۲۷ ماه ماندگار

8:33 - 08 تير 1400
کد خبر: ۷۳۷۰۲۴
حسام‌الدین برومند در یادداشتی نوشت: کار‌های بزرگی در دوره تحول در دستگاه قضا صورت گرفت که باید بدون توقف ادامه یابد و مدل طلایی قوه قضاییه این بود که با تحول، عدالت و کرامت را به بار نشاند و البته کار تمام نشده و باید همچنان رویکرد تحولی در عدلیه شدت پیدا کند.

- حسام الدین برومند در روزنامه حمایت نوشت: امروز آنچه از ۲۷ ماه گذشته عدلیه در پیش روی داریم یک تجربه شیرین از تحول بر مدار عدالت است که دستگاه قضا خوش درخشید و شعار‌ها را به برنامه تبدیل کرد و برنامه را به کارنامه ارتقاء داد. مردم هم این کارنامه را دیدند و وقتی به نظاره نشستند خبری از وعده‌های بر زمین مانده نبود. برای همین هم بود که برای اولین بار در تاریخ سیاسی کشور، رییس قوه قضاییه با رای ملت، رییس جمهور شد تا این بار مطالبه از او تشکیل دولتِ عدالت باشد.

کار‌های بزرگی در دوره تحول در دستگاه قضا صورت گرفت؛ از مبارزه همه جانبه با فساد و برخورد بدون تعارف و تبعیض با دانه درشت‌ها و نزدیکان برخی مقامات تا بازگرداندن بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان به خزانه کشور که به یغما رفته بود و تا حمایت موثر و پربرکت از تولید و تقویت سیستماتیک عدلیه و حرکت پرشتاب به سمت الکترونیکی شدن برای یک دستگاه قضایی هوشمند.

این یادداشت نمی‌خواهد به آمار و ارایه گزارش‌ها درباره تحول در عدلیه و اقدامات انجام شده بپردازد چراکه در این مقال نمی‌گنجد و ضمن آنکه مردم از کار‌های انجام شده خبر دارند و تغییر و تحول دردستگاه قضا را لمس کرده اند.

آنچه که نکته اصلی این یادداشت است؛ از یکسو تمرکز بر حرکت تحولی عدلیه است که باید بدون توقف ادامه یابد تا به نقطه مطلوب رسید و از سوی دیگر ضرورت استخراج یک مدل حکمرانی از تحول صورت گرفته در دستگاه قضاست.

یکم- تحولی که در عدلیه آغاز شده است و طبق نظرسنجی‌های معتبر باعث شده تا ۷۰ درصد مردم رضایت خود از دستگاه قضا را اعلام کنند، به شدت نیازمند صیانت و مراقبت است. لازمه این کار است که نظارت‌ها در تمامی ارکان قوه قضاییه برای اجرای سند تحول دقیق‌تر و با شدت بیشتری دنبال شود و به موازات آن انگیزه‌های کارکنان و مسئولین هم تقویت شود. در واقع همه نیرو‌های قوه قضاییه با همه توان مسئول اجرای سند تحول هستند و هر بی انگیزگی و یا کوتاهی به حرکت تحولی عدلیه آسیب خواهد زد. از همین روی؛ رییس جدید قوه قضاییه مسئولیت سنگینی را در مقطعی حساس بر دوش خواهد داشت تا مسیر تحول را به فرجام برساند. البته امروز دو فرصت طلایی هم برای قوه قضاییه ایجاد شده است؛ یکی مردمی که پشتوانه عدلیه تحول خواه هستند و همین اعتماد مردم، بزرگ‌ترین سرمایه دستگاه قضاست؛ و دیگر اینکه با دولت و قوه مجریه‌ای همکار خواهد شد که رییس آن دولت، خود عضو خانواده عدلیه بوده و همه آسیب ها، مشکلات، موانع و چالش‌هایی اصلی را می‌شناسد و هم افزایی این دو قوه می‌تواند از سرریز شدن پرونده‌ها در دستگاه قضایی جلوگیری کرده و در نهایت در خیلی از عرصه‌ها از مشکلات مردم و جامعه گره گشایی کنند.

دوم-حرکت قوه قضاییه در دوره تحول می‌تواند یک مدل موفق از حکمرانی خوب و ناب در تراز جامعه اسلامی برای دیگر دستگاه‌ها و نهاد‌ها باشد. حرکت تحولی عدلیه در واقع آمیخته‌ای از بکارگیری «کارگزار» متقی و کاربلد با روحیه کاری و جهادی بود به همراه اصلاح «ساختار» و ترمیم و تقویت سیستم مدیریتی.

کارگزار کاربلد با روحیه جهادی در بستر ساختار قوی، شفاف و پالایش شده، تحول می‌آفریند و امید را برای مردم و جامعه به ارمغان می‌آورد. حل بسیاری از مشکلات بزرگ از مسیر خودباوری، برنامه ریزی و اعتماد به توان داخلی و پیگیری‌های مستمر می‌گذرد.

حکمرانی خوب یعنی هم رضایت مردم حاصل شده است و هم ساختار، ضعف‌ها و مشکلات خودش را برطرف کند و هم کارگزار کاربلد برای خدمت بی منت به مردم، وقت کشی و مانع تراشی و تنبلی نکند و محصول آن پربرکت خواهد بود و کرامت مردم تضمین خواهدشد. مدل طلایی قوه قضاییه این بود که با تحول، عدالت و کرامت را به بار نشاند و البته کار تمام نشده و باید همچنان رویکرد تحولی در عدلیه شدت پیدا کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *