رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

خیز بهارستان برای رفع موانع تولید کشاورزی/ ضرورت حل پیچیدگی صدور مجوز‌های کسب‌وکار

8:30 - 05 خرداد 1400
کد خبر: ۷۲۷۳۹۲
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: مسئله پیچیدگی صدور مجوز‌های کسب‌وکار برای بخش کشاورزی باید حل شود وگرنه موجب خروج سرمایه‌گذار از بخش کشاورزی خواهد شد.
جلال محمودزاده در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به موانع صدور مجوز‌های کسب‌وکار در حیطه کشاورزی و با توجه به شعار سال گفت: مجلس در راستای اجرایی شدن شعار سال در جهت پشتیابی و مانع زدایی از تولید، به لحاظ قانون‌گذاری طرحی را در دستور کار قرار دارد که اگر این طرح مصوب شود، بیشتر مشکلات مربوط به صدور مجوز‌ها در حوزه کشاورزی و دامداری حل خواهد شد.

نایب‌ رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: نام این طرح، طرح پشتیبانی و رفع موانع تولید کشاورزی است که بهبود ساختار‌ها و فرآیند‌ها برای پشتیبانی و رفع موانع تولید کشاورزی را در پی خواهد داشت و احتمالاً این هفته نوبت رسیدگی به این طرح خواهد شد و در مجلس مطرح می‌شود که می‌تواند بسیار برای بخش کشاورزی و صدور مجوز‌های این بخش مفید واقع شود.
 

 

وی در رابطه با مدت‌زمان طولانی برای اخذ مجوز‌های شروع کسب‌وکار و استعلامات ادامه داد: اگر فردی بخواهد مجوز کسب‌وکار یک مرغداری، دامداری، پرورش بوقلمون یا شیلات و محصولات کشاورزی را کسب کند، حتماً باید سال‌ها به دنبال استعلامات مربوطه از ادارات ذی‌ربط باشد و بعد از آن هم تائیدیه‌های مختلف مشکلات بسیاری برای کشاورزان ایجاد کرده است.

محمودزاده در رابطه با بررسی صدور مجوز‌های استان در یک جلسه با حضور فرماندار افزود: به‌جای اینکه یک متقاضی به تک‌تک ادارات مربوطه مراجعه کند و چند سال در صف استعلام ادارات مختلف باشد، تنها در یک جلسه و با حضور همه دستگاه‌های ذی‌ربط و به ریاست فرماندار، موضوع صدور مجوز این فرد متقاضی رسیدگی می‌شود.

به گفته وی، در طرح پشتیبانی و رفع موانع تولید کشاورزی پیشنهاد شد که در شهرستان‌ها جلسه‌ای به نام رفع موانع تولید به ریاست فرماندار و دبیری مدیر جهاد کشاورزی آن شهرستان برگزار شود.

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی و لزوم تسهیل قوانین این بخش، افزود: قوانین باید به‌گونه‌ای تسهیل شوند که فردی که می‌خواهد در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری کند به خاطر موانع فراوان به سراغ کسب‌وکار‌ها دیگری همچون بخش سوداگری یا بخش مسکن و بخش خدمات نرود.
 
وی افزود: بخش کشاورزی از اهمیت پررنگ‌تری برخوردار است و با تصویب این طرح بیشتر مشکلات کشاورزی در حیطه تجارت و بازاریابی، تعاونی‌های تولید و کشاورزی و تأمین اعتبارات برای پروژه‌ها حل خواهد شد و از جنبه قانونی می‌تواند دست مسئولین را برای رفع موانع و پشتیبانی از تولید باز نگه دارد.

محمودزاده پیچیدگی صدور مجوز‌ها را عاملی ضد تولید معرفی کرد و گفت: شروع پروژه‌های کشاورزی بدون استعلام میسر نیست و به خاطر تغییر کاربری اراضی و رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌های قانونی نیازمند استعلامات ویژه‌ای هستیم.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: همه‌ی پروژه‌های دامداری، کشاورزی و مرغداری در زمین‌های کشاورزی و مرتعی اجرا می‌شود و در صورت عدم استعلام‌گیری مشکلات زیادی به وجود می‌آید.

وی افزود: مسئله پیچیدگی صدور مجوز‌های کسب‌وکار برای بخش کشاورزی باید حل شود وگرنه موجب خروج سرمایه‌گذار از بخش کشاورزی خواهد شد.

محمود زاده با بیان اینکه یکی از این مشکلات تغییر کاربری زمین‌های درجه‌یک کشاورزی به زمین‌های تولیدی هستند، ادامه داد: درحالی‌که برای اجرای پروژه‌ها باید در زمین‌های درجه سه و بی‌کیفیت تمرکز کنیم و این امر زمین‌های درجه‌یک را به زمین‌های درجه ۳ کشاورزی تبدیل خواهد کرد و معضل بزرگی را به وجود می‌آورد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *