رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

پیش‌بینی بیش از ۸۰ پروژه هوشمند در دستگاه قضا/ حذف بیش از ۴ میلیون مراجعه به دستگاه قضایی در نتیجه اقدامات فناورانه

12:56 - 05 تير 1400
کد خبر: ۷۳۶۱۹۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با اشاره به پیش‌بینی بیش از ۸۰ پروژه فناوری در دستگاه قضا، گفت: بیش از ۴ میلیون مراجعه به دستگاه قضایی در نتیجه اقدامات فناورانه حذف شده است.

- دکتر «عیسی زارع پور» رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در نشست امروز بهره‌برداری از دستاورد‌های جدید فناوری اطلاعات و طرح‌های عمرانی قوه قضاییه که با حضور آیت الله رئیسی، رئیس قوه قضاییه برگزار شد،  گفت: تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی، افزایش سرعت و دقت رسیدگی ها، افزایش سرعت و دقت اجرای احکام صادره، شفاف کردن فرآیند‌ها و تصمیم گیری‌ها و مبارزه با فساد و همچنین پیشگیری حداکثری از وقوع جرم، ۵ راهبرد اساسی هوشمندسازی قوه قضاییه است.

وی افزود: گام نخست هوشمند سازی قوه قضاییه در سال ۱۳۹۹ با تمرکز تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی و افزایش سرعت رسیدگی‌ها با انجام قریب به ۶۵ پروژه بزرگ و کوچک فناورانه شامل تاسیس و ارتقا ۴۰ سامانه و الکترونیکی کردن ۲۵ استعلام قضایی و راه اندازی بیش از ۳ هزار اتاق دادرسی الکترونیکی برداشته شد که از جمله نتایج آن می‌توان به افزایش رضایتمندی عمومی مردم و همکاران دستگاه قضایی، کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها و کاهش چشمگیر مراجعات حضوری و حذف قریب به ۴ و نیم میلیون مراجعه مردم به دستگاه قضایی و سایر دستگاه‌های اجرایی کشور اشاره کرد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه در گام دوم هوشمندسازی قوه قضاییه، اولویت بر توسعه زیرساخت‌های فناورانه قرار گرفته است، گفت: در همین راستا بیش از ۸۰ پروژه فناوری پیش‌بینی شده است که در هفته قوه قضاییه ۳۰ مورد از آن‌ها در حوزه دادگستری‌ها و سازمان‌های تابعه قوه قضاییه افتتاح خواهند شد.

وی به تشریح اقدامات این مرکز پرداخت و با اشاره به حذف بیش از ۴ میلیون مراجعه به دستگاه قضایی در نتیجه اقدامات فناورانه و الکترونیکی دستگاه قضا گفت: اقدامات فناورانه قوه قضاییه همچنین موجب حذف بیش از ۲ میلیون مراجعه مردمی به سایر دستگاه‌ها شده است.

وی با اشاره به کاهش ۱۲ درصدی مانده پرونده‌ها با وجود افزایش ۵ و نیم درصدی میزان ورودی پرونده‌ها به واحد‌های قضایی، گفت: افزایش سرعت و دقت در رسیدگی‌ها، کاهش اطاله دادرسی و افزایش اتقان آراء و همچنین توسعه نظارت‌های برخط، از اولویت‌های گام دوم هوشمندسازی در قوه قضاییه است.

زارع‌پور در ادامه در خصوص افتتاح سامانه‌های جدید الکترونیکی قوه قضاییه که امروز به بهره‌برداری رسیدند گفت: مردم از طریق «سامانه خودکاربری شکواییه سرقت» می‌توانند با ماندن در خانه، شکایت خود را در حوزه سرقت به ثبت برسانند و پرونده آن‌ها به جریان بیفتد.

وی با اشاره به افتتاح «سامانه استعلام سوابق محکومیت‌های مالی» نیز گفت: در این سامانه نیز با اجازه فرد ذی‌نفع، می‌توان پیشینه محکومیت‌های مالی وی را به صورت آنلاین مشاهده کرد.

زارع‌پور به افتتاح سامانه «صدور گواهی الکترونیکی عدم سوءپیشینه به صورت اختصاصی برای هر سازمان، نهاد و دستگاه» نیز اشاره کرد و گفت: این اقدام به کاهش مراجعات مردمی و از بین بردن امکان جعل این گواهی کمک شایانی می‌کند.

وی همچنین به افتتاح ۵ هزار اتاق دادرسی الکترونیکی که امکان برگزاری جلسه دادگاهاه در ارتباط تصویری با خانه‌های مردم را فراهم کرده اشاره داشت و عنوان کرد: هم‌اکنون زیرساخت این اقدام بزرگ در سراسر کشور فراهم شده است. در ۱۵ ماه گذشته نزدیک ۱۰۰ هزار دادگاه آنلاین برگزار کرده‌ایم که تعداد زیادی از این دادگاه‌ها به دلیل وجود یکی از طرفین دعوی در بیرون از مرز‌های جمهوری اسلامی ایران، با خارج از کشور بوده است. تقریبا ۶۰ درصد از شعب به اتاق‌های دادرسی الکترونیک تجهیز شده‌اند و ان‌شاالله تا پایان شهریور بقیه شعب تجهیز خواهند شد.

زارع پور همچنین از افتتاح سامانه «ملاقات تصویری زندانیان با خانواده‌های خود» در ۱۵ استان از امروز خبر داد و گفت: امروز با تحویل ۳ هزار پابند الکترونیک، تعداد پابند‌های الکترونیک به ۷ هزار عدد رسید که تلاش می‌کنیم این تعداد تا پایان امسال به ۲۰ هزار عدد برسد.

وی درخصوص افتتاح ۵ داشبورد جدید نظارتی نیز گفت: افتتاح این داشبورد‌های مدیریتی، نظارت‌پذیری برخط قوه قضاییه را افزایش می‌دهد بدین معنا که مدیران در لحظه می‌توانند با چند کلیک، محدوده کاری خود را پایش کرده و شاخص‌های شعب و واحد‌های قضایی مورد نظر را بررسی کنند.

زارع پور با اشاره به افتتاح «ابرپروژه ارتباط تمام الکترونیکی قوه قضاییه با ناجا» گفت: سالانه میلیون‌ها مکاتبه میان قوه قضاییه و ناجا رد و بدل می‌شود که الحمدلله از امروز تمامی این مکاتبات به صورت آنلاین و برخط صورت می‌گیرد. از این به بعد اگر مردم به کلانتری‌ها مراجعه کنند دیگر برای گرفتن دستور قضایی و تشکیل پرونده به دستگاه قضایی فرستاده نمی‌شوند و همانجا در سیستم همه اقدامات لازم انجام می‌شود. این اقدام قبلا در ۲۰ استان به صورت پایلوت اجرا می‌شد و از امروز در سراسر کشور شاهد ارتباط برخط و آنلاین میان مکاتبات ناجا و قوه قضاییه خواهیم بود.

وی افزود: بر روی این زیرساخت ارتباطی برای اولین بار امکان اجرای الکترونیکی ماده ۳۷ قانون آیین دادرسی کیفری فراهم شده است که بر این اساس شکواییه اشخاص در کلانتری‌های سراسر کشور به صورت الکترونیکی ثبت و به صورت برخط برای اخذ دستورات قضایی به دادسرای مربوطه ارسال می‌شود. این اقدام مهم می‌تواند گام بسیار بزرگی برای کاهش اطاله در دعاوی کیفری باشد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، استان‌های سمنان، خراسان جنوبی، گلستان، هرمزگان و فارس را به عنوان ۵ استان شاخص در تمام حوزه‌های الکترونیکی قضایی معرفی کرد و گفت: استان هرمزگان نیز برترین استان کشور از نگاه مردم معرفی شد که در سامانه برخط سنجش رضایت مراجعان به ثبت رسیده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *