درباره سیستان محروم

18:55 - 25 تير 1400
کد خبر: ۷۴۱۹۲۶
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
سیستان و بلوچستان محروم است، کم برخوردار است با وجودی که برای این استان کار‌هایی شده، اما این استان همچنان محروم است.

- محمد صفری روزنامه نگار در یادداشتی نوشت: سیستان و بلوچستان محروم است، کم برخوردار است با وجودی که برای این استان کار‌هایی شده، اما این استان همچنان محروم است و مردم مظلوم آن نیز در شرایط سخت به سر می‌برند.

با وجودی که استان سیستان و بلوچستان از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است تا بتواند شرایط خود را تغییر دهد، اما غفلت‌ها، بی‌تدبیری‌ها و سهل انگاری‌هایی که در قبال این استان اتفاق افتاده خود مانع پیشرفت آن شده است.

در واقع هنگام تقسیم ثروت به این گونه استان ها، حق آن‌ها کامل پرداخت نشده و بهم دیگر استان‌ها شده تا هر چه بیشتر در رفاه باشند و شرایط زندگی برای آن‌ها مناسب‌تر گردد.

نگاهی به استان‌هایی مانند تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی خراسان رضوی و برخی دیگر از استان‌ها ثابت می‌کند که مراکز استان‌های بیشترین بهره را از بودجه و ثروت کشور برده‌اند.

سیستان و بلوچستان سال‌هاست که با مشکل کمبود آب روبرو است، اما برای رفع این مشکل اقدامی نشده و دولت تدبیر و امید در روز‌های پایانی کار خود تصمیم گرفته تا با ایجاد دستگاه‌های آب شیرین کن در سواحل دریای عمان این مشکل را حل کند!

جدای از مشکل آب، استان با کمبود وضعف شدید مراکز بهدشاتی و درمانی و بیمارستانی روبرو است با وجودی که این نمود دارد دوات خاصه شخص رئیس جمهور و شخص وزیر بهداشت ادعا می‌کنند که در باره استان سیستان و بلوچستان سیاه نمایی شده است و این استان از نظر بیمارستان، تخت بیمارستانی، امکانات و تجهیزات پزشکی مشکلی ندارد.

ضرب المثلی است که می‌گوید «سری که درد نمی‌کند دستمال نمی‌بندند»، در واقع حکایت این روز‌های سیستان بلوچستان است چرا که مسئولین اعتقاد دارند سر استان درد نمی‌کند پس نیازی به بستن دستمال نیست و از سوی دیگر اعتقاد دارد که دستمالی که بر سر اینه استان بسته شده بی‌خودی است و تمارض به سر درد است در حالی که سیستان و بلوجستان نیازمند نگاه ویژه است تا اندکی از آلام آن کاهش یابد.

مشکل کمبود آب از یک سو، مشکل بیماری مرونا و نبود امکانات بهداشتی و درمانی از سوی دیگر دست به دست هم داده‌اند گرفتاری‌های استان بیشتر شود.

وزیر بهداشت اعتقاد دارد که با وجود سیاه نمایی‌ها ۳۰۰ تا ۴۰۰ تخت بیمارستانی در استان سیستان و بلوچستان خالی است. تعداد ۴۰ تخت بیمارستانی در استان محرومی، چون سیستان و بلوچستان کم نیست، اما این استان چند تخت بیمارستانی دارد که این تعداد از ان خالی است و هیچ بیماری برئ روی آن نخوابیده است در حالی که موج کرونا گریبان مردم را گرفته است؟

رئیس جمهور روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت ادعا کرد که شاخص تخت بیمارستانی این استان متناسب با نرم کشوری است؟

رئیس جمهور گفت که درباره سیستان وبلوچستان سیاه‌نمایی می‌شود و شاخص تخت بیمارستانی این استان متناسب و حتی بالاتر از میانگین رسمی کشوری است.

سیستان و بلوچستان به گواه همه آمار‌های رسمی در قعر جدول تعداد بیمارستان و شاخص تخت بیمارستانی در کشور است. دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر که گستره تحت پوشش آن کل محدوده بلوچستان است، اعلام کرده؛ با بیش‌از یک میلیون و سیصد هزار نفر جمعیت تحت پوشش، شاخص تخت بیمارستانی‌اش ۰.۶ به ازای هزار نفر است درحالی شاخص متوسط و نرم کشوری ۱.۷ به ازای هر هزار نفر است.

قاعدتاً یک مسئول برای ارزیابی از امکانات و نداشته‌های یک شهر و روستا و استان باید بازدید میدانی داشته باشد تا از وضعیت آن مکان آگاه شود و تا زمانی که در اتاق کار خود و از پشت شیشه‌های دودی نظاره گر باشد نمی‌تواند ارزیابی درستی نیز داشته باشد.

اگر در باره سیستان و بلوچستان آنگونه که رئیس جمهور و وزیر گفته‌اند سیاه نمایی شده است چرا نیروی زمینی ارتش و سپاه مشغول خدمت رسانی به مردم محروم استان هستند؟

چرا ارتش و سپاه بیمارستان صحرایی برپا کرده‌اند و عهده دار آب رسانی به روستا‌هایی شده‌اند که آب ندارند؟!



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *