رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ظریف: بدعهدی آمریکا و اروپا نشان‌دهنده مذاکره بد با آن‌ها نیست

11:19 - 10 مرداد 1400
کد خبر: ۷۴۵۹۲۳
دسته بندی: سیاست
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اینکه آمریکا و اروپا کشور‌های بدعهدی هستند و نتوانستند به عهده خودشان وفا کنند، نشان‌دهنده این نیست که ما به آن‌ها اعتماد یا با آن‌ها بد مذاکره کردیم.

- محمدجواد ظریف در حاشیه آخرین جلسه هیئت دولت، اظهار داشت: اینکه آمریکا و اروپا کشور‌های بدعهدی هستند و نتوانستند به عهده خودشان وفا کنند، نشان‌دهنده نیست که ما به آن‌ها اعتماد کردیم و نشان‌دهنده این نیست که ما با آن‌ها بد مذاکره کردیم؛ تنها نشان دهنده این است که یک رشته از کشور‌ها در دنیا هستند که به‌رغم ادعا‌های خود، به مقررات بین‌المللی متعهد نیستند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: ما به عنوان جمهوری اسلامی موظف هستیم ضمن اینکه با دنیا تعامل می‌کنیم، با چشم باز تعامل کنیم. ما نباید به هیچ کس اعتماد کنیم. روابط بین الملل محله اعتماد نیست و نمی‌شود به نزدیکترین همسایه، دوست و متحد (البته ما متحد نداریم) اعتماد کرد.

ظریف با بیان اینکه من شهادت می‌دهم هیچ یک از مذاکره‌کنندگان هیچگاه به آمریکا اعتماد نکردند، گفت: اگر ما می‌خواستیم اعتماد کنیم نتیجه کار ما همان سند ۲۰۳۰ می‌شد که آقای ترامپ با بعضی‌ها امضا کرد. اگر میبینید ما در ۱۶۰ صفحه سند به نتیجه رسیدیم، به خاطر بی اعتمادی بود و به خاطر این بود که می‌خواستیم همه زوایا را بیان کنید.

وی با اشاره به به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه هیچ‌گاه نباید به خارجی‌ها اعتماد کرد، اضافه کرد: هیچ‌گاه نباید بر اساس اعتماد و خارج برنامه‌ریزی کرد و همیشه باید بر اساس اعتماد به مردم خودمان برنامه‌ریزی کنیم؛ اما باید مردم را و توان ملی را باور داشته باشیم و نباید فکر کنیم که آمریکا هرچه اراده کند، می‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه آمریکا قدر قدرت نیست و برجام را آمریکا به ما تحمیل نکرد، افزود: اگر آمریکا برجام را تحمیل کرده بود امروز دنبال اضافه کردن موضوعاتی به برجام نبود. بپذیریم که می‌توانیم با سربلندی تعامل کنیم.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *