رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

طرح موتوریار؛ تدبیر به جای تنبیه

0:52 - 19 مرداد 1400
کد خبر: ۷۴۸۱۲۷
نخستین روز‌های زمستان سال پیش بود که پلیس راهور پایتخت در یک طراحی جدید به قصد فرهنگسازی و سهیم کردن موتورسواران در کارزار کنترل ترافیک قانون موتوریار را به صحنه آورد تا از پس چنین تدبیری تنبه و قانونمداری شهروندان متخلف حاصل شود.
- در اوج ماندن حجم ترافیک شهری تهران، موتورسیکلت را هم در جایگاه وسایل نقلیه پراستفاده‌ای نشانده که یک تنه بخش بزرگی از بار تخلفات و تصادفات در معابر پایتخت را به دوش گرفته است. برآورد‌های گوناگون شمار موتورسیکلت‌های موجود در شهر تهران را به رقمی بین دو تا سه میلیون دستگاه رسانده اند و این یعنی برقراری انضباط ترافیکی در گرو نحوه عمل موتورسواران و شیوه برخورد پلیس با آنهاست.

شاید بالا بودن رقم تصادفات و تخلفات موتورسواران تهرانی و یکه تازی موتورسیکلت‌ها در آمار تصادفات مخاطره آمیز و مرگبار پایتخت را باید از همین پرتعداد بودن موتورسیکلت‌هایی دید که خود در حکم ارابه‌های مرگ در گوشه و کنار معابر و بزرگراه‌ها در کار خطر آفرینی و مخافت افروزی اند.

این میان، اما در تلافی آنچه از رهگذر دام چاله‌ای که موتورسواران متخلف پیش پای ترافیک تهران باقی گذاشتند اقدام پلیس برای جمع آوری و توقیف موتور‌های متخلف از سطح شهر راه علاج این زخم ناسور نشد و بعد از هر بار توقیف و جریمه باز موتوری‌های متخلف به همان روال سابق باز می‌گشتند و خیابان و بزرگراه و معبری را از قیل و قال پرمخاطره موتورهایشان خالی نمی‌گذاشتند.

همین شد که سکانداران قطار پلیس راهور پایتخت فرمان را از اعمال قانون توقیف به راهی دیگر چرخاندند و با اجرای طرحی با عنوان موتوریار موتورسواران متخلف را واداشتند تا به جای پرداخت جریمه و توقیف وسیله نقلیه با به تن کردن کاور‌هایی مخصوص و ایستادن در سر تقاطع‌ها در کار نظارت بر تخلفات دیگر همقطارانشان همیار پلیس باشند.

نخستین روز‌های زمستان سال پیش بود که پلیس راهور پایتخت در این طراحی جدید به قصد فرهنگسازی و سهیم کردن موتورسواران در کارزار کنترل ترافیک قانون موتوریار را به صحنه آورد تا از پس چنین تدبیری تنبه و قانونمداری شهروندان متخلف حاصل شود.
 
بیشتر بخوانید:


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *