ضرورت اصلاح زمینه اتصال ترانزیتی ایران به سوریه

13:06 - 19 مرداد 1400
کد خبر: ۷۴۸۳۰۷
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: امید و اقداماتی در راستای هم‌افزایی اقتصادی میان ایران و سوریه دیده می‌شود، اما بیش از هر بستری، باید زمینه اتصال ترانزیتی ایران به سوریه اصلاح شود.
محمدپارسا نجفی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به لزوم توجه کشورمان به دیپلماسی اقتصادی به ویژه در کشور‌های محوری مقاومت، گفت: پیروزی محور مقاومت در عراق و سوریه در برابر تروریسم وهابی در کنار مقابله مستمر با تجاوزات رژیم صهیونیستی، برتری این محور را در ابعاد نظامی اثبات کرد. اما شرایط اقتصادی و ظرفیت و نیاز‌های منطقه، ضرورت گسترش ابعاد اقتصادی و برقراری تجارت ترجیحی میان ایران و دو کشور دیگر را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به گسترش زمینه‌های تجاری میان ایران و سوریه، تصریح کرد: امید و اقداماتی در راستای هم‌افزایی اقتصادی میان ایران و سوریه دیده می‌شود، اما بیش از هر بستری، باید زمینه اتصال ترانزیتی ایران به سوریه اصلاح شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: در حال حاضر سه مسیر ترابری میان ایران و سوریه وجود دارد. بازرگانان معتقدند اگر موانع دولت عراق برطرف شود و همچنین امنیت و زیرساخت‌ها فراهم شود، قطعا مسیر زمینی در عراق، ارزان‌ترین و کوتاه‌ترین راه میان ایران و سوریه است.

نجفی همچنین با بیان اینکه مسیر دوم کشتیرانی بندرعباس به لاذقیه است، گفت: در این مسیر معمولاً محموله‌ها ۴۰ روز بعد به مقصد می‌رسد، و در مسیر سوم نهایت شگفتی کامیون‌های ایرانی به استان «مرسین» ترکیه رسیده و کشتی‌های کشور‌های ثالث کانتینر‌ها را بارگیری می‌کنند و بعد از مسیر طولانی، در بنادر سوریه، آن‌ها را تحویل می‌دهند.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه دمشق روابط تجاری با ترکیه را به علت اشغال کشورش ممنوع کرده است. این راه از همه گران‌تر است، اما بازرگانان برای محموله‌های فسادپذیر یا نیازمند سرعت بالا این گزینه را انتخاب می‌کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه صادرات کالا از ایران به سوریه رقم بالایی را شامل نمی‌شود، گفت: مجموع صادرات ایران به سوریه از ۴۲ میلیون دلار در سه ماهه اول سال، ۱۳۹۹ به ۵۷ میلیون دلار در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ رسیده است.

وی با بیان اینکه اهمیت سوریه فقط به بازار داخلی آن محدود نیست و نباید به آن کشور فقط به چشم واردکننده نگاه کرد، تصریح کرد: نکته مهم این است که هر کالا که در سوریه تولید نهایی شود، قابلیت حضور در کشور‌های اتحادیه عرب به ویژه جزیره‌العرب، شمال آفریقا، منطقه اوراسیا و نیز حوزه مدیترانه مانند یونان را دارد.

نجفی بیان داشت: همچنین حساسیتی که بر تجارت با ایران وجود دارد برای سوریه متصور نیست بنابراین راهکاری برای عبور از تحریم‌های امریکا محسوب می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: سوری‌ها در حال بازسازی اقتصاد خود با تولید داخلی هستند. بر این اساس همکاری خوبی با فعالان اقتصادی ایرانی انجام می‌دهند. اگر قرارداد تجارت آزاد منعقد شده در سال ۲۰۱۱ میان ایران و سوریه را هم در نظر نگیریم، باز هم سوریه با سایر کشور‌ها برای فعالان اقتصادی ایران کاملا متفاوت است.

وی با بیان اینکه این کشور کاملا نیازمند ساخت بستر‌های متعدد و تجدید خطوط تولید خود است، تاکید کرد: این درحالیست که سوریه اولویت تامین مواد اولیه و تولید نیمه صنعتی و واردات فناوری را به دوستانش به ویژه ایران اختصاص داده و این بازسازی و ساخت و ساز، به معنای بازاری با رقمی حدود ۴ هزار میلیارد دلار و جذاب برای نیروی کار حرفه‌ای است.

نجفی یادآور شد: چین به دلیل نقاط ضعف تجارت دریایی مشتاق است از مسیر زمینی به غرب به ویژه مدیترانه راه یابد و احیای جاده ابریشم برای پکن به شرطی که از مسیر همین سه کشور بگذرد به شدت اقتصادی و نوعی میانبر محسوب می‌شود که هزینه‌های ترانزیت را کاهش می‌دهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: بنابراین همگرایی اقتصادی محور مقاومت نه تنها برای هم‌افزایی آن‌ها یک ضرورت است، بلکه اتصال ترابری ایران، عراق و سوریه به معنای خط ترانزیت چین به مدیترانه در آینده‌ای نزدیک خواهد بود و می‌تواند محل خوبی برای درآمد و اشتغال‌زایی هر سه کشور باشد.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *