ره آورد های سفر سفیر صلح ایران به نیویورک

8:56 - 14 شهريور 1394
کد خبر: ۷۳۳۶۷
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
خبرگزاری میزان-رئیس مجلس شورای اسلامی که برای شرکت در چهارمین اجلاس روسای پارلمان‌های جهان با موضوع صلح و امنیت بین‌المللی در نیویورک حضور پیدا کرد تلاش گسترده‌ای برای ایجاد اتحاد بین جهانیان جهت مبارزه با تروریسم داشت.
به گزارش خبرنگار پارلمانی میزان، لاریجانی شنبه( 7شهریورماه) سفری را آغاز کرد که ماحصل آن توسعه روابط ایران در سایه صلح پایدار با کشورهای توسعه یافته برای همکاری‌های بیشتر در عرصه اقتصادی و آشنایی بیشتر با فناوری نوین بود.

همچنین، رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان طی این سفر دفاع از موضوع هسته‌ای ایران و مبارزه با تروریسم را محور گفته‌های خود قرار داده و تلاش فراوانی برای ایجاد اتحاد بین سایر کشورها در جهت مبارزه با تروریسم داشت.

شرح برنامه‌ها و سخنرانی‌های وی درذیل آمده است:

مسئله یمن و سوریه در چارچوب دموکراتیک حل خواهد شد

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بامداد شنبه( 7 شهریورماه) قبل از آغاز سفر خود به نیویورک جهت شرکت در چهارمین اجلاس روسای مجالس جهان با در جمع خبرنگاران در فرودگاه امام خمینی (ره) درخصوص برنامه‌های سفر خود، اظهارکرد: سفر ما به سازمان ملل برای شرکت در بین‌المجالس است. بین‌المجالس از نهادهای باسابقه بوده و همه پارلمان‌های کشورهای دنیا در آن عضو هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در طول تحولاتی که در مسیر کار بین‌المجالس بوده، تلاش شده این سازمان متشکل‌تر و تاثیرگذارتر باشد و همواره این موضوع مطرح بوده است.

وی تاکیدکرد: یکی از ایده‌های بین‌المجالس این بوده که با سازمان ملل که با دولت‌ها بیشتر در ارتباط است، به صورت نزدیک‌تری کار کند و در این رابطه هر چند سال یک‌بار اجلاس روسای مجالس جهان در سازمان ملل برگزار می‌شود.

 لاریجانی تصریح کرد: در چهارمین اجلاس بحث روی موضوعاتی مانند صلح و دموکراسی برای توسعه پایدار و آنچه که مردم می‌طلبند است و یک موضوع مهم بحث‌ها، با توجه به آشفتگی موجود در دنیا دستیابی به صلح پایدار و دموکراسی است.

رئیس نهاد قانونگذاری با بیان اینکه دموکراسی باید پایه‌ای برای صلح و ایجاد توسعه پایدار باشد، یادآورشد: در دهه اخیر فراوانی جنگ‌ها باعث شده موضوع دموکراسی دوباره مورد توجه جدی قرار گیرد، بنابراین این اجلاس مجال خوبی برای ارزیابی روند طی شده در گذشته است.

 لاریجانی خاطرنشان کرد: امروز باید چالش‌های پیش‌رو مخصوصا جریان‌های افراطی که در منطقه خاورمیانه وجود دارد رفع شود که یکی از مباحث اصلی در بین‌المجالس این موضوع است و در کمیته‌های بین‌المجالس موضوعات مرتبط با حقوق بشر و توسعه پایدار مورد توجه قرار خواهد گرفت.

رئیس قوه مقننه افزود: گرم شدن هوا و تغییرات آب و هوایی، یکی از موضوعات مهم دیگری است که در بین‌المجالس بررسی می‌شود، به دلیل اینکه این موضوع می‌تواند به چالش‌های اجتماعی و سیاسی دامن بزند.

وی اظهارکرد: در حاشیه این اجلاس، ملاقات‌هایی با روسای مجالس کشورهای مختلف خواهم داشت،‌ البته باید توجه کرد عنوان کنفرانس و واقعیت‌هایی که در زندگی برخی کشورها مانند مانند جنگ و خونریزی است، فرق دارد. بنابراین باید بر این مسائل فائق آمد.

 لاریجانی گفت: موضوع فلسطین یکی از موضوعات دردآور برای عالم اسلام است. اگر واقعاً دنبال صلح و دموکراسی هستند، باید یک ساختار دموکراتیک برای فلسطین طراحی شود تا این کشور به صلح و توسعه پایدار برسد که البته از این موضوع فرار می‌کنند و همین عوامل برخی از کشورها باعث شده، به بحران‌ها در مناطقی مانند عراق و سوریه دامن زده شده و تبدیل به جریان‌های تروریستی شود، لذا در گفت‌وگوها می‌توان یک فضای دموکراتیک و صلح‌آمیز برای مردم این مناطق ایجاد کرد که از جنگ و خونریزی جلوگیری شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در سخنرانی من یکی از محورها این خواهد بود که چگونه می‌توان ساختار دموکراتیک را به صورت واقعی، پایه‌ای برای ایجاد صلح قرار داد، به دلیل فاصله و گپی است که بین حرف‌های نظری که معمولا در همایش‌ها و کنفرانس‌ها زده می‌شود و آنچه در میدان عمل وجود دارد به طوریکه در میدان عمل جنگ و خونریزی وجود دارد، در حالی که در کنفرانس‌ها صحبت از دموکراسی است، طبعاً یک نگاه واقع‌بینانه می‌تواند فاصله و گپ را علاج کند.

وی در پاسخ به این سوال که در حاشیه اجلاس چه مذاکراتی درخصوص تقویت دیپلماسی اقتصادی انجام خواهد شد؟ گفت: حتما یکی از محورهای مهم سفر همین موضوع خواهد بود، فضای ایران در حال انتقال به یک شرایط جدید است که می‌تواند همکاری‌های اقتصادی با کشورهای جهان را افزایش دهد.

لاریجانی در این رابطه افزود: در این مدت اخیر هیات‌های کشورهای مختلفی که به ایران سفر می‌کنند، برای سرمایه‌گذاری در ایران ابراز علاقه‌مندی می‌کنند.

رئیس قوه مقننه کشورمان یادآورشد: این اجلاس فرصت مناسبی خواهد بود تا با روسای مجالس کشورهای مختلف در زمینه همکاری‌های دوجانبه با محوریت سرمایه‌گذاری و رونق تولید در ایران باشد، صحبت بیشتری شود.

وی درخصوص اوضاع داخلی یمن با بیان اینکه شرایط این کشور برای تمامی مسلمانان جهان بسیار دردآور و ناراحت کننده است، تصریح کرد: یمن یک کشور بزرگ و ریشه‌دار اسلامی بوده که مورد هجوم قرار گرفته و مساکن و زیربناهای آن تخریب شده است. در شرایط فعلی یک تصور متضاد وجود دارد، برخی از کشورها تصور می‌کنند با فشار نظامی مسئله در منطقه حل می‌شود که این موضوع فرسوده شده و بیشتر توجهات به سمت راه‌حل سیاسی برای حل مسائل سوریه و یمن است.

 لاریجانی افزود: پیشنهاداتی برای حل مسئله یمن از سوی کشورهای عربی مطرح شده و همچنین پیشنهاداتی از طرف نماینده سازمان ملل ارائه شده است که اجمالا رایزنی‌های صورت گرفته، اما باید این موضوعات را با توجه به واقعیات توانمند کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند تا در یمن وحدت به‌وجود آید و گروه‌های مختلف یمن بتوانند مذاکراتی در سطح ملی داشته باشند و دولت وحدت ملی استقرار یابد و انتخابات و سایر سازوکارها در این بستر تعریف شود که امیدوارم این ساماندهی‌ها شکل بگیرد.

وی در این‌خصوص همچنین افزود: برخی کشورها تصور می‌کردند از طریق نظامی‌گری می‌توانند مسئله را حل کنند، این در حالی است که نتایج اندک این موضوع خساراتی برای آنها به دنبال داشت، بناراین آنها باید به جریان‌های قوی‌تر مانند راه‌حل سیاسی بپیوندند.

لاریجانی گفت: مسئله یمن و سوریه در چارچوب دموکراتیک حل خواهد شد و راه‌حل سیاسی یک راه‌حل پایدار بوده و هست، البته به شرطی که موضوع تبدیل به معاملاتت بیرون از خواسته ملت نباشد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان افزود: اختیار حل مسئله باید در اختیار مردم آن کشور باشد و کشورهای علاقه‌مند باید سازوکاری فراهم کنند که اراده ملت‌ها تحقق یابد نه اینکه در اتاق بسته‌ای برای ملت‌ها تصمیم بگیربند و غنائم تقسیم کنند و در این رابطه به برخی از کشورهای قدرتمند گفتیم که روش‌های آنان جواب نمی‌دهد، بلکه مردم هر کشوری می‌توانند درباره سرنوشت کشورشان تصمیم بگیرد.

نقش مثبت آلمان در مذاکرات هسته‌ای/ لزوم توجه به ظرفیت ایران برای همکاری‌های اقتصادی

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که برای شرکت در چهارمین اجلاس روسای مجالس جهان در مقرر سازمان ملل متحد عازم نیویورک است، اقامت کوتاهی در فرانکفورت داشت.

در این توقف کوتاه چند ساعته فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان که در برلین حضور داشت طی تماس تلفنی ضمن اظهار خوشامدگویی به علی لاریجانی در خصوص مسائل مهم دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

اشتاین مایر با توجه به شرایط مناسب و مثبت بین‌المللی پس از مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 به ظرفیت قوی ایران برای همکاری اقتصادی اشاره کرد و افزود: شرایط برای گسترش روابط با ایران در همه زمینه‌ها فراهم است.

وزیر خارجه آلمان با اظهار امیدواری گفت: در سفر مهرماه به ایران نسبت به بررسی زمینه توسعه همکاری‌ها اقدامات مثبتی انجام شود.

وی همچنین سفر اخیر زیگمار گابریل وزیر اقتصاد و قائم مقام صدر اعظم آلمان به ایران را در این زمینه بسیار مفید و موثر عنوان کرد.

لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هم در این گفت‌وگو به نقش مثبت آلمان در مذاکرات اخیر اشاره و اظهار امیدواری کرد که سرانجام سفرهای مقامات و شرکت‌های آلمانی به گسترش روابط اقتصادی منجر گردد.

دموکراسی،صلح و توسعه پایدار سه موضوع اصلی چهارمین اجلاس روسای مجالس/ نقش مثبت آلمان‌ها در مذاکرات هسته‌ای

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در بدو ورود به نیویورک با اشاره به اینکه مردم جهان بطور طبیعی این سه موضوع را می پسندند، اظهارکرد: اما اینکه در پناه دموکراسی ما به یک صلح پایدار و توسعه پایدار رسیدیم یا نه جای بحث دارد که چرا از درون این همه بحثهای نظری ما به یک نظم واقعی در میدان عمل نمی رسیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: بین‌المجالس که یک نهاد متشکل از پارلمانهای کشورهای جهان است یک سابقه تاریخی نسبتا طولانی دارد و هرازچند وقتی هم در سازمان ملل جلسه اش را تشکیل می دهد.

وی تاکیدکرد: هدف اصلی از برگزاری اجلاس روسای مجالس جهان این است که این نهاد و این سازمان که مربوط به پارلمانهای جهان است و سازمان ملل که نهادی مربوط به دولتهاست یک ارتباط روشنتر و نزدیکتری برقرار کند.

لاریجانی تصریح کرد:موضوع این اجلاس با توجه به شرایطی که کشورهای مختلف بخصوص در منطقه ما دارند معلوم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ملاقات با روسای مجالس دیگر کشورها را از برنامه های جانبی چهارمین اجلاس روسای مجالس جهان اعلام کرد و افزود:در این دیدارها روابط دوجانبه و توسعه کشور در مسیر سرمایه گذاری های مشترک و همچنین مسائل منطقه ای و بین المللی مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت.
 
همچنین، لاریجانی در ادامه گفت: در مسیر سفر به نیویورک توقفی در آلمان داشتیم که در این فاصله آقای اشتاین مایر در تماس تلفنی درباره روابط دو جانبه و مسائل منطقه‌ای صحبت کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر خارجه آلمان بزودی به ایران سفر خواهد کرد و در این سفر بحثهای مهمی که وجود دارد مطرح خواهد شد.

لاریجانی به روابط عمیق اقتصادی ایران و آلمان از گذشته‌های دور اشاره کرد و تاکید کرد: در مسائل مختلف، چه هسته‌ای و چه مسائل دیگر ما گفتگو‌های سازنده‌ای داشته‌ایم و نقش آفرینی آلمانها را مثبت می بینیم.

خرسندی ژاپن از توافق هسته‌ای/ زمینه‌های تحقق موافقت‌نامه استرداد مجرمین بین ایران و ژاپن فراهم شود

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که برای شرکت در اجلاس رؤسای مجلس عضو اتحادیه بین المجالس جهان در نیویورک به سر می‌برد در دیدار با همتای ژاپنی خود از ژاپن به عنوان کشور دوست مردم ایران یاد کرد و گفت: دیدگاه مثبتی از توسعه روابط با این کشور در بین مردم و مسئولان ایرانی وجود دارد.

وی افزود: ایران و ژاپن از رابطه عمیق و تاریخی در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به عنوان پشتوانه همکاری‌ها و تعاملات خود برخوردارند و باید از همه ظرفیت ها در مسیر ارتقای مناسبات بهره برد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور همچنین تصریح کرد: در ایران پس از تحریم، زمینه‌های گسترش همکاری ها و روابط بر اساس منافع متقابل در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، صنعتی، نفت، صنایع پزشکی، پتروشیمی و سرمایه‌گذاری بیش از پیش فراهم شده است و ژاپن می‌تواند از این فرصت به نحو شایسته ای استفاده کند.

رییس قوه مقننه کشورمان با اشاره به تصویب موافقت نامه استرداد مجرمان میان دو کشور افزود: امیدواریم زمینه های تحقق این موافقتنامه هرچه زودتر فراهم شود.

علی لاریجانی در این دیدار از همتای ژاپنی خود برای سفر رسمی به جمهوری اسلامی ایران دعوت کرد.


تاداموری اوشیما: آمادگی ژاپن برای آغاز دور جدید از روابط و مناسبات سیاسی، پارلمانی و اقتصادی با ایران

رئیس مجلس ژاپن هم در این دیدار از ایران به عنوان کشور مهم و برخوردار از تمدن و فرهنگ کهن یاد کرد و گفت: ایران و ژاپن روابط حسنه سنتی را در طول سال های متمادی گذشته تجربه کرده اند و با توجه به ظرفیت های موجود، همکاری ها و مناسبات دو کشور در زمینه های مختلف باید هر چه بیشتر توسعه یابد.

تاداموری اوشیما با اشاره به برخی زمینه های همکاری و تعاملات مشترک میان دو کشور افزود: ژاپن اکنون آمادگی دارد دوره جدیدی را در روابط و مناسبات سیاسی، پارلمانی، اقتصادی ، تجاری و فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران آغاز کند.


وی افزود: ژاپن از توافق هسته ای اخیر ایران و گروه 5+1 خرسند و امیدوار است بسته های اجرایی آن در همه طرف ها هر چه زودتر فراهم شود.

رییس مجلس ژاپن تصریح کرد: ژاپن خود قربانی سلاح هسته‌ای است و با درک شرایط دشوار منطقه خاورمیانه آماده همکاری با جمهوری اسلامی ایران برای گسترش ثبات و صلح منطقه ای و بین‌المللی است.


ضرورت مبارزه فرامنطقه‌ای با تروریسم/ همکاری ایتالیا برای انتقال فناوری در صنعت نفت و گاز ایران

علی لاریجانی رئیس قوه مقننه کشورمان طی دیدار با رئیس مجلس ایتالیا با استقبال از توسعه روابط دوجانبه در زمینه‌های اقتصادی اظهارکرد: معتقدیم ادامه همکاری اقتصادی باید با انتقال فناوری صورت گیرد و با این رویکرد، آماده گسترش همکاری ها هستیم.


وی همچنین، در این زمینه سرمایه گذاری در بخش نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع را از جمله زمینه های همکاری ایران و ایتالیا خواند.

لاریجانی با اشره به روابط تاریخی بین ایران و ایتالیا تصریح کرد: ایران و ایتالیا با تکیه بر مشترکات تاریخی خود می‌توانند در همه زمینه‌ها به ویژه اقتصادی و نیز مبارزه با تروریسم همکاری کنند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور با تاکید بر اینکه مبارزه با تروریسم را موضوعی جهانی و مربوط به همه کشورها است، یادآورشد: باید با معضل تروریسم برخوردی راهبردی و فرامنطقه‌ای شود.

رئیس مجلس سنای ایتالیا نیز در این دیدار بازگشت کشورش به جایگاه شریک نخست تجاری ایران در اروپا را خواستار شد و افزود: توافق هسته‌ای فرصتی بزرگ در مسیر بهبود روابط ایران و اتحادیه اروپاست.

پیه رو گراسو نقش ایران را در منطقه و خاورمیانه کلیدی خواند و تصریح کرد: مبارزه ایران با گروه های تروریستی به ویژه داعش، قابل قدردانی است و دو کشور همکاری‌های خوبی در زمینه‌های مقابله با جرائم سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر دارند.

ائتلاف ضد داعش، در عمل موجب جری‌تر شدن این گروهک شده است

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی طی دیدار با بان کی مون با اشاره به حضور تروریست‌ها در عراق، سوریه و یمن، اظهارکرد: ائتلاف ضد داعش، در عمل موجب جری‌تر شدن این گروهک شده است و کشورهای قدرتمند نتوانسته‌اند در مبارزه با داعش، هیچ اقدام قابل توجهی انجام دهند.


وی با یادآوری خطر ناشی از  تداوم جنگ در یمن تصریح کرد: این جنگ می‌تواند مشکلات فراوانی را در منطقه ایجاد کند.


لاریجانی با تاکید بر نقش سازمان ملل در حل بحران یمن، توقف جنگ و آغاز گفتگو برای تشکیل دولت وحدت ملی را تنها راه حل دانست و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک در جهت تحقق این مهم را اعلام کرد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور در مورد وضعیت سوریه تاکیدکرد: باید مراقب بود تا مدیریت صحنه بحران در سوریه به دست تروریست‌ها نیفتد.


وی در مورد نتایج مذاکرات هسته ای بعد از دوازده سال یادآورشد: البته این توافق اکنون در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است.


دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در اجلاس چهارم روسای مجالس جهان، ایفای نقش فعال تر ایران در مسائل منطقه ای و جهانی را خواستار شد.


بان کی مون ضمن اعلام موافقت با ارزیابی لاریجانی از وضع داعش در منطقه، نقش ایران در مبارزه با تروریسم را سازنده خواند و گفت: ایران و سازمان ملل می توانند در مبارزه با تروریسم و افراط گرائی، بیشتر همکاری کنند.


وی به بحران و جنگ در یمن نیز اشاره کرد و گفت: اوضاع انسانی در یمن بسیار وخیم است و هشتاد درصد از مردم این کشور یعنی بیست و یک میلیون نفر نیازمند کمک فوری هستند.


دبیرکل سازمان ملل متحد نقش فعال ایران در حل بحران یمن را نیز خواستار شد.


بان کی مون همچنین توافق هسته‌ای را دستاوردی بزرگ برای ایران و سازمان ملل خواند و از سفرش به تهران در آینده نزدیک خبر داد.

جمهوری اسلامی ایران رشد اقتصادی بزرگی در پیش دارد

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سفر به نیویورک در دیدار با سفیر و کارشناسان نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل با قدردانی از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به ویژه محمد جواد ظریف اظهارکرد: بدخواهان و رژیم صهیونیستی نمی خواهند کار محقق شود ولی با تلاش‌هایی که صورت گرفته است جمهوری اسلامی ایران رشد اقتصادی بزرگی در پیش دارد.

وی افزود: باید در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک دقت کافی صورت گیرد تا صدمه‌ای به کشور وارد نشود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حجم و جنس کار ما با سازمان ملل در دوره جدید فرق می‌کند، تصریح کرد: گزارش‌های مغرضانه حقوق بشر علیه ایران از مواردی است که می‌توان با کار کارشناسی آن را خنثی کرد.

لاریجانی دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل را خط مقدم کار دیپلماسی دانست و تاکیدکرد: کار این دفتر در مقطع کنونی بسیار مهم است و باید با تلاش مضاعف بدنبال تجربه و تخصصی‌تر شدن کار در این حوزه بود.


سخنرانی لاریجانی در اجلاس نیویورک
 
علی لاریجانی که در اجلاس روسای پارلمان‌های جهان در نیویورک سخنرانی می‌کرد، با اشاره به عنوان این کنفرانس که «دموکراسی در خدمت صلح و توسعه پایدار» نامیده شده است اظهار کرد: سوال اصلی این کنفرانس که شمار زیادی از روسای محترم مجالس کشورها و نمایندگان پارلمان‌ها در آن حاضرند، این است که آیا واقعا امروز دموکراسی در خدمت صلح و توسعه پایدار است؟

وی افزود: بی‌تردید توسعه پایدار با سه عنصر ثبات سیاسی، مردم‌سالاری و رشد اقتصادی متوازن قرین است؛ اما با کمال تاسف منطق حاکم در میدان عمل سیاست علی‌رغم همه بحث‌های نظری صحیح و زیبا، منطق زور است و تا زمانی که این تباین وجود داشته باشد، همچنان شاهد خشونت، جنگ و آوارگی در بین مردم جهان خواهیم بود.

رییس مجلس خاطرنشان کرد:‌ در این بین دو نکته تعجب‌آور وجود دارد. اول آن که برخی دولت‌هایی که برای مردم خود دموکراسی می‌خواهند در ورای مرزهای خود از دیکتاتوری و رژیم‌های خشن و مستبد حمایت می‌کنند. دوم آن که در صحنه بین‌المللی، تئوری جنگ طلبی به بهانه گسترش دموکراسی، رفتار نامناسبی را شکل داده است. برخی از دولت‌ها با استفاده از بمب و مسلسل به دنبال ایجاد دموکراسی در سایر کشورها هستند.

به گفته‌ لاریجانی، واقعیت ذکر شده موجب شده تا نمونه‌های زیاد جنگ‌طلبی در فضای امروزی رخ دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به غصه‌های پردرد مردم مظلوم فلسطین و جنگ‌طلبی رژیم اسرائیل، جنگ و اشغال در عراق و افغانستان، یمن و جنگ طلبی در سوریه اشاره کرد.

وی تاکید کرد: در مسئله هسته‌ای، ایران نیز یک بار دیگر نشان داده شد که مسیر زورگویی جواب نمی‌دهد. برخی قدرت‌های بزرگ با سلاح تحریم پیش آمدند. اما ملت ما مسیر پایداری را برگزید و در نهایت نیز ایستادگی ملت بزرگ ایران در برابر زور و تهدید و تحریم پیروز شد و مذاکرات سخت و فشرده به نتیجه رسید که مورد پشتیبانی ماست.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مبتنی بر آنچه گفته شد ما اعضای پارلمان‌ها با هدف قرار گرفتن دموکراسی در خدمت صلح و توسعه پایدار باید تلاش کنیم دولت‌ها به شکل واقعی تابع این اهداف بزرگ عمل کنند نه آن که به بهانه منافع ملی همه مفاهیم باارزش عصر ما یعنی دموکراسی، صلح و توسعه پایدار را تضعیف کنند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: بدون شک در این کنفرانس‌ها باید دو اقدام مهم و نتیجه‌بخش را مد نظر قرار دهیم؛ یکی شناسایی آسیب‌ها و دوم ارائه راهکارها. پارلمان‌ها باید نقش قوی‌تر در اصلاح صحنه سیاست بر عهده گیرند. پارلمان‌ها می‌توانند مانع جدی در مقابل اشغال‌گری باشند. پارلمان‌ها می‌توانند بودجه‌هایی را که صرف اشغال و تجاوز می‌شود، به سوی توسعه و پیشرفت همان کشورها سوق دهند. اگر یک دهم بودجه‌ای که صرف اشغال عراق و افغانستان شد صرف توسعه و آبادانی این دو کشور می‌شد قطعا امروز با ناامنی و تروریسم در این دو کشور مواجه نبودیم.

وی افزود: باید آگاه باشیم که مردم جهان مخصوصا جوان‌ها بیدار شده‌اند و بیش از هر زمان دیگری با تصمیم‌های سیاسی و در عین حال حقوق خود آشنا هستند و در مقابل بی‌عدالتی و سرکوب و اشغال راه مقابله و مبارزه را پیش می‌گیرند و در این مسیر ای بسا در دام جریان‌های تروریستی قرار گیرند. اگر کشورهای قدرتمند می‌خواهند آتش تروریسم فروکش کند، باید دست از زورگویی و ماجراجویی و اشغالگری بردارند.

رییس نهاد قانونگذاری کشور تاکید کرد: ما در این کنفرانس دموکراسی را پایه صلح می‌دانیم. آیا بهتر نیست برای مردم مظلوم فلسطین نیز همین اصل را قائل باشیم تا بعد از برگزاری رفراندوم حکومت خود را انتخاب کنند؟

لاریجانی در پایان ابراز امیدواری کرد که این کنفرانس بر پایه شعار انتخاب شده دستاورد ملموسی برای ملت‌ها داشته باشد.


علاقه ای به نگهداری افراد در زندان نداریم/ پیشنهاد رهبر انقلاب اسلامی برای حل مساله فلسطین

علی لاریجانی در ادامه سفر به نیویورک برای شرکت در چهارمین اجلاس روسای مجالس جهان، با کریستین امان پور، خبرنگار سی ان ان گفتگوی اختصاصی کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی در این گفت و گو با اشاره به جمع‌بندی هسته‌ای ایران و 1+5 اظهارکرد: این توافق ، توافق قابل قبولی است، هرچند که اشکالاتی هم در آن ممکن است وجود داشته باشد ولی آن را قابل قبول می دانیم.

لاریجانی با اشاره به اینکه این جمع‌بندی هم در مجلس و هم در شورایعالی امنیت ملی در حال بررسی است افزود: البته در مجلس آراء مختلف است، برخی ایرادهائی را متوجه اجزای این جمع بندی کرده اند اما نکته‌ای که هست اینکه هم موافقان دلایلی دارند که دلایل آنها بیشتر درباره کلان موضوع است و هم مخالفان دلایلی دارند که به اجزاء آن مربوط می شود. لذا باید زمان داد تا این بحث ها پخته شود و در نهایت به نتیجه برسد.

وی افزود: الان نمی‌شود قضاوت روشنی داشت، باید در مسیر بحث نقاط مثبت و منفی آن را بررسی کرد. فکر می کنم در یک ماه آینده این بحث ها به نتیجه برسد و در واقع بتواند ابعاد مختلف آن را مورد ارزیابی قرار دهد. در این مذاکرات، آمریکائی‌ها زورگوئی کردند ولی خوشبختانه جمهوری اسلامی توانست به برخی از خواسته‌هایش برسد و آنها را در سند بگنجاند.

باید ارزیابی واقع بینانه در مورد توافق هسته‌ای داشت/ آمریکائی‌ها زورگوئی کردند
 
لاریجانی با اشاره به اینکه باید ارزیابی واقع بینانه درباره این جمع بندی داشت گفت: مسیری در گذشته در مورد موضوع هسته ای ایران دنبال می شد که بیشتر بر محور زور و تحریم استوار بود که این نشان داد که ظرفیت کارآمدی ندارد و به همین دلیل امریکائی ها مسیر مذاکره را دنبال کردند که این مسیر واقع بینانه تری نسبت به گذشته است.
 
وی در خصوص این توافق تصریح کرد: تلقی ما این است که این می تواند یک آغازی باشد برای فهم درست تر از مسائلی که در سطح بین المللی و منطقه ای به صورت یک چالش در می آید و ضررهایی به همه می زند. لذا حل این مسئله همیشه می تواند کمک کننده باشد.
 
آمریکایی ها در گذشته صدام را به جنگ علیه ایران تشویق کردند

لاریجانی با مهم شمردن تفسیر صحیح از رفتار گذشته  برای حل مشکلات منطقه و بین المللی به نحو واقع بینانه و عاقلانه گفت:  در این تردیدی نیست که رفتار گذشته آمریکا، مسئله سازی و جنگ طلبی برای منطقه بود و خسارات زیادی را به وجود آورد. جنگ طلبی هایی که در دوره رئیس جمهور قبلی آمریکا در منطقه ما ایجاد شد، چیزهای ساده ای نبود، حمله به افغانستان، به عراق، جنگ سی و سه روزه که اسرائیل علیه مردم لبنان راه انداخت و پشتش گرم بود به آمریکائی ها. خسارتی که مردم عراق از جنگ دیدند و بیش از یک میلیون نفر کشته و زخمی شدند. اینها چیز ساده ای نیست.
 
وی تصریح کرد: حتی خود جنگ علیه ایران که الان در اسناد و مدارکی که مسئولان اطلاعاتی عراق منتشر کردند، نشان می دهد که آمریکائی ها صدام را تشویق و پشتیبانی کردند در جنگ. این روش ها باعث شد که نام شیطان بزرگ روی آمریکا گذاشته شود. بنابر این، اینکه نگاه مردم ایران به این رفتارها منفی است، مسئله ای طبیعی و درست است.
 

وضعیت سوریه بدون کمک ایران برای مبارزه با تروریست ها بدتر از لیبی می شد
 
رییس قوه مقننه کشورمان درباره همکاری ایران و حزب الله با دولت سوریه در مواجهه با تروریست‌ها گفت: مسائل منطقه، مسائل نسبتاً پیچیده ای است که باید در کل نگاه عمیقی به انها داشت. اگر ایران در سوریه کمک نمی کرد که در آنجا تروریست ها جلوتر نیایند، تردید نکنید که سوریه بدتر از لیبی می شد، جنگ به شکل دیگری در می آمد که همه کشورهای همسایه از آن متضرر می شدند و بحران وسیع تری به وجود می آمد. کما اینکه در سوریه و جنگ طلبی در آنجا، نتیجه اش ظهور داعش و جبهه النصره شد.

 
وی افزود: در سوریه که دو گروه تندرو و افراطی هستند و این ها حمله کردند به عراق و تا موصل پیش رفتند. این می توانست در همه جا تکرار شود و این حادثه کوچکی نبود، بنابراین ایران نگاهی راهبردی و عمیق را در منطقه دنبال کرد که جلو تروریست ها را تا حدی که می توانست گرفت، البته برخی کشورها در منطقه به تروریست ها کمک کردند و برخی از کشورهای بزرگ هم با تحلیل غلط به این تروریست ها با عنوان مخالفان، کمک کردند.
 
تئوری حل بحران سوریه از طریق جنگ طلبی عقیم ماند

 لاریجانی در ادامه تاکید کرد: نکته مهم این است که از سال 2001 میلادی که اقدام ضد افغانستان و اشغال این کشور رخ داد تا امروز، هر کشوری که اشغال شده، در بطن آن یک جریان تروریستی ظاهر شده و مهم تر این است که ارزیابی از روند جریانات تروریستی این است که تروریست ها، هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی، رشد کرده اند و سرزمین و امکانات تسلیحاتی پیدا کرده اند.
 
وی افزود: حال سئوال این است که آیا با این رفتارهای جنگ طلبانه، ما می خواهیم خاورمیانه را تبدیل به یک دیگ جوشانی کنیم که هیچ مدیریت نپذیرد، یا واقعاً همانطور که شعار می دهند، دنبال این هستند که جریانات افراطی را از مسیر کار مدیریت منطقه کنار گذارند؟ فکر می کنم ایران و حزب الله نقش مسئولیت پذیری در منطقه داشته اند، کما اینکه در عراق مشاهده کردید که اگر ایران به کمک دولت عراق نمی آمد، الان معلوم نبود وضع عراق چه می شد؟ لذا نگاه به مسائل منطقه ای باید عمیق تر شود.
 
 لاریجانی درخصوص مساله سوریه تصریح کرد: اما مسئله سوریه را ما معتقد بودیم از ابتدا باید از طریق سیاسی حل شود، ولی برخی کشورها قبول نداشتند و تصور می کردند با جنگ طلبی می توانند مسئله سوریه را پایان دهند. این تئوری عقیم ماند، لذا امروز طرفداران راه حل سیاسی بیشتر شده اند و ما آماده ایم که در یک راه حل سیاسی اگر کشورهای دیگر راست بگویند، مشارکت کنیم و دولتی که بر اساس دموکراسی و رای اکثریت و دولت وحدت ملی باشد که همه بخش های اقلیت را در بر بگیرد و اقلیت هم حقوقی داشته باشد، در آنجا به وجود آید ولی این ساز وکار دقیق تری می خواهد که ما آماده مشارکت در این زمینه هستیم.
 
برخی کشورهای منطقه مشکلات خود را پشت سر ایران و ایران هراسی پنهان می کنند
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی کشورهای منطقه مشکلات خود را پشت سر ایران و ایران هراسی پنهان می کنند گفت: در دویست سال گذشته دیده نشده ایران به کشوری تجاوز و یا حمله کرده باشد. اما ما از طرف کشورهای عربی هدف حمله قرار گرفته ایم و صدام وقتی به ایران حمله کرد، خیلی از کشورهای عربی به او کمک کردند. بنابراین ایران هیچ دلیلی ندارد که به کشورهای عربی حمله کند و سابقه تاریخی اش هم این را نشان نمی‌دهد بلکه ما معتقدیم به ترتیبات امنیتی با ثبات که شامل روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی با کشورهای منطقه شود.
 
وی تصریح کرد: اگر این کشورها واقعاً قبول دارند که می خواهند امنیت پایدار و ثبات سیاسی داشته باشند، می توانند وارد ترتیباتی شوند که از نظر سیاسی، اقتصادی و امنیتی با هم کار بکنیم. به هر حال من تردیدی در این ندارم که سیاست جمهوری اسلامی، سیاست همکاری و هماهنگی با کشورهای همسایه است.
 
جمهوری اسلامی ایران یهودیت را یک آیین توحیدی می‌داند
 
لاریجانی در ادامه با اشاره به موضع ایران درباره یهودیان گفت: بحثی که راجع به موضع ایران درباره یهود گفته می شود، کاملاً غلط است. ما یهودیت را یک آئین توحیدی می دانیم و برای حضرت موسی و تورات کتاب ایشان احترام قائل هستیم و او را از پیامبران بزرگ می دانیم. در ایران هم یهودی ها با اینکه تعدادشان بسیار اندک است و حدود بیست هزار نفرند ولی یک نماینده درمجلس دارند.
 
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که حقوق اقلیت ها در ایران حفظ می شود، گفت: هم مسیحیان، هم زرتشتیان و هم یهودیان از حقوق خود برخوردارند ما نه تنها ضد یهود نیستیم، بلکه احترام برای یهودیت قائلیم کما اینکه برای مسیحیت قائل هستیم اما اگر ما در مورد اسرائیل ایرادی داریم، ایراد در این است که چرا مردم فلسطین را به کشورهای دیگر آواره می کنید تا آنها بروند با یک زندگی فقیرانه در اردوگاهها زندگی کنند، بعد از کشورهای دیگر یهودی ها را بار بزنیم و ببریم در اسرائیل؟ و آن طور با خشونت با مسلمانان فلسطین عمل می‌کنید؟
 
وی تصریح کرد: این یک واقعیت تلخ برای عصر حاضر است که به وضوح می بینند ملتی را از سرزمین خودشان بیرون می کنند، یک عده دیگر را از جاهای دیگر منتقل می کنند. این یک ظلم است و این اشکال به خود اسرائیل بر می گردد که بخاطر تضادهای اینگونه، تحمل ندارد و ظرفیتی برای خودش نمی تواند تدارک ببیند. بنابراین آن را باید ریشه ای حل کرد.
 
کشورهای اسلامی در منطقه نگران رفتارهای ماجراجویانه اسرائیل هستند
 
رییس مجلس شورای اسلامی درباره مساله اسرائیل گفت:  مسئله اسرائیل موضوعی است که سالهای سال، همه کشورهای عربی درباره ان نگرانی داشته اند و علتش باز می گردد به رفتار اسرائیل که تئوری از نهر تا بحر را دنبال می کرد و ضمناً درباره سرنوشت مردم فلسطین و اماکن مقدس آنجا رفتار توهین آمیز و خلاف انسانیت داشت.
 
وی افزود: همه اینها باعث شده بود که اعراب در قبال اسرائیل همیشه احساس نگرانی می کردند. همین الان ، تنها کشوری که در خاورمیانه سلاح های کشتار جمعی و بمب اتمی دارد و بیش از دویست کلاهک هسته ای دارد، اسرائیل است و مرتب هم ناامنی ایجاد می کند. حتی در داخل سوریه ، اسرائیل با برخی گروه های تروریستی همکاری دارد و ما اطلاعات آن را نیز داریم. این رفتار ماجراجویانه در منطقه، مسئله ای است که همه کشورهای اسلامی را نگران و تنفر ایجاد کرده است. مسئله اسرائیل، مسئله یهودیت نیست. یک تئوری است که در حال مسئله سازی در منطقه است و ماجراجوئی‌هایی را دارد به وجود می‌آورد.
 
پیشنهاد رهبر انقلاب اسلامی ایران برای حل مساله فلسطین
 
رئیس مجلس شورای اسلامی درباره راه حل مسئله فلسطین گفت: چند سال پیش رهبر انقلاب اسلامی ایران آیت الله خامنه ای، پیشنهادی را مطرح کرد که به نظر من با اصول دموکراتیک در ساختار این جهان کاملاً انطباق دارد. ایشان گفتند راه حل مسئله فلسطین در این است که یک رفراندومی بشود از همه کسانی که در فلسطین زندگی می کردند، چه یهودی، چه مسلمان، چه مسیحی تا آنها سرنوشت خودشان را تشخیص دهند.
 
وی افزود: این راه حل اساسی مسئله فلسطین است و ایران به این پایبند است. اگر کشورهای بزرگ واقعاً بخواهند این مشکل را در منطقه حل کنند باید به یک ساختار دموکراتیک اعتقاد داشته باشند.
 
علاقه ای به نگهداری افراد در زندان نداریم
 
رییس قوه مقننه ایران  درباره اتهامات جیسون رضائیان و سرنوشت قضایی او هم گفت: اطلاع دقیقی از پرونده رضائیان ندارم و باید از قوه قضائیه سئوال کرد ولی ما هیچ علاقه ای به اینکه افراد را در زندان نگه داریم، نداریم.
 
رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چون قوه قضائیه مستقل است، باید مسئله را رسیدگی کند البته به این نکته هم توجه کنید که تعداد زیادی ایرانی هم در آمریکا به جرم های مختلف و اینکه برخی از این اتهامات عجیب و غریب هم هست، زندانی هستند و باید برای آنها فکری کرد و نگران بود. ما فکر می‌کنیم برای همه این‌ها باید تلاش کنیم که زندان کمتری تحمل کنند. اما درباره پرونده رضائیان نمی‌توانیم از منظر قوه مقننه، چیزی را به قوه قضائیه تحمیل کنیم. باید پرونده او را دید و فکر می کنم عدالت، بالاتر از هر صنفی است. هر کسی در هر رشته‌ای که است، باید در پیشگاه قانون علی السویه باشد ولی تلاش های دیپلماتیک در این زمینه مناسب است.
 

کلید حل بحران سوریه در دست تروریست ها نیست/انتقاد از عدم رعایت اصل بی طرفی از جانب نمایندگان ویژه سازمان ملل در مسئله سوریه

علی لاریجانی در حاشیه چهارمین اجلاس روسای مجالس جهان در دیدار با همتای سوری خود با بیان اینکه برخی هم از تروریست ها می ترسند و هم بدنبال جنگ طلبی هستند گفت: اینکه کلید خاورمیانه را بدست تروریست ها دهیم راه حل سوریه نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی پایان بحران سوریه را راه حل های سیاسی توصیف و تصریح کرد : جمهوری اسلامی ایران وظیفه خود می داند تا فراهم شدن زمینه های گفتگو و صلح در سوریه از دولت ومردم این کشور حمایت کند.

قدردانی رییس مجلس ملی سوریه از جمهوری اسلامی برای حمایت از کشورش
 
محمد جهاد اللحام رئیس مجلس ملی سوریه هم با قدردانی از مواضع قاطع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از کشورش گفت: محور مقاومت قطعاً پیروز خواهد شد چون مبتنی بر مبانی اخلاقی است و یک شریک ضعیف در آن دیده نمی شود.
 
وی با انتقاد از اینکه مسئله مبارزه با تروریسم در چهارمین اجلاس روسای پارلمان های جهان کمتر مورد توجه قرار گرفته است افزود: بیشتر سخنرانی روسای مجالس درباره توسعه پایدار است و گویا در دنیا تروریست وجود ندارد.
 
رییس مجلس ملی سوریه با ابراز تاسف از اینکه نمایندگان ویژه سازمان ملل و میانجی ها اصل بی طرفی را در حل بحران سوریه رعایت نمی کنند گفت: همه در مورد صلح صحبت می کنند اما وقتی به اولویت‌ها می‌رسیم حرف و عملشان فرق می‌کند.
 

نتیجه ائتلاف برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان افزایش 40 برابری تولید آن بود/ دسوزا: انگلیس به توسعه روابط پارلمانی با ایران علاقه‌مند است

علی لاریجانی در حاشیه اجلاس روسای مجالس جهان در نیویورک در دیدار با رئیس مجلس اعیان انگلیس با تاکید بر اینکه مبارزه با تروریسم مشارکت و همکاری همگانی را می طلبد اظهارکرد: جریان تروریستی و افراط گری محدود به منطقه نیست و می تواند برای همه خطرناک باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی نتیجه ائتلاف برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان را افزایش 40 برابری تولید آن دانست و افزود: مواد مخدر منبع درآمد تروریست ها در افغانستان است و اراده بین المللی برای مبارزه با آن وجود ندارد.

 لاریجانی یادآورشد: ما سالها مسئولیت مبارزه با مواد مخدر را به تنهایی بر عهده داشتیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اولویت در همکاریهای اقتصادی را انتقال فناوری دانست و افزود : بازار 80 میلیون نفری و منابع عظیم نفت و گاز فرصت مناسبی را برای سرمایه گذاری در ایران فراهم کرده است.

 رئیس مجلس اعیان انگلیس: بازگشایی سفارت انگلیس در تهران به رفع تنش ها کمک می‌کند

رئیس مجلس اعیان انگلیس هم در این دیدار خواستار انتقال فناوری از ایران شد و گفت : بازگشایی سفارت انگلیس در تهران به رفع تنش‌ها کمک می کند و می تواند آغاز فصل جدیدی در روابط دو کشور باشد.

بارونس دسوزا با اشاره به اینکه انگلستان علاقمند به توسعه روابط پارلمانی با ایران است توسعه همکاریهای پژوهشی مجالس دو کشور را خواستار شد.

تروریسم خطری جهانی است/نگاه مثبت به توافق هسته‌ای ایران با وجود برخی ایرادها

علی لاریجانی که برای شرکت در چهارمین دوره اجلاس روسای مجالس جهان در نیویورک به سر می برد در دیدار با نایب رئیس مجلس فرانسه مبارزه با تروریسم در منطقه را برای هر دو کشور مهم دانست و اظهارکرد : جریان تروریستی فقط به منطقه ما محدود نمی شود و خطری جهانی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی سرمایه گذاری در بخش های نفت ، گاز و پتروشیمی را از اولویت‌های ایران در همکاری های اقتصادی دانست و افزود: ایران منابع وسیع نفت و گاز دارد که می تواند  همکاری در حوزه گاز برای امنیت انرژی اروپا هم  موثر باشد.

وی تصریح کرد : توافق هسته ای ایران و 1+5 با اینکه اشکالاتی دارد توافقی قابل قبول است و می‌شود به آن  مثبت نگاه کرد اما باید صبر کنیم تا ببینیم نتایج بحث ها در مجلس ایران چه می‌شود.

لاریجانی با دعوت از رئیس مجلس فرانسه برای سفر به ایران یادآورشد: گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشور هم می‌توانند فعال شوند.

لورنس دامونت: توافق هسته‌ای فرصتی برای ارتقا روابط ایران با اتحادیه اروپا است

نایب رئیس مجلس فرانسه هم  در این دیدار توافق هسته‌ای را فرصتی برای بهبود روابط با اتحادیه اروپا دانست و افزود : این توافق زمینه‌ای برای گفتگوها  در سایر حوزه‌هاست.

لورنس دامونت خواستار تقویت  مناسبات  پارلمانی ایران و فرانسه شد و تاکید کرد : توسعه این روابط زمینه را برای فعالیت بخش خصوصی در دو کشور فراهم می‌کند.



نقش عمان در مذاکرات یمن بسیار مثبت است/نقش‌آفرینی مثبت عمان در حل بحران سوریه

علی لاریجانی در حاشیه چهارمین اجلاس روسای مجالس جهان در نیویورک در دیدار با رئیس مجلس عمان کار نظامی را در سوریه بی نتیجه خواند و گفت: مسئله سوریه به جایی رسیده است که باید یک راه حل سیاسی شرایط را تغییر دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی نقش آفرینی عمان را در حل بحران  سوریه مثبت ارزیابی کرد و گفت: مسئله سوریه فقط با اراده مردم این کشور و از طریق دموکراتیک حل می شود.

وی افزود: همه گروه های سیاسی به استثنای تروریست ها و گروه های افراطی می توانند در آینده سوریه نقش داشته باشند.

لاریجانی دولت وحدت ملی را راه حل بحران یمن دانست و گفت: نقش عمان در منطقه به ویژه در مذاکرات یمن  بسیار مثبت است.

خالد بن حلال بن ناصرالمعلولی: گفتگوهای سیاسی تنها راه حل حفظ منافع ملت ها/ ضرورت تقویت مناسبات اقتصادی بین ایران و عمان

رئیس مجلس عمان هم  در این دیدار با بیان اینکه  راه های نظامی تا کنون جز کشتار، آوارگی و تخریب تاسیسات زیر بنایی نتیجه دیگری نداشته است گفت: معتقدیم  گفتگوهای طرف های سیاسی تنها راه حل حفظ منافع ملت هاست.

شیخ خالد بن حلال بن ناصرالمعلولی روابط ایران و عمان را در بالاترین سطح دانست وافزود: این سطح از روابط زمینه را برای تقویت مناسبات اقتصادی فراهم کرده است.


تاکید رئیس مجلس شورای اسلامی بر لزوم آزادی زندانیان ایرانی در مالزی
علی لاریجانی در حاشیه چهارمین اجلاس روسای مجالس جهان در نیویورک با رئیس مجلس مالزی دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصول مشترک بین ملت‌های مسلمان از تفرقه بین امت اسلام و ظهور فرقه های افراطی و تروریستی در جهان اسلام اظهار تاسف کرد و خواستار مقابله همه کشورهای اسلامی برای مبارزه با گروه های تروریستی در منطقه شد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور حمایت برخی کشورهای منطقه غرب و آمریکا از گروه های تروریستی و تکفیری را سبب نا امنی در خاورمیانه عنوان و تاکید کرد: این موضوع برای کل منطقه و حتی برای بوجود آورندگان تروریست‌ها  و حامیان آنها مشکل‌ساز خواهد بود.

در این دیدار روسای مجالس ایران و مالزی بر توسعه روابط سیاسی و اقتصادی تاکید کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی هم چنین خواستار آزادی و استرداد زندانیان ایرانی در مالزی شد.

تان سری پاندیکار امین، رئیس مجلس مالزی هم در این دیدار نسبت به حل مشکل زندانیان ایرانی در آینده نزدیک اظهار امیدواری کرد.

رد برجام در كنگره محتمل است اما کشورهاي ديگر دنباله روي آمريكا نيستند     

لاریجانی که برای شرکت در اجلاس روسای مجالس جهان در نیویورک به سر می برد در گفتگو با خبرنگار روزنامه المانیتور گفت: برجام نتیجه یک فرایند طولانی است. این مسیر 12 سال طول کشیده و آمریکایی ها راه های گوناگونی را در این مسیر آزمودند؛ گاهی تهدید و در برخی موارد تحریم.

وی افزود: اینکه آمریکایی ها اکنون به این نتیجه رسیده اند که بهتر است راه مذاکره را در پیش بگیرند دستاورد مهمی است.

لاریجانی اظهارکرد:  البته آمریکایی‌ها در برجام هم زورگویی کردند اما جمهوری اسلامی ایران توانست خواسته های خود را در این سند بگنجاند.
وی افزود: انتقاداتی وجود دارد و ما البته به همه خواسته هایمان نرسیدیم اما برخی خواسته های ما محقق شد و به این توافق شخصا خوشبین هستم.
رئیس مجلس یادآورشد: هرچند اشکالاتی وجود دارد مثلا هنگامی که ما ان پی تی را پذیرفته‌ایم، نظارت های سخت گیرانه بی دلیل است همچنین زمان بندی طولانی برای رفع تحریم، لازم نبود و این موارد زورگویی بی منطق غربی هاست اما مهم است که این پرونده به نتیجه رسید.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار المانیتور درباره اضافه شدن علی اکبر صالحی به تیم مذاکره کننده تصریح کرد: ایشان فردی متخصص است و اضافه شدن ایشان برای پیشبرد مذاکرات تصمیم سنجیده ای بود و ایشان به حل ابعاد فنی پرونده هسته ای کمک کردند.

رئیس مجلس همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار المانیتور درباره نقش اوباما در حل پرونده هسته ای تاکیدکرد : ما نباید فراموش کنیم که بخشی از سخت گیرانه ترین تحریم ها در زمان آقای اوباما وضع شد و همچنین البته دولت آمریکا سرانجام متوجه شد که تحریم های ظالمانه راه حل مشکل نیست و سبب خرسندی است که هیات حاکمه آمریکا به این نتیجه رسید که مسیر تحریم ها قابل تداوم نیست.

لاریجانی عنوان کرد : البته تحریمها به ملت ما ضرباتی زد اما به برنامه هسته ای ما ضرری نرساند و معتقدم همین موضوع سبب شد آمریکایی ها متوجه شوند بهتر است راه مذاکره را در پیش بگیرند.

وی رد برجام در کنگره آمریکا را محتمل دانست اما افزود: کشورهای دیگر 1 + 5 دیگر در موضوع تحریم ایران، دنباله روی آمریکا نیستند و این تحریم های ظالمانه عملا ادامه نخواهد یافت.
لاریجانی عنوان کرد: رد برجام از سوی آمریکا، سبب می شود در دنیا نقش این ظلم به ملت ایران مشخص تر شود و ایران هم نسبت به ادامه توافق هسته ای خود را متعهد نداند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نگاه غلوآمیز در آمریکا به برنامه هسته ای ایران افزود: سیاست منطقه‌ای ایران تغییر نخواهد کرد ایران با جریانات تروریستی و افراطی در منطقه مقابله می‌کند و جای تاسف است که هم پیمانان منطقه ای آمریکا تنها کمک کنندگان به داعش و تروریست‌ها در خاورمیانه هستند و ایران از اساس همیشه به دنبال ثبات در منطقه بوده است.

وی یادآور شد: ایران در دویست سال گذشته به هیچ کشوری از همسایگانش حمله نکرده است، اما هنگام تهاجم عراق به ایران متاسفانه بسیاری از اعراب و غربی ها حامی صدام بودند.

رئیس مجلس همچنین خاطرنشان کرد: ما با برادران سعودی مشکلی نداریم هرچند برخی رفتارهای عربستان در منطقه قابل فهم نیست مثلا حمله به یمن و حمایت از برخی جریانات تروریستی در منطقه، منطق درستی ندارد.

وی افزود: این استدلال که یمن را به بهانه احتمال ایجاد مشکل برای عربستان ویران کنیم خطای بزرگ و بی منطقی است که ما آن را قبول نداریم.

رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار المانیتور در مورد حمایت ایران از حوثی ها در یمن گفت: این افراد از قبل با علی عبدالله صالح مشکلات و اختلافاتی داشتند و ایران توصیه می کرد این اختلافات حل شود.

وی با بیان خاطره ای از سفر چند سال قبل خود به یمن در زمان حکومت علی عبدالله صالح یادآور شد: در آن وقت رئیس جمهور یمن از من خواست که از حوثی ها بخواهم مشکلات با دولت حل شود و ما هم این کار را کردیم.

لاریجانی با بیان اینکه ایران تنها در یمن، عراق و سوریه تاکید دارد که باید رای مردم محترم شناخته شود و نباید کشورهای خارجی دخالت کنند، افزود: مداخله آمریکا و برخی کشورهای منطقه ای سبب مشکلات عدیده شده است و با این شیوه موضوعات منطقه حل نمی شود.


دیدار رئیس مجلس با جامعه یهودیان ضدصهیونیست آمریکا

در این دیدار ابتدا خاخام موشه داوبک رئیس جامعه یهودیان ضد صهیونیست آمریکا از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مهم و دارای مردمانی متدین و مهربان یاد کرد و افزود: می‌دانیم که ایران دارای مردمی متدین، متمدن، مهربان و دارای فرهنگ و تاریخ غنی است.

وی با بیان اینکه جامعه یهودیان نیویورک یک تشکیلات سیاسی نیست اظهارکرد: به دنبال تبعیت واقعی از آموزه‌های اصلی تورات و خداوند متعال هستیم و هدف ارتقای ایده های یهودیت ناب را پیگیری می کنیم.

خاخام موشه داوبک تاکیدکرد: یهودیت ناب هیچ تناسبی با صهیونیسم ندارد چرا که یهودیت بیش از سه هزار سال قدمت دارد ولی صهیونیسم تنها 150 سال پیش و بر اساس یک نقشه سیاسی به وجود آمد.


رئیس جامعه یهودیان آمریکا همچنین گفت: صهیونیسم یک جنبش سیاسی است که اهدافی را دنبال می کند که با آموزه‌های یهودیت ناب سازگاری ندارد.


وی با اشاره به اوضاع یهودیان در کشورمان تصریح کرد: بسیار خرسندیم از اینکه در ایران با انکه تعداد پیروان دین یهود زیاد نیست ولی آنها در مجلس نماینده دارند واعمال مذهبی خود را آزادانه انجام می دهند که نشان دهنده احترام مسئولان و مردم ایران به دین حضرت موسی و پیروان آن است.


وی خاطرنشان کرد:‌ تمام یهودیان جهان از توافق هسته ای اخیر حمایت می کنند و آن را در جهت صلح و ثبات جهان می دانند و فقط صهیونیست ها  با آن مخالفند.


در ادامه این دیدار لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعالیم و آیین یهود عنوان کرد: آیین مقدس یهود بر پایه خداپرستی است و در قرآن کریم نیز حضرت موسی از پیامبران دارای کتاب آسمانی و مورد احترام مسلمانان است .

وی افزود: پیروان تمام ادیان الهی از جمله یهودیان در ایران در صلح و آرامش زندگی می کنند و مناسک دینی خود را ‌آزادانه و بدون محدودیت انجام می دهند و در مجلس هم نماینده دارند.

رئیس قوه مقننه یادآورشد : صهیونیسم در یک بخشی در جهان در جهت تخریب دین یهود و تروریست ها و افراطیون به ظاهر مسلمان نیز در بخش های دیگر از منطقه خاورمیانه با اقدامات مذبوحانه خود قصد دارند چهره اسلام را مخدوش کنند.

وی با اشاره به توافق هسته‌ای کشورمان با 5+1 گفت: آنچه در جامعه آمریکا و برخی جاهای دیگر در جهان تبلیغ منفی می شود که این توافق خوب نیست به تحریک رژیم صهیونیستی صورت می گیرد و مردم ما می‌دانند که یهودیان جهان این توافق را در جهت صلح و آرامشی بین المللی می دانند و موضع آنها با صهیونیست ها تفاوت دارد.


توافق هسته‌ای سرآغاز دوره متفاوتی در روابط ایران و غرب است

در این دیدار علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی  ایرانیان خارج از کشور را سرمایه‌های انسانی ارزشمند برای کشور برشمرد و از این دیدار اظهار خرسندی کرد.

رئیس قوه مقننه در مورد توافق هسته‌ای ایران و 1+5 اظهارکرد: این توافق دوره متفاوتی در روابط ایران و غرب آغاز کرد.

وی افزود: این توافقنامه در حال بررسی در داخل کشور است و هرچند دارای اشکالاتی باشد اما در مجموع مثبت بوده و البته مهم نحوه اجرای آن است.

 لاریجانی با برشمردن اولویت های پس از توافق در دوره جدید توسعه فعالیت های اقتصادی و توجه به توسعه کشور را پراهمیت توصیف و تاکید کرد: در زمینه های نفت، گاز و پتروشیمی نیازمند سرمایه گذاری جدید به ویژه در میادین مشترک با کشورهای همسایه هستیم.

وی از ایرانیان خارج از کشور و بازرگانان و تجار ایرانی مقیم خارج از کشور خواست سرمایه گذاری در بخش های مختلف صنعت و بازرگانی را مورد توجه قرار دهند.

علی لاریجانی افراطی‌گری و ظهور جریان‌های تروریستی در منطقه را سبب ناامنی و مخدوش شدن چهره واقعی اسلام در دنیا عنوان کرد.

وی دخالت‌های خارجی و تصمیمات نادرست برخی کشورهای غربی و صهیونیست‌ها را سبب ایجاد گروه‌های افراطی در منطقه و ایران هراسی در فضای رسانه‌ای و افکارعمومی غرب عنوان کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی از ایرانیان مقیم خارج خواست تا از ظرفیت‌های انسانی و سرمایه‌های خود برای تأثیرگذاری مثبت در فضای سیاسی و رسانه ای و هدایت وروشنگری افکار عمومی استفاده کنند.

وی تسهیل فضای کسب و کارو ایجاد امکان استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج را برای توسعه کشور مفید و موثر خواند.

حمایت از ایرانیان مقیم خارج وظیفه وزارت امور خارجه است

علی لاریجانی حمایت از ایرانیان مقیم خارج را وظیفه وزارت امور خارجه توصیف و تصریح کرد: بایستی موانع حضور فعال ایرانیان مقیم خارج را در کشور فراهم کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال یکی از هموطنان درباره توافق هسته‌ای گفت: در مجموع این توافقنامه به صلاح منافع ملی کشور است و هرچند دارای اشکالاتی است اما این نکته که غرب مجبور به اذعان به حقوق هسته ای ما شد نکته ای مثبت است.


تعهد ایران منوط به اجرای تعهدات آمریکاست /موافق سند هسته ای هستم

علی لاریجانی در آخرین روز از سفر به نیویورک در مصاحبه با خبرنگار رادیو ملی آمریکا در پاسخ به این سؤال که اگر تحریمهای جدیدی علیه ایران اعمال شود شما چه کار خواهید کرد؟  گفت: بر اساس سند توافق هسته ای هیچ کشوری نمی تواند ایران را تحریم کند و این سند فضا را به سمت تعامل بیشتر دعوت می کند.

لاریجانی گفت: ممکن است اختلاف نظرهایی در مسائل منطقه داشته باشیم اما این باید از راه خودش حل شود و امریکاییها نباید بهانه گیری کنند و کل سند توافق را زیر سؤال ببرند.

وی با طرح این سؤال که تاکنون کدام یک از متحدان آمریکا جلوی تروریستها ایستاده اند؟ افزود: حتی خیلی از این متحدان پشت صحنه به تروریستها کمک می کنند.

لاریجانی  افزود: آیا 30 میلیارد دلار سلاحی که در دست داعش است از کره مریخ آمده است؟

وی اجرای توافق هسته‌ای را نمونه و معیاری برای سنجش تعهد آمریکا دانست و افزود: اگر آمریکا به تعهداتش عمل نکند ما هم تصمیم خود را در این مورد خواهیم گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با کسانی که بخواهند سند توافق هسته ای را تخریب کنند می دانیم چگونه برخورد کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه در مجلس نظرات مختلفی درباره توافق هسته ای وجود دارد تصریح کرد: برخی ایرادات مهمی به سند توافق دارند که مهمترین آنها محدود کردن فعالیت هسته ای ایران، زمان طولانی رفع تحریمها و نظارتهای ویژه است.

رئیس مجلس با بیان اینکه اکنون نمی توان نظر قاطع درباره رأی مجلس داد گفت: من روی هم رفته موافق سند هسته ای هستم و معتقدم از این سند می توان برای گامهای بعدی استفاده کرد.

لاریجانی در پاسخ به سؤالی درباره‌‌ آزادی جیسون رضائیان خبرنگار آمریکایی در ایران خاطرنشان کرد:حتماً راه حلی برای این موضوع وجود دارد همانگونه که تعدادی از زندانیان ایرانی اینجا در آمریکا زندانی اند این راه حلها را باید سیاستمداران از طریق مبادله زندانیان پیدا کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در عین حال گفت: مرجع رسیدگی به پرونده متهمان و زندانیان در ایران قوه قضائیه است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه آیا قادر است از اعضای کنگره آمریکا برای دعوت به تهران اقدام کند؟ گفت: این امور نیاز به بررسی در سطح بالاتری دارد.

رئیس مجلس به تاریخچه ای از دخالتهای امریکاییها در امور داخلی ایران از جمله در کودتای 28 مرداد و حمایت از صدام در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: مردم ایران نگرانیهایی دارند اما من نمی گویم که باید در گذشته ماند ولی در عین حال نباید به دنبال راه حلهای رمانتیک باشیم و اگر آمریکاییها رفتارشان را اصلاح کنند می شود در ایران صحبت کرد.

لاریجانی گفت: اکنون که ما سند توافق هسته ای را امضا کردیم و قرار بود تعاملات را آغاز کنیم وزیر دفاع امریکا به طور مستمر از جنگ سخن می گوید.

وی افزود: آیا در چنین فضایی ارتباط پارلمانی معنا دارد؟

رئیس مجلس گفت: جنگ طلبی تنها عامل تقویت ناامنیها و ایجاد تروریسم است.

وی افزود: الآن در یمن مطمئن باشید یک جریان تروریستی قوی در حال شکل گیری است و من و شما در مصاحبه بعدی شاهد این تحولات هستیم.


توافقنامه هسته‌ای در مجلس بررسی می‌شود/ بازدید از مراکز نظامی خلاف امنیت ملی است

علی لاریجانی در روز پایانی سفر خود به نیویورک در جمع گروهی از مدیران و خبرنگاران رسانه‌های آمریکا حضور یافت و به سوالات آنان پاسخ گفت.

رئیس مجلس در مورد بررسی توافق هسته ای در مجلس گفت: بر اساس قانون اساسی این توافقنامه در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار می گیرد و به همین منظور کمیسیون ویژه ای برای رسیدگی به آن در مجلس تشکیل شده که قرار است این توافق را بررسی کند و در نهایت  در مورد آن در مجلس تصمیم گیری خواهد شد.

وی افزود: برداشت شخصی من این است که امریکائی ها در این مذاکرات زورگویی کرده اند، اما خوشبختانه جمهوری اسلامی توانست برخی حقوق خود را در این توافقنامه بگنجاند و در مجموع این مذاکرات مثبت بود .

لاریجانی تاکید کرد : معتقدیم که امریکاییها در مورد زمانبندی طولانی برای رفع تحریم ها و برخی موارد دیگر زورگویی کرده اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره تماس با مقامات و نمایندگان کنگره آمریکا در طول سفر به نیویورک نیز گفت : در این سفر با نمایندگان کنگره دیداری نداشتم  .

وی با اشاره به اظهارات برخی مقامات امریکایی تاکید کرد : در سال های اخیر این موضوع حل شده است که صداهای جنگ طلبانه جز اینکه ناامنی یا مشکل ایجاد کند سود دیگری ندارد و هم اکنون امریکایی ها متوجه شده اند که  سلاح و تهدید وتحریم های ظالمانه دیگر کارایی ندارد .

لاریجانی  درباره رابطه ایران و عربستان نیز گفت : عربستانی ها برادران ما هستند و عربستان کشوری اسلامی و همسایه است اما ما  به برخی رفتارهای آنها اعتراض داریم.

وی افزود: چه دلیلی دارد که اشغال یمن و کشتار مردم بی دفاع این کشور با بهانه واهی احتمال ایجاد مشکل و تهدید از سوی یمن برای عربستان انجام شود و این برای یمن غیرقابل فهم است .

لاریجانی گفت:‌ سعودی ها باید توجه کنند که ناامنی در منطقه ثبات کل خاورمیانه را تحت الشعاع قرار می دهد و حمایت از تروریست ها آسایش کل جهان را از بین می برد.

رئیس مجلس مبارزه با داعش و بقیه تروریست ها در سوریه عراق و سایر کشورها را سیاست مورد حمایت ایران اعلام کرد و نفوذ ایران را در منطقه به دلیل حمایت از دموکراسی و احترام به رای ملت ها دانست .

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد فعالیت کمیسیون بررسی برجام در مجلس گفت : این کمیسیون از ابتدای تشکیل با رای مجلس انتخاب شد و به صورت مستمر مشغول فعالیت است و در نهایت گزارش خود را  به مجلس خواهد داد و مجلس در مورد آن تصمیم گیری خواهد کرد .

وی افزود:‌ البته در مجلس  در مورد این توافق نامه اختلاف نظر وجود دارد و اینجانب شخصا ً این سند را با وجود اشکالات آن قابل قبول می دانم .

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که این توافق را زمینه ساز ارتباط ایران و آمریکا می دانست تصریح کرد: چنانچه رهبری معظم انقلاب تاکید کردند توافق هسته ای آزمونی برای امریکاست و ما بر اساس  میزان پایبندی امریکا به تعهداتش و رفتار آینده این کشور در مورد سایر موارد تصمیم گیری خواهیم کرد.

لاریجانی زمان طرح گزارش برجام در صحن مجلس را سه یا چهار هفته آینده عنوان کرد.
رئیس مجلس  در مورد بازدید آژانس از مراکز نظامی ایران نیز گفت : آژانس توسط توافق می تواند نظارت داشته باشد  اما طبیعی است که هیچ کشوری امکان بازدید و افشای اطلاعات محرمانه نظامی خود را نمی دهد و این خلاف امنیت ملی است .

وی تاکید کرد:  ما به آنچه گاهی  برخی سیاست مداران جنگ طلب آمریکا مطرح می کنند توجه داریم و اینکه برخی  مقامات امریکا مدام تهدید می کنند  برای پرستیژ آمریکا هم خوب نیست و ما  می دانیم کسی که قصد جنگ دارد دائما تهدید توخالی نمی کند.

رئیس مجلس سیاست‌های امریکا در خلیج فارس را نادرست دانست و گفت : اگر آمریکا به دنبال آرامش است چرا هر روز به اسرائیل و هم‌پیمانانش سلاح بیشتری می‌دهد و این منطقه را به انبار سلاح تبدیل می‌کند ؟

وی افزود :‌ آیا بهتر نبود  به جای این موضوع سیاست خلع سلاح هسته ای  در منطقه را دنبال می‌کرد ؟

لاریجانی با بیان اینکه ایران از ابتدا در مورد سوریه  به راه حل سیاسی معتقد بود گفت :‌ امروز همه متوجه شدند که  با راه حل نظامی نه تنها مشکل حل نشد بلکه  سبب ایجاد و تشکیل برخی گروه های  تروریستی شد .

وی افزود:  کسی نمی‌تواند در  اتاق‌های بسته  در مورد سوریه تصمیم بگیرد و  باید مردم این کشور تصمیم بگیرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جریانات افراطی در عراق و  سوریه  نباید تعیین کننده باشند زیرا این افراد مخالف هر گونه فعالیت دموکراسی هستند و همه باید بدانند  هیچ کس در خارج از سوریه نمی‌تواند برای مردم این کشور تصمیم‌گیری کند.

در این نشست مدیران و خبرنگاران رسانه‌های واشنگتن پست، نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال، آسوشیتد پرس، بلومبرگ، ایتارتاس، المانیتور، گاردین، هافینگتن پست، فرانس پرس، النهار، رویترز، یو اس ای تودی ، فرانکفورت اَلگماینه، جوش دیلی فوروارد و سی بی اس حضور داشتند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *