خیز روسیه برای تولید روزانه ١٤ میلیون بشکه نفت تا ٢٠٣٥

5:15 - 15 شهريور 1394
کد خبر: ۷۳۷۱۳
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
روسیه در نظر دارد با اجرای برنامه های توسعه ای خود ظرف ٢ دهه آینده تولید نفت خام خود را یک سوم مقدار کنونی افزایش دهد.
به گزارش و به نقل از رویترز، ایگور سچین، مدیرعامل شرکت روسنفت روسیه اعلام کرد: روسیه که خواهان تصاحب هر چه بیشتر بازارهای نفت آسیاست تولید ١٤ میلیون بشکه در روز را تا ٢٠ سال آینده هدفگیری کرده است.

روسیه بزرگترین تولید کننده نفت جهان است و روزانه ١٠ میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه نفت خام تولید می کند.

کاهش قیمت نفت تاکنون نتوانسته ضرر چندانی به درآمدهای نفتی این کشور وارد کند، زیرا همزمان با کاهش قیمت نفت هزینه های تولید و نیز ارزش روبل نیز کاهش یافته که به سودآوری بیشتر این کشور بر اساس روبل منجر شده است.

این که مقامهای روسی صحبت از افزایش تولید نفت خام خود می کنند نشان می دهد این کشور قصد ندارد به داد برخی کشورهای عضو سازمان کشورهایصادر کننده نفت (اوپک) برسد که در این چند هفته گذشته به شدت به دلیل مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی با چالش روبرو و خواستار نشست اضطراری اوپک شده اند.

کارشناسان بر این باورند که روسیه به دنبال کسب سهم بیشتر در بازارهای جهانی نفت خام است.

سچین در مجمع اقتصادی شرقی، گفت: موضع ما این است که تولید سالانه خود را به ٧٠٠ میلیون تن افزایش دهیم.

به گفته وی، برای رسیدن به این هدف و گذر از رکورد ١١ میلیون بشکه در روز که تا اواخر دهه ٨٠ حاصل شد، روسیه باید عملیات حفاری اکتشافی خود را افزایش دهد و توسعه میدانهای دریایی در مناطق بسیار سرد شمال کره زمین را تسریع بخشد. 

این روزها روسیه به سمت بازارهای آسیایی متمایل شده است زیرا روابط خود را با غرب بر سر مسئله اوکراین در پایین ترین حد خود از زمان جنگ سرد می بیند.
 
روسیه تحریم شده است و این محدودیتها به شرکتهای غربی اجازه همکاری با روسیه را برای انجام عملیات اکتشاف و استخراج در میدانهای شمالی نمی دهد.

روسیه قصد دارد تا ٢٠ سال آینده صادرات نفت خود را به آسیا حداقل به ٢ برابر رقم کنونی افزایش دهد و حداقل یک سوم تولید خود را تا آن زمان به این منطقه ارسال کند.
این بدان معناست که روسیه می خواهد از مسیرهای غربی که از زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق فعال بوده است، چشم پوشی کند؛ در آن زمان تنها اروپا بود که می توانست نفت و گاز روسیه را خریداری کند.

سچین گفت: روسیه می تواند صادرات گاز خود را به چین به ٣٠٠ میلیارد متر مکعب در سال افزایش دهد. هم اکنون، گاز صادراتی روسیه تنها به صورت گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) از تأسیسات گازی ساخالین ٢ از طریق اقیانوس آرام به چین صادر می شود.
آمارهای شرکت بی پی نشان می دهد که واردات گاز مایع چین از روسیه پارسال در حد ٢٠٠ میلیون متر مکعب بوده است.
 
طبق برنامه ریزی های شرکت روسی گازپروم، قرار است طی دهه آینده خط لوله گازی روسیه به چین عملیاتی شود.

سچین گفت: این پروژه به منزله این است که ایجاد یک پل قدرتمند انرژی میان روسیه و منطقه آسیا و اقیانوس آرام ممکن خواهد بود، تنها مسئله ای که باقی می ماند سرمایه گذاری است و قیمت نفت.

به گفته وانگ ییلین، رئیس هیئت مدیره شرکت سی ان پی سی چین، که روسیه سالانه ١٥ میلیون تن نفت به آن صادر می کند، که برنامه هایی برای افزایش واردات از روسیه در دست بررسی است.

وی گفت: ما با روسنفت در این مورد همکاری خواهیم داشت، ما دوستان خوبی با سچین هستیم.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *