موج انتقادات از اتاوا در پی افشای نسل کشی فرهنگی بومیان کانادا

14:11 - 20 تير 1400
کد خبر: ۷۴۰۳۸۹
پیدا شدن گورهای بدون نشان با بقایای کودکان در مدارس شبانه روزی کانادا موجی از خشم و انتقاد عمومی را در این کشور پدید آورده است.

- «آلفرد-موریس دو زایاس»، کارشناس بازنشسته سازمان ملل، می‎گوید در میان بحث‌های داغ در مورد جنایات علیه کودکان بومی در کانادا، هنوز هیچ اقدامی برای بازپروری واقعی مردم بومی مورد تبعیض در آمریکای شمالی انجام نشده است.

به گزارش «اسپوتنیک»، طی ۲ ماه گذشته صد‌ها گور بدون نشان با بقایای کودکان در مکان‌های مدارس شبانه روزی اجباری سابق کانادا پیدا شد که موجی از خشم و انتقاد عمومی را نسبت به دولت کانادا و کلیسای کاتولیک روم در مورد نسل کشی فرهنگی بومیان این کشور به همراه داشت.

«دو زایاس»، می‎گوید «این موضوع اکنون به رسمیت شناخته شده، اما دیر است؛ مانند اینکه یک زخم قدیمی را باند پیچی کنید.»

سیستم مدارس شبانه روزی بومیان کانادا شبکه‌ای از موسسات آموزشی بود که هدف آن جذب اجباری کودکان بومی در جامعه کانادا برای به اصطلاح متمدن کردن آن‌ها تعریف شده بود.

بودجه این موسسات توسط اداره امور بومیان دولت کانادا بین دهه‌های ۱۸۷۰ تا ۱۹۹۰ که توسط کلیسا‌های کاتولیک اداره می‌شدند، تامین شد؛ آخرین نوع از این مدارس در سال ۱۹۹۶ برای همیشه تعطیل شد.

طبق گزارش کمیسیون حقیقت و آشتی کانادا در سال ۲۰۱۵، حدود ۱۵۰ هزار کودک بومی از والدین خود جدا شده و در مدارس شبانه روزی مستقر شدند.

برای بدتر کردن شرایط، کودکان بومی مورد بی توجهی، آزار جسمی، کار اجباری، سوء تغذیه، مراقبت‌های بهداشتی ناکافی، تجاوز جنسی و سایر جنایات قرار می‌گرفتند.

طبق آمار رسمی، ۳ هزار و ۲۱۳ کودک بومی در مدارس شبانه روزی کانادا جان خود را از دست داده‎اند؛ برخی بر این باورند که آمار واقعی بسیار بالاتر از این آمار است.

به دنبال این کشفیات گورهای جمعی در ماه می‌ و ژوئن، تعدادی از کلیسا‌های کاتولیک و آنگلیکان در کانادا تخریب یا به آتش کشیده شدند.

همچنین جمعیت معترضان، بنا‌های تاریخی «ویکتوریا» و «الیزابت دوم» را سرنگون کردند.

به گفته کارشناس سابق سازمان ملل، مدارس شبانه روزی تنها بخشی از روند طولانی ۴ قرن تخریب فرهنگ بومیان کانادا است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *