرمان تورنمنت اوکراین، قهرمان جام تختی و قهرمان جوانان جهان) و یونس امامی (قهرمان مسابقات کسب سهمیه در آسیا) مسابقه درون اردویی برگزار خواهد شد. این مسابقه نیز ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ با ۲ کیلوگرم ارفاق وزن برگزار خواهد شد.

در ۷۹ کیلوگرم محمد نخودی که موفق به کسب مدال طلای جوانان جهان در روسیه شد، پیش از این به عنوان ملی‌پوش این وزن انتخاب شده بود. او با طلایی که در جام بین‌المللی یاشاردوغو گرفت، حضورش در جهانی بزرگسالان را قطعی کرد و با طلای جوانان جهان مهر تأییدی به این انتخاب زد.

در وزن ۸۶ کیلوگرم حسن یزدانی با توجه به کسب مدال نقره المپیک، ملی‌پوش این وزن ایران در جهانی ۲۰۲۱ خواهد بود.

در وزن ۹۲ کیلوگرم مهدی حاجیلوئیان موفق به کسب مدال نقره جوانان جهان شد. با این حساب مسابقه درون اردویی بین کامران قاسمپور، علیرضا کریمی و محمدجواد ابراهیمی بدون ارفاق وزن و سر وزن قانونی در روز ۱۲ شهریور حکم به انتخاب ملی‌پوش رقابت‌های جهانی خواهد داد.

در وزن ۹۷ کیلوگرم با توجه به ناکامی مطلق محمدحسین محمدیان در المپیک، وی شانس حضور در این رقابت‌ها را از دست داد. با این حساب علی شعبانی و مجتبی گلیج مسابقات انتخابی حضور در مسابقات جهانی نروژ را برگزار خواهند کرد. احتمالاً ملی‌پوش وزن ۹۷ کیلوگرم به صورت مسابقه "دو از سه" انتخاب خواهد شد.

این مسابقه نیز ۱۲ شهریور با ۳ کیلوگرم ارفاق وزن برگزار می‌شود.

در وزن ۱۲۵ کیلوگرم با توجه به اینکه امیرحسین زارع در المپیک صاحب مدال برنز شد، او ملی‌پوش سنگین وزن کشتی آزاد در جهانی نروژ هم خواهد بود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *