صالحی امیری: در کاروان المپیکی ایران ۱۸۱ نفر حضور دارند/ کت‌وشلوارهای اضافی را به روسای فدراسیون‌ها دادیم

13:27 - 25 تير 1400
کد خبر: ۷۴۱۸۵۲
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
رییس کمیته ملی المپیک گفت: با عدم اعزام بهمن عسکری و پریسا جهانفکریان تعداد نفرات اعزامی ۱۸۱ نفر شد و بقیه کت و شلوار‌ها را به رؤسای فدراسیون‌های المپیکی دادیم و همه چیز با نظم و اصول است.

- سید رضا صالحی امیری در خصوص  وضعیت کاروان اعزامی ورزش ایران به المپیک توکیو ۲۰۲۰ اظهاراتی داشت. گزیده صحبت‌های وی را در زیر می‌خوانید:

* مردم باید بدانند در پشت صحنه چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. قطعاً صد‌ها نفر در پشت صحنه قهرمانان حضور دارند. در نخستین گام همه فدراسیون‌های المپیکی بعد از جاکارتا برای المپیک آماده شدند. اردو‌های داخل، اعزام به اردو‌های خارجی و حضور در مسابقات انتخابی و سپس شوک کرونا وجود داشت، اما ما متوقف نشدیم.

*یک ستاد عالی را به اتفاق وزارت ورزش تشکیل دادیم تا همه امور کاروان در چارچوب یک ستاد عالی به صورت منسجم هدایت شود و از حاشیه‌ها جلوگیری شود. یک ستاد عملیاتی هم به ریاست سجادی تشکیل شد. تلاش کردیم قوی‌ترین مدیر فنی را شناسایی کنیم و به سجادی رسیدیم و با یک تیم جوان در کنار وی پیش رفتیم. نسل جوانی را پرورش دادیم تا در آینده هم دچار مشکل نشویم.

*همه ملزومات برای توکیو از قبل پیش‌بینی و خریداری شد. ۳۶ قلم جنس برای افراد کاروان خریداری شد تا همه لوازم برای یک ماه در کنار ورزشکاران باشد تا بتواند زیست کند.

*انصافا سازمان برنامه کنار ما بود و یک میلیون یورو اختصاص یافت که حدود ۲۹ میلیارد تومان بود تا مشکلی در توکیو نباشد. هزینه بلیت ۱۸ میلیارد تومان شد و برخی فدراسیون‌ها حمایت ویژه شدند، برای مثال به کشتی ۲۷.۵ میلیارد تومان کمک شد، چون این رشته امید ما برای مدال‌آوری است.

*حمایت ویژه از قهرمانان در دستور کار قرار گرفت. هر کسی که کسب سهمیه کرد، ۹۰ میلیون تومان پاداش گرفت. ۱۱ نفر جابجا شدند که ما به نفرات جدید هم پرداخت کردیم. به مربیان ۵۰ درصد و به سرمربیان نیز به اندازه ورزشکاران دادیم. همچنین به ۱۰ نفر مبلغ ۵۰۰ دلار بورسیه کمیته بین‌المللی المپیک را دادیم.

*شرایط سخت کرونا فشار سنگینی به کاروان ایران تحمیل کرد و این فشار شرایط خاصی را ایجاد کرد. برخی رشته‌ها حتی یک ماه از اردو خارج نشدند. این شرایط، فضای سختی را به وجود آورد. به هر حال امروز کاروان ایران، کاروان پاکی است و هیچ مورد مثبتی وجود ندارد.

* همه اتاق‌ها تحویل گرفته شد، ضمن اینکه مراسم بدرقه و رونمایی از لباس عصر شنبه در فرودگاه مهرآباد به صورت محدود برگزار خواهد شد.

* حذف سهراب مرادی برای ما خیلی سنگین بود. ما دو بار او را به آلمان اعزام کردیم و تلاش کردیم تا او به سکو برگردد و در توکیو بدرخشد، اما نشد. همچنین بهمن عسگری قهرمان با اخلاق ما است و نباید او را دوپینگی بنامیم. یک غفلتی اتفاق افتاد و این شرایط رقم خورد. واقعاً اتفاق ناگواری بود و کاروان را دچار چالش جدی کرد. این‌ها بخشی از تلخ‌های کاروان است که نمی‌خواهیم برجسته کنیم. نکته مهم این است که کاروان ایران با امید به المپیک می‌رود.

* ۳۰۰ هزار نفر طی دو سال گذشته رقابت کردند و در نهایت ۱۱ هزار نفر به توکیو راه پیدا کردند. از این تعداد ۱۰۵۸ نفر روی سکو می‌روند، بنابراین ظرفیت ورزش قهرمانی ایران همین ۶۶ نفر هستند که به توکیو می‌روند.

* کل بودجه ورزش حدود ۲ هزار میلیاد تومان است، یعنی نزدیک به ۱۰۰ هزار دلار، اما برخی تیم‌ها به این اندازه هزینه می‌کنند، البته نباید مقایسه‌ای در این باره انجام شود. ظرفیت مالی کشور آن چیزی است که تا امروز انجام شده و بیش از این نیست.

*دبیر حق دارد، چون کشتی پرهزینه است، اما این کاروان برای پول نمی‌جنگد، بلکه برای ملت و ایران تلاش می‌کند. به همین دلیل هم شعار همه برای ایران را انتخاب کردیم. همچنین ستارگان ایران زمین را هم برگزیدیم، چون این ورزشکاران در کنار شهدا واقعاً ستاره‌های کشور هستند. ما جام ارجان را به عنوان نماد کاروان ایران و نمادی از سرزمین کهن ایران داریم و آن را به روسای کمیته المپیک جهان اهدا خواهیم کرد.

* همه ۱۸۱ نفر اعزامی به المپیک بر اساس منطق فنی انتخاب و جایگاه همه مشخص است. ۱۸ مرداد ماه که کاروان برگردد، لیست نفرات اعزامی را در سایت خواهیم گذاشت. دلیل قرار ندادن لیست نفرات اعزامی قبل از اعرام احتمال تغییرات در اعضای کاروان اعزامی بود و با پایان المپیک و قرار گرفتن اسامی روی سایت مردم و رسانه‌ها متوجه خواهند شد که یک نفر غیرمرتبط با کاروان فنی نداریم، ضمن اینکه طبق اعلام ژاپن شرایط برای حضور مقامات و مسئولان غیر مرتبط نیز فراهم نبوده است.

*بعضی دوست دارند برای کاروان حاشیه درست کنند. کاروان در بهترین وضعیت قرار دارد و همه با ۹۰ درصد از این وضعیت رضایت دارند. استراتژی ما از روز اول این بوده که تحت هیچ شرایطی به حاشیه نخواهیم نرفت و این روند را تا پایان المپیک ادامه خواهیم داد. با اسپانسر کت و شلوار با توجه به عدم مشخص بودن سهمیه‌ها در زمان قرارداد، قرارداد تهیه ۲۰۰ دست کت و شلوار را بستیم. با عدم اعزام بهمن عسکری و پریسا جهانفکریان تعداد نفرات اعزامی ۱۸۱ نفر شد و بقیه کت و شلوار‌ها را به رؤسای فدراسیون‌های المپیکی دادیم و همه چیز با نظم و اصول است.

* حدادی قهرمان نامدار ایران است. استراتژی ما در کمیته ملی المپیک، وزارت ورزش و فدراسیون حمایت کامل از او است. حدادی دچار مشکل و مصدومیت از ناحیه پا، دیسک و ... شد. او زیر نظر مربی آمریکایی‌اش هم به صورت مجازی و هم در جزیره کیش و کشور آمریکا تمرین کرد و هزینه‌ها را کمیته و وزارت تامین کردند. من اخیراً حدادی را دیدم و صحبتی داشتیم. او هنوز از شرایط جسمی می‌نالد و این مسئله او را آزار می‌دهد. ما دخالتی در عدم اعزام مربی‌اش نداشتیم. در واقع اسم سرمربی‌اش در لیست بود، اما ژاپنی‌ها گفتند که مربی‌اش در لیست کشور چین است و نمی‌تواند در دو کشور باشد، با این وجود مک‌ویلکینز در کنار حدادی در توکیو خواهد بود.

* ما مشکلی برای اعزام مربی ایرانی نداشتیم، اما محدودیت وجود دارد و اسم مربی‌اش حذف شده بود، البته لیست دوومیدانی شامل رئیس فدراسیون و مربی است و آن‌ها در کنارش هستند. حسین توکلی قهرمان نامدارمان است و ما دخالتی در اضافه یا حذف کسی نداشتیم. اگر فدراسیون تصمیم می‌گرفت که او در کنار حدادی اعزام شود که حتما این کار صورت می‌گرفت.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *