موزه هنر‌های معاصر از رویکرد غربگرایانه به رویکرد ملی رسیده است

2:04 - 08 مرداد 1400
کد خبر: ۷۴۵۱۶۹
مدیر موزه هنر‌های معاصر گفت: طی سال‌های گذشته تعدادی از آثار گنجینه موزه هنر‌های معاصر برای بازدید عمومی به نمایش گذاشته شده است. اما بعضی از آثار موجود در گنجینه این موزه با خطوط قرمز فرهنگی کشور ما منافات دارند و به خاطر همین ملاحظات فرهنگی ما آن‌ها را به نمایش در نمی‌آوریم.
احسان آقایی مدیر موزه هنر‌های معاصر درباره چرایی عدم نمایش کامل آثار دائمی گنجینه موزه هنر‌های معاصر به میزان گفت: اصولا موزه‌های مدرن و معاصر هیچگاه نمایشگاه‌های ثابت ندارند. این مساله به ساختار این نوع موزه‌ها بر می‌گردد. البته موزه‌های کلاسیک مثل موزه ایران باستان که همواره اشیایی را به نمایش می‌گذارند و این نمایش برای سال‌های متمادی ادامه دارد و مردم می‌توانند از آن اشیا بار‌ها بازدید کنند. اما موزه‌های مدرن نمایشگاه‌های دوره‌ای دارند و با توجه به ساختارشان هر چند ماه یک بار نمایشگاه‌ها را عوض می‌کنند.
 
وی ادامه داد: قاعدتا در فرایند تعویض نمایشگاه‌ها حداقل از نیمه دهه هفتاد به بعد همیشه بخشی از فضای موزه هنر‌های معاصر در اختیار آثار گنجینه این موزه بوده است. یعنی هم کتاب‌های مربوط به این آثار منتشر شده و هم اینکه بعضی از خود این آثار به نمایش درآمده است. اما موزه‌های مدرن و معاصر موظف هستند به جریان‌های روز هنر هم بپردازند و نمی‌توانند فقط بر جریان‌های هنری گذشته متمرکز شوند. ما باید به اتفاقات هنری روز که در سطح ایران و جهان رخ می‌دهد هم بپردازیم و آن بخش را هم باید نمایش بدهیم.
 
مدیر موزه هنر‌های معاصر خاطرنشان کرد: نمایشگاه‌هایی که ما در موزه هنر‌های معاصر برگزار می‌کنیم به صورت دوره‌ای جا به جا می‌شوند. اما تا به حال چهار دوره کتاب از آثار خارجی و داخلی گنجینه موزه ما منتشر شده و اخیرا هم چند جلد دیگر از این کتاب‌ها به انتشار درآمده است؛ بنابراین اینکه گفته شود آثار گنجینه موزه هنر‌های معاصر به نمایش در نیامده و در معرض دید قرار نگرفته سخن درستی نیست. چون طی سال‌های گذشته تعدادی از این آثار برای بازدید عمومی به نمایش گذاشته شده است. اما بعضی از آثار موجود در گنجینه این موزه با خطوط قرمز فرهنگی کشور ما منافات دارند و به خاطر همین ملاحظات فرهنگی ما آن‌ها را به نمایش در نمی‌آوریم.
 
بیشتر بخوانید:
همه موزه‌ها تحت نظارت میراث فرهنگی هستند

وی در پاسخ به اینکه آیا موزه هنر‌های معاصر در آینده به وظایف نهادی و رسالتی که در ابتدای تاسیس داشته برمی گردد یا شرایط کنونی ادامه خواهد یافت گفت: رسالت موزه هنر‌های معاصر در ابتدای شکل گیری ترویج و توسعه هنر مدرن و معاصر بوده است. در حال حاضر هم همان رسالت برای این موزه باقی مانده و هیچ فرقی نکرده است. فقط تفاوتی که ایجاد شده به تغییر رویکرد‌های این موزه بر می‌گردد. یعنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هنر مدرن و معاصر در کشورمان همچنان نمایش داده شده است. اما این نمایش هنر مدرن و معاصر با رویکرد‌های جدیدی نظیر حمایت از مردم مظلوم فلسطین، نمایش دیوارنگاره‌های انقلاب اسلامی، بررسی نقاشی انقلاب اسلامی و مواردی از این قبیل دنبال شده است.
 
آقایی افزود: البته این را باید به یاد داشته باشیم همه رویکرد‌های جدیدی که در موزه هنر‌های معاصر بعد از انقلاب پی گرفته شده جزو هنر مدرن و معاصر به شمار می‌آیند. مگر نقاش‌های انقلاب اسلامی مربوط به سیصد سال پیش هستند؟ این نقاش‌های ما همه متعلق به همین دوره جدید هستند و هنوز هم همه آن‌ها زنده هستند و هیچکدامشان فوت نکرده اند؛ بنابراین همه این‌ها جزو هنرمندان معاصر محسوب می‌شوند. فقط رویکرد‌های هنری موجود متفاوت شده است. یعنی موزه هنر‌های معاصر از آن رویکرد غرب گرایانه محض به یک رویکرد ملی رسیده است. اما این رویکرد باز هم با همان نگاه هنر مدرن و معاصر دنبال می‌شود.

مدیر موزه هنر‌های معاصر درمورد احتمال رونمایی از گنجینه آثار دائمی موزه هنر‌های معاصر گفت: بار‌ها این اتفاق افتاده و الان هم بخشی از این آثار درحال نمایش است که به خاطر شیوع بیماری کرونا فعلا این نمایش متوقف شده است؛ بنابراین بار‌ها این آثار به نمایش درآمده و اینطور نیست که به نمایش در نیامده باشد. اما این نمایشگاه‌ها به صورت دوره‌ای در حال جا به جایی‌های مکرر است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *