تحول اساسی در ساختار اداری، امری ضروری است/ افزایش دستگاه‌های نظارتی ضامن سلامت نظام اداری نیست

22:30 - 17 شهريور 1394
کد خبر: ۷۴۸۰۳
دسته بندی: سیاست ، عمومی
خبرگزاری میزان - معاون سیاسی استانداری تهران با بیان اینکه سازمان اداری کشور محل حضور نخبگان و کارآفرینان کشور است،‌ گفت: سازمان اداری کشور بیش از پیش فربه و ناکارآمد شده و پاسخگوی نیازهای متفاوت جامعه نیست.
تحول اساسی در ساختار اداری، امری ضروری است/ افزایش دستگاههای نظارتی متضمن سلامت نظام اداری نیست

به ، سید شهاب‌الدین چاوشی معاون سیاسی استانداری تهران در همایش فصلی رؤسای روابط عمومی سازمان‌ها و ادارات کل استان تهران طی سخنانی اظهار کرد: نقش روابط عمومی در یک سازمان، نقش آیینه در اصلاح امور و بهبود خرابی‌هاست؛ سازمان‌های دولتی مثل هر پدیده دیگر دچار آنتروپی و کهولت شده و به مرور کارکردهای مؤثر خود را از دست می‌دهند و روابط عمومی نه تنها آیینه‌ای برای انعکاس زشتی‌ها و زیبایی‌های یک سازمان بلکه یک عامل موثر در بازآفرینی فرصت‌های جدید در سازمان‌هاست.

وی افزود: روابط عمومی‌ها با حضور در متن تلاش‌ها و فعالیت‌های سازمان‌ها، می‌توانند با رصد کردن خروجی‌های سازمان، پویایی و کارآمدی سیستم را تضمین کنند. هر جا روابط عمومی تعطیل و دچار روزمرگی است، رکود بر پیکر، سازمان حکمفرماست.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران تصریح کرد: آفت بزرگ کار شما این است که تک‌بعدی باشید و مطابق با خواست و اراده رئیس، آیینه خود را بر افکار عمومی و عملکرد سازمان بتابانید. هنر شما در دست دیدن و درست شنیدن نظرات و دیدگاه‌های مردم از عملکرد سازمان شماست. نظرسنجی مستمر و اطلاع به روز از میزان رضایت مردم با توجه به اهمیت آن، در بهبود عملکرد سازمان فقط از طریق شما میسر است.

چاوشی تاکید کرد:‌ واقعیت تلخ امروز ما این است که سازمان اداری ما در تراز نظام نبوده و نیازمند یک خانه‌تکانی اساسی است. سازمان اداری کشور بیش از پیش فربه و ناکارآمد گشته و پاسخگوی نیازهای متفاوت جامعه نیست.

وی با بیان اینکه نظام متورم اداری ما بخش اعظمی از بودجه ملی کشور را می‌بلعد و در ازاء هزینه‌های زیاد، مولد ثروت نیست، ادامه داد:‌ ضریب بهره‌وری در نظام اداری ما بسیار پایین است و برای رسیدن به رشد 8 درصدی، تحول اساسی در ساختار اداری، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

معاون سیاسی استانداری تهران بیان کرد: غالب مدیران و کارشناسان ما خود را ممتاز و دارای کارنامه برتر می‌دانند و این آغاز سقوط است، به آنچه داریم راضی شده‌ایم و درصدد بهبود شرایط و اوضاع برنمی‌آییم. طالب آن هستیم خود را بیش از آنچه که هستیم نشان دهیم.

چاوشی افزود: خطر خود بزرگ‌بینی و چاپلوسی و دروغ، آفت بزرگ نظام اداری ما شده است. در چنین فضایی‌ «نخبه‌گرائی» رشد نمی‌کند. ورودی سازمان‌های ما به لحاظ نیروی انسانی، عمدتاً نیروی فاقد کیفیت و تخصص و دانش و بینش است. با این نیروها نمی‌توان نظام اداری را برای هدف‌های بزرگ سیاسی کشور مهیا ساخت. راه ورود بر نخبگان باید هموار شود. چرا پرسنل دستگاه‌های دولتی که فرصت‌های مهم شغلی را اشغال کرده‌اند از رضایت شغلی لازم برخوردار نیستند؟

وی ادامه داد: در کدام اداره تاکنون سراغ دارید که از کمبود اعتبار گلایه نکنند؟ نظام هماهنگ پرداخت سال‌ها پیش قرار بود به بی‌عدالتش در عرصه پرداخت‌ها خاتمه دهد. آیا مساوات الزاماً به عدالت منجر شده است؟ آیا تمام انگیزه‌های یک کارمند، مالی و رفاهی است؟

رئیس ستاد انتخابات استان تهران با طرح این پرسش که کار مفید در دستگاه‌های ادرای ما در روز و هفته چقدر است، گفت: انقلاب اداری یکی از شعارهای دولت قبلی برای خروج از بن‌بست ناکارآمدی بود، که عملاً منجر به حذف یا گوشه‌نشینی نخبگان و کارشناسان دستگاه‌های دولتی شد.

چاوشی افزود: در اواخر دوره دولت اصلاحات مصوبه دولت در حمایت از نخبگان مبنی بر ورود آنان به دستگاه‌های اداری کشور ابلاغ شد، اما متأسفانه در دو دولت بعدی این مصوبه به تاریخ پیوست و دولتی که طبق برنامه پنج ساله موظف بود سازمان اداری کشور را کوچک و هزیه‌ها را کاهش دهد، بیش از 500 هزار نفر فقط در قالب طرح مهر‌آفرین وارد بدنه مدیریتی کشور کرد.

وی تصریح کرد: در حالی که با تصویب قانون بازنشستگی پیش از موعد نیروهای کار آزموده و نخبه فراوانی را با تحمیل هزینه‌ سنگین به بیت‌المال از گردونه خدمت خارج ساخت و تاوان همه این بی‌برنامگی‌ها، همه و همه از جیب ملتی پرداخت شد که فرزندان تحصیل کرده‌اش امروز در موج بیکاری دست و پا می‌زنند.

معاون سیاسی استانداری تهران با بیان اینکه سازمان اداری کشور محل حضور نخبگان و کارآفرینان کشور است،‌ اظهارداشت: نگاه امدادی اشتغالزایی در جذب نیرو به سازمان‌های اداری کشور باید متوقف شود. نخبگان باید برای اداره کشور ورود پیدا کنند و حصارهای تنگ‌نظری در برخورد با سرمایه‌های اصلی کشور و مردم را بشکنند.

چاوشی تاکید کرد: بدون نظام اداری کارآمد نمی‌توان از هویت و موجودیت نظام سیاسی کشور با تمام هدف‌های متعالی آن صیانت کرد.

وی افزود: نقش روابط عمومی در اصلاح روند سازمان‌ها و انعکاس واقعی بهره‌وری آنها بی‌بدیل است به شرطی که همانگونه بنویسند که می‌بینند، نه آن گونه که رؤسا می‌بسندند و این نیازمند یک تغییر نگرش اساسی در عرصه روابط عمومی است.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران تصریح کرد: نقش مهم و اساسی دیگر روابط عمومی ور سانه‌ها در عرصه نظارت همگانی است که در اصل هشتم قانون اساسی ما بدان تصریح شده است. نظارت همگانی در کشورهای پیشرفته یک اصل پذیرفته شده است. لازمه صیانت از نظام‌های مبتنی بر رأی و رضایت مردم برای حفظ مشروعیت سیاسی حکومت به رسمیت شناختن نظارت همگانی توده‌های مردم است.

چاوشی بیان کرد: با افزایش دستگاه‌های نظارتی نمی‌توان سلامت نظام اداری را تضمین کرد یکی از پرناظرترین حکومت‌ها حکومت ما است، اما مفاسد اداری هنوز کنترل نشده و سوءاستفاده‌ها به حداقل نرسیده است.

وی افزود: چه کسی تضمین کرده که دستگاه‌های نظارتی از مقام عصمت و کبریایی برخوردارند و دچار آلودگی و انحراف نمی‌شوند؟ تنها راه، باز گذاشتن باب نقد و انتقاد و تذکر برای مردمی است که خود صاحب کشورند. تضمین آزادی احزاب و مطبوعات در راستای تحقق این نظارت همگانی صورت گرفته است.

معاون سیاسی استانداری تهران خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر نیز شرایطی دارد که اساس آن بر آگاهی و دانش نسبت به مصالح و مفاسد استوار است. عامل امر به معروف اگر معروف را درست نشناسد و منکرات را بر اساس آموزه‌های دینی نفهمد، نه تنها «امر به معروف و نهی از منکر» از مولد ارزشی نیست بلکه مخرب ارزشهاست.

چاوشی گفت: ما گاهی معروف‌ها را به جای منکر می‌گیریم و منکرها را به جای معروف، بهتر اینکه ما جاهل‌ها امر به معروف و نهی از منکر نکنیم. آگاهی و بصیرت، دانایی، روشنایی، روانشناسی و جامعه‌شناسی می‌خواهد تا انسان بفهمد که چگونه امر به معروف و نهی از منکر کند. یعنی راه معروف را تشخیص بدهد، ببیند معروف کجاست؟ منکر را تشخیص بدهد، ریشه منکر را به دست بیاورد. از کجا آن منکر سرچشمه می‌گیرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *