معاون رئیس‌جمهور:مشارکت زنان درساختارهای تصمیم‌گیری شایسته دولت نیست

12:49 - 16 شهريور 1394
کد خبر: ۷۴۲۵۸
خبرگزاری میزان- معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با انتقاد از مشارکت پایین زنان در مجلس شورای اسلامی گفت: حضور زنان در مجلس حدود 3 درصد و در ساختارهای تصمیم‌گیری و قدرت تنها یک درصد است.
انتقاد معاون رئیس‌جمهور از مشارکت یک درصدی زنان در ساختارهای تصمیم‌گیری و قدرت
به گزارش خبرنگار اجتماعی میزان، شهیندخت مولاوردی در دوره آموزشی تلفیق برنامه‌های آموزشی و پرورشی با رویکرد جنسیتی که امروز با حضور مسئولان امور زنان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، بیان کرد: قطعا حوزه زنان و خانواده متاثر از این توسعه نامتوازن است به ویژه زنان این عدم تعادل‌ها را با تمام وجود حس می‌کنند.

وی با بیان اینکه برنامه ششم توسعه فرصت مغتنمی برای دولت یازدهم است، تصریح کرد: باید با برنامه‌ریزی بتوانیم زمینه‌های تحقق توسعه متوازن و پایدار را فراهم کنیم زیرا ادعای رسیدن به چنین وضعیتی تنها در طول پنج سال ادعای درستی نیست.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده افزود: در حوزه‌هایی همچون آموزش و بهداشت و دستاوردهای خوبی داشتیم اما میزان رشد زنان در همه حوزه‌ها به یک اندازه نبوده است که امیدوارم در برنامه ششم توسعه این فاصله‌ها و شکاف‌ها کاهش پیدا کند.

مولاوردی با بیان اینکه بحث ساختار برنامه‌های عملیاتی و بودجه از جمله مهمترین مسائل مطرح شده در حوزه زنان است، عنوان کرد: با توجه به سیاست‌های چابک‌سازی و کوچک‌سازی که مد نظر رئیس‌جمهور است، باید فکر ساختارزایی را از سر بیرون کنیم و در جهت ایجاد رابطه اثر بخش با استان‌ها و دستگاه‌ها اقدام کنیم.

وی با انتقاد از اینکه تعدادی دفاتر تشریفاتی برای خالی نبودن عریضه در دستگاه‌های مختلف در حوزه زنان و خانواده وجود دارد، مطرح کرد: این دفاتر به فعالیت‌های کلیشه‌ای می‌پردازند در حالی که هرگز از مردان چنین فعالیت‌هایی را نمی‌خواهند. باید اعتراف کنیم این نوع فعالیت دفاتر ناشی از آن چیزی است که در سال‌های مختلف رخ داده است.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان وخانواده در ادامه افزود: باید با وجود نگاه مبتنی بر اعتماد به توانایی زنان، بتوانیم ساختار مرتبط زنان و خانواده را محکم‌تر کنیم.

وی با اشاره به اینکه مشارکت زنان در مجلس حدود 3 درصد و در ساختارهای تصمیم‌گیری و دارای قدرت حدود یک درصد است، اذعان کرد: چنین وضعیتی شایسته دولت نیست. با توجه به ماده 230 اصل پنجم توسعه برنامه‌های این معاونت را با انعقاد تفاهم‌نامه با دستگاه‌ها اجرایی پیش ببریم و همچنین با همکاری آموزش و پرورش چند برنامه در سطح استانی به انجام برسانیم که امیدوارم در دو سال آینده این برنامه‌ها به سطح ملی برسد.

مولاوردی خاطرنشان کرد: امیدواریم برنامه‌های توسعه پروژه‌محور باشد، این در حالی است که برنامه‌های توسعه قبلی به ویژه برنامه پنجم بسیار کلی‌نگر و آرمانگرایانه بود و تضمین 500 تا 600 ماده برای اجرایی شدن در پنج سال بسیار زیاد است.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان این مطلب که اکنون با شرایط پیش آمده بعد از تحریم، هر چند که انتظار نداریم مشکلات به راحتی و به سرعت حل شود، گفت: امیدواریم که برای حفظ امنیت شغلی زنان در کنار برخورداری آنها از برخی تسهیلات برای ایجاد توازن بین کار و زندگی آنها احتیاجاتی برای کارفرمایان به وجود بیاید که رغبت کافی برای دادن تسهیلات به زنان را داشته باشند.

مولاوردی در خاتمه با اشاره به اینکه از دیگر مسائل مهم ایجاد توازن بین وظایف کاری و خانوادگی زنان است، گفت: در برنامه پنجم توسعه 14 محور در حوزه زنان مطرح شده که اجرای آن برای پنج سال بسیار زیاد است بنابراین سعی داریم در برنامه ششم اولویت‌هایی را برای حوزه زنان مشخص کنیم.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *