روحانی: تزریق واکسن‌ کرونا از هفته آینده در کشور افزایش پیدا می‌کند

11:02 - 12 تير 1400
کد خبر: ۷۳۸۰۵۲
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس‌جمهور با اشاره به روند واکسیناسیون کرونا در کشور گفت: اگر کشورهای طرف قرارداد واکسن را به موقع تحویل می‌دادند، شرایط بهتری داشتیم. کواکس از قولی که به ما داده عقب‌تر است. همه علامت‌ها نشان می‌دهد، میزان تزریق واکسن خارجی و داخلی از هفته آینده در کشور افزایش پیدا می‌کند.
- حجت الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به سالگرد حادثه سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران از سوی آمریکا، گفت: آمریکایی‌ها در این باره تاکنون نه عذرخواهی رسمی و نه اینکه اقدام قابل توجهی برای جبران خطای خود کرده‌اند. از طرف دیگر فرمانده خطاکار این ناو را مورد تشویق قرار دادند؛ این عمل به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست چرا که یک اقدام جنایتکارانه و هولناک و اقدامات بعدی آن‌ها نیز متناسب با اقدام غلطی که در آب‌های خلیج فارس کردند، نبوده است.
 
رئیس جمهور افزود: ما به ارواح طیبه همه آن شهیدان درود می‌فرستیم و از خداوند برایشان علو درجات می‌خواهیم. امیدواریم دولت آمریکا بداند جنایت بسیار بزرگی را در سال ۶۷ در خلیج فارس مرتکب شده است و همواره همه آزادی‌خواهان جهان خواستار این هستند که آمریکا اقدامات لازم برای عذرخواهی، جبران و توضیح اینکه چرا قاتل این جنایت را مورد تشویق قرار داده است، به اطلاع مردم برساند.

وی با بیان اینکه امروز در یک شرایط خاص کرونایی قرار گرفته‌ایم، افزود: مقایسه شرایط با آنچه در هفته پیش وجود داشت، نشان می‌دهد روند ابتلا به کرونا در کشور سیر صعودی را طی می‌کند. در هفته‌های گذشته اعلام شده بود ویروس جدید دلتا از مناطق جنوبی و جنوب شرق کشور وارد کشور شده است و باید مراقبت شود که این ویروس به دیگر نقاط کشور راه پیدا نکند.
 
روحانی تأکید کرد: متأسفانه در این ایام مسائلی باعث شد تا ویروس کرونای دلتا به دیگر نقاط کشور راه پیدا کند از جمله مسئله انتخابات و خصوصاً انتخابات شورا‌ها را داشتیم و گزارشاتی به ما رسیده است که مهمانی‌ها و سفره‌هایی که در برخی نقاط پهن می‌کردند به هیچ عنوان مناسب با شرایط پروتکل‌های اعلامی نبوده است.
 
رئیس جمهور تصریح کرد: با آغاز فصل تابستان شاهد موج جدید مسافرت‌های تابستانی هستیم. در گذشته هم عید فطر و ماه رمضان هم بوده که همه این مسائل دست به دست هم داده‌اند و شرایط کنونی پیش آمده است.

وی با بیان اینکه همه مقرراتی که برای شرایط قرمز، نارنجی و زرد تعیین کرده‌ایم، باید به طور کامل اجرایی شود، گفت: اگر دستورالعمل‌ها مورد تردید قرار گرفته یا اجرایی نشوند، دچار مشکل می‌شویم چرا که بیماری کرونا یک مهمان ناخوانده‌ای است که مشخص نیست تا چه زمانی در کشور باقی می‌ماند.

روحانی گفت: این ویروس از لحاظ شناخت ابعاد آن، هرچه می‌گذرد بُعد جدیدی نمایان و آشکار می‌شود خصوصاً موتاسیون‌ها و جهش‌های ژنتیکی که دارد، بسیار خطرناک هستند.

رئیس جمهور تصریح کرد: هر روز نوع جدید از این ویروس که سرعت انتقال بیشتری دارد نمایان شده و مردم را مبتلا می‌کند و یکی از ویژگی‌های این ویروس قدرت سرایت آن است که مدام در انواع جهش یافته بیشتر هم می‌شود و این یکی از مشکلاتی است که در ارتباط با این ویروس با آن مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه بیماری کرونا تنها مخصوص یک کشور نیست و سراسر جهان را در نوردیده است، گفت: یک کشور وقتی شرایطش از نظر کنترل بیماری کرونا خوب می‌شود و محدودیت‌هایش را کاهش می‌دهد دوباره چند هفته بعد مجبور می‌شود محدودیت‌هایی را ایجاد کند لذا این ویروس حتی در اروپا نیز ناشناخته است.

روحانی تصریح کرد: کرونا بیماری غیرقابل درمان است و عوارض جانبی ایجاد می‌کند که آن عوارض قابل درمان هستند، اما این ویروس به طور کل قابل درمان نیست و فعلاً داروی مشخصی برای آن ابداع نشده است.

رئیس جمهور تأکید کرد: نکته مثبت بیماری کرونا، واکسن‌پذیر بودن آن است به این معنا که واکسن می‌تواند در کنترل این بیماری مؤثر باشد، واکسنی ابداع می‌شود و مردم مصونیتی پیدا می‌کنند، اما بلافاصله نوع جهش یافته جدیدی پیدا می‌شود و می‌بینیم مقاومتی که برای مقابله با این بیماری در بدن ایجاد شده، می‌شکند.
 
وی یادآور شد: ممکن است با این واکسیناسیون‌ها تعداد مبتلایان کمتر شود، اما جهش‌های جدید ویروس باعث افزایش تعداد بستری‌ها و مبتلایان به این بیماری می‌شود، لذا این ویروس از یک طرف واکسن‌پذیر است و گاهی نیز از نظر ابتلاء واکسن‌پذیری آن مورد تردید واقع می‌شود. البته از لحاظ کاهش میزان مرگ و میر کرونا، واکسن بسیار مؤثر است و کشور‌هایی که از واکسن استفاده کرده‌اند به طور قابل ملاحظه‌ای میزان مرگ و میر‌ها را کاهش داده‌اند.
 
روحانی خاطر نشان کرد: در ایران درباره تزریق واکسن شرایط ما روز به روز در حال بهتر شدن است البته می‌بایست واکسن‌های بیشتری در اختیار می‌داشتیم اگر کشور‌های طرف قرارداد ما، واکسن‌ها را به موقع در اختیارمان قرار می‌دادند.
 
رئیس جمهور عنوان کرد: کواکس از قولی که به ما داده است عقب‌تر است و از سهمیه ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزارتایی خریداری شده تنها سهم کمی از آن به ما تحویل داده شده است و اگر این واکسن‌ها به زودی به دستمان برسد کمک زیادی می‌کند.
 
وی خاطر نشان کرد: واکسن‌های داخلی و خارجی در دسترس نشان می‌دهد شرایط واکسیناسیون در کشور از هفته آینده بهتر خواهد شد، مشکل ازدحام در واکسیناسیون نوبت دوم برخی مناطق نیز رفع شده است و امروز آن اجتماع و تزاحم خصوصاً در تهران وجود ندارد.
 
روحانی تأکید کرد: بحث اول مهر و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را در پیشرو داریم و از طرف دیگر بحث خدمات و مشاغل مطرح است که باید سریع‌تر واکسیناسیون آن‌ها انجام بشود لذا امیدواریم سریع‌تر شرایط واکسیناسیون این گروه‌ها را فراهم آوریم تا شرایط بهتری حاکم شود.
 
رئیس جمهور بیان کرد: هم افرادی که واکسن زدند و چه کسانی که واکسن نزده‌اند باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و واکسن باعث نمی‌شود که پروتکل‌ها، استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی را کنار بگذاریم.
 
وی گفت: بیماری کرونا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی قابل پیشگیری است در برخی از استان‌های جنوبی شرایطشان حاد شده است، اما در کل کشور هم این نگرانی وجود دارد که در مسیر موج پنجم کرونا قرار گرفته اند و اگر دقت و مراعات کافی نشود این موج آغاز می‌شود.
 
روحانی گفت: در مجموع ۶۹ درصد پروتکل‌های بهداشتی در کشور رعایت می‌شود و این بسیار کم است. رعایت پروتکل‌ها باید به بالای ۹۰ درصد برسد و هم‌اکنون با ۹۲ شهرستان قرمز روبرو هستیم و اگر رعایت نکنیم تعداد این شهرستان‌ها افزایش می‌یابد.
 
رئیس جمهور افزود: از تمام استانداران و فرمانداران می‌خواهیم شرایط رنگ‌بندی بیماری کرونا را به دقت تحت نظر داشته باشند. در استان‌های جنوبی بخاطر اینکه ویروس مدل دلتا نفوذ کرده است باید مراقبت بیشتری صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: امروز با استانداران سیستان و بلوچستان ارتباط زنده داشتیم و متوجه شدیم شرایط سختی در این استان ایجاد شده است و درمان این ویروس با اقدام دسته‌جمعی امکان‌پذیر است. باید برای سراسر جهان و نیز داخل کشور فکری برای واکسیناسیون و نیز رعایت پروتکل‌های بهداشتی شود.
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *