عربستان و بمب هسته ای

10:52 - 14 شهريور 1394
کد خبر: ۷۳۴۵۵
دسته بندی: سیاست
خبرپزاری میزان:در روزهاي اخير اخبار و گزارش‌هاي قابل تأملي در باب فعاليت‌هاي هسته‌اي پاکستان منتشر شده که برخي مقامات و دستگاه‌هاي اطلاعاتي آمريکا ادعا کرده‌اند که پاکستان به دنبال افزايش بمبهاي هسته‌اي خود تا 350 بمب است.
در همين حال براساس آنچه اسناد افشا شده از ايميل‌هاي هيلاري کلينتون وزير امور خارجه دوره اول رياست جمهوري اوباما بیرون آمده است، عربستان به مشارکت در فعاليت‌هاي هسته‌اي پاکستان اقدام کرده که مشارکت به معنی ذخيره کردن بمب هسته‌اي عربستان در خاک پاکستان.

هر چند که فعاليت‌هاي هسته‌اي پاکستان داراي سابقه‌اي طولاني است اما برجسته شدن فعاليت هسته‌اي پاکستان در مقطع کنوني به ويژه در باب حضور عربستان در اين فعاليت‌ها قابل توجه است به ويژه اينکه چندي پيش هم رسانه‌هاي غربي گزارش‌هاي متعددي درباره خريد بمب هسته‌اي توسط عربستان از پاکستان خبر داده‌ بودند.
در پاسخ به اين مسئله يک نکته مهم مطرح است و آن تاکيد بر نقش فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران در اين عملکرد پاکستان و عربستان است. حال اين سئوال مطرح مي‌شود که هدف اين رفتار چيست؟

بخشي از اين سياست را در کارشکني غرب در باب روابط ايران و پاکستان و قوت گرفتن اجرايي شدن خط لوله صلح ميان دو کشور است. اجراي اين طرح براي ايران و پاکستان به ويژه نياز پاکستان به انرژي اهميت بسياري دارد که تهديدي براي منافع غرب است. اين سناريو مطرح است که غرب با جوسازي رسانه‌اي به دنبال کارشکني در اجراي اين پروژه است.

نکته ديگر اجراي سناريوي ايران هراسي در منطقه و توجيه فشارهاي اقتصادي و نظامي به ايران است که با ادعاي تأثير فعاليت هسته‌اي ايران در ايجاد رقابت‌هاي تسليحاتي در منطقه صورت مي‌گيرد. اين نکته را نيز بايد در نظر داشت که غرب با برجسته‌سازي فعاليت‌هاي هسته‌اي خطرناک پاکستان به دنبال اعمال فشار بر اين کشور براي تسليم شدن در برابر خواسته‌هاي آمريکا در منطقه از جمله در مذاکره با طالبان و دوري اسلام آباد از روابط با ايران، روسيه و چين است.

در کنار مجموع اهدافي که غرب از برجسته‌سازي فعاليت هسته‌اي پاکستان پي‌گيري مي‌کند يک نکته مهم وجود دارد و آن نگاه کاسبکارانه غرب به مقوله فعاليت هسته‌اي کشورها است.

اسنادي مانند ايميل‌هاي کلينتون نشان مي‌دهد که آمريکا براي منافع خود از فعاليت‌هاي غير صلح آميز هسته‌اي کشورهايي مانند پاکستان و عربستان چشم پوشيده است در حالي که اين فعاليت‌ها تهديد رسمي امنيت بين‌الملل است. حال آنکه آمريکا به بهانه امنيت جهاني، به خصومت با فعاليت هسته‌اي ايران مي‌پردازد.

اين رفتارها نشان مي‌دهد که براي آمريکا نه امنيت جهان اهميت دارد و نه ماهيت صلح‌آميز يا غير صلح آميز فعاليت هسته‌اي کشورها بلکه صرفاً به دنبال منافع خود است و در اين راه حتي از چشم‌پوشي بر فعاليت هسته‌اي غير صلح‌آميز رژيم صهيونيستي يا کشورهايي مانند پاکستان و عربستان ابايي ندارد.

قاسم غفوری -





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *