بخش عمده مذاکرات درباره لغو تحریم‌ها به اتمام رسیده است

13:03 - 04 خرداد 1400
کد خبر: ۷۲۷۳۶۳
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
سخنگوی دولت با بیان اینکه ما همچنان مذاکرات را با دقت دنبال می‌کنیم، تجربه تلخ بدعهدی آمریکا به ما می‌گوید که ذره‌ای از منافع ملی خود کوتاه نیاییم، گفت: بخش عمده مذاکرات درباره لغو تحریم‌ها و اقدامات طرفین برای بازگشت به تعهدات به اتمام رسیده و تفاهم‌های مقدماتی حاصل شده است.

- علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه که به صورت وبیناری برگزار شد، با اشاره به علت قطعی برق در روزهای گذشته اظهار کرد: در حال حاضر ۵۸۸ نیروگاه حرارتی فعال است ۲۹ هزار مگاوات افزایش ظرفیت در دولت یازدهم و دوازدهم داشتیم. در دوران تحریم که درآمد ارزی کفاف نمی‌داد این‌ها انجام شد که اگر نمی‌شد چه اتفاقی می‌افتاد.‌ای کاش دولت دیگر در شرایط تحریم بود تا مقایسه بهتری صورت می‌گرفت.

وی با بیان اینکه افزایش مصرف برق به چند دلیل است، افزود: ۹ هزار مگاوات در مدت مشابه نسبت به پارسال در خرداد ماه افزایش داشتیم. مصرف برق ۲۰ درصد افزایش یافته است. گرمای زودهنگام هوا و استفاده زودهنگام از سیستم‌های سرمایشی از دلایل آن است.

ربیعی خاطرنشان کرد: حدود ۳۲۰ مجوز رمز ارز دادیم. ولی در مراکز فرهنگی که برق مجانی دادیم. در شهرک‌های صنعتی که تصور نمی‌کردیم به عنوان منبع درآمد نگاه شود و دو هزار مگاوات از این بابت یکباره افزایش یافت.آب مخازن سد‌ها به علت کمبود بارش کم شد. در این شرایط نگران آب شرب بودیم. در میان آب و برق موضوع آب حیاتی‌تر است.

سخنگوی دولت عنوان کرد: در ایام تحریم تولید رشد کرد که موجب افزایش مصرف برق است. پیش بینی دراز مدت ما درست بود، اما وقایع کوتاه مدت مصرف برق و پیش بینی‌ها را تغییر داد. ۱۳.۵ نیم میلیارد یورو نیاز به سرمایه گذاری در زمینه نیرو داشتیم که به علت تحریم ۶.۵ میلیارد آن تامین شد.

وی بیان کرد: در مورد رمز ارز‌ها حدود هزار و  ۳۰۰ مرکز غیرمجاز سال گذشته کشف شد. فروردین امسال هم دو هزار و ۶۰۰ مرکز کشف شد که رشد دو برابری دارد. ۸۰۰ هزار دستگاه ماینر در حال فعالیت است و سطح مصرفشان افزایش یافته است. با متخلفان برخورد جدی تری می‌شود.

ربیعی تصریح کرد: دیروز هزار مگاوات از نیروگاه هسته‌ای بوشهر به مدار پیوست که در این زمینه کمک کننده است.با این حال مسئولیت پذیری همه در برابر برق از اهمیت زیادی برخوردار است و همانند هشت سال گذشته که مدیریت برق حاکم بود شرایط بهبود می‌یابد. وزیر نیرو و دست اندرکاران دغدغه‌مند این موضوع هستند.

بخش عمده مذاکرات درباره لغو تحریم‌ها به اتمام رسیده است
سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که هیئت‌های مذاکره کننده احیای برجام الان در پایتخت‌های خود حضور دارند، گفته شد که ادامه کار نیازمند تصمیات سیاسی است که در پایتخت‌ها گرفته می‌شود آیا در این زمینه خبر جدیدی دارید گفت: بخش عمده مذاکرات درباره لغو تحریم‌ها و اقدامات طرفین برای بازگشت به تعهدات به اتمام رسیده و تفاهم‌های مقدماتی حاصل شده است.

وی افزود: اختلافات جزئی باقی مانده که مذاکره درباره آن‌ها تا رسیدن به نتیجه نهایی ادامه خواهد داشت. دولت تاکنون با موفقیت به وظیفه خود عمل کرده و می‌توانم خبر بدهم که با رعایت همه ملاحظات و مصالح ملی و تحت نظر مقام معظم رهبری، تقریبا درباره رفع تحریم‌های ناقض برجام با دیگر طرف‌ها به تفاهم رسیده ایم.

ربیعی گفت:به این ترتیب بر اساس تفاهم صورت گرفته، دقیقاً به آنچه که در سال ۹۴ توافق کردیم و آمریکا با بدعهدی ترامپ از آن خارج شد باز خواهیم گشت. البته آمریکا با عناوین دیگر و به بهانه برجام تحریم‌های دیگری را انجام داده که موظف است آن‌ها را هم لغو کند.

سخنگوی دولت عنوان کرد: ما همچنان مذاکرات را با دقت دنبال می‌کنیم؛ تجربه تلخ بدعهدی آمریکا به ما می‌گوید که ذره‌ای از منافع ملی خود کوتاه نیاییم. دولت کارگروهی را برای راستی آزمایی تعهدات آمریکا و لغو تحریم‌ها با مشارکت وزارت نفت، راه و شهرسازی و بانک مرکزی تشکیل داده و به محض آغاز روند اجرای تعهدات از سوی آمریکا، با دقت به وظیفه خود جهت اطمینان از انجام واقعی تعهدات عمل خواهد کرد.

وی یادآور شد: امروز آغاز قدم‌های اصولی برای احیای برجام مستلزم تصمیم سیاسی به ویژه در واشنگتن است. ما همچنان منتظریم ببینیم که آیا دولت آمریکا آماده است که با کنار گذاشتن تردید به‌سوی تحقق موارد تفاهم شده حرکت کند یا نه. برای ادامه کار، همه نگاه‌ها به واشنگتن است.
 
تنها حمایت سیاسی از فلسطینیان کافی نیست
سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که مقام معظم رهبری در پیام اخیر خود خواهان تقویت نظامی مردم فلسطین توسط دولت‌های مسلمان شده اند. دولت جمهوری اسلامی ایران چه اقدامی در این زمینه خواهد کرد،گفت: البته از نگاه جمهوری اسلامی ایران، تقویت مقاومت فلسطین تنها نظامی نیست و از آن مهمتر حمایت معنوی و سیاسی همه ملت‌های آزادی خواه جهان از فلسطین تحت اشغال و آپارتاید است.
 
وی افزود: ما در این جنگ اخیر که محصول تداوم اشغالگری رژیم صهیونیستی بود شاهد بودیم که در پیامد بیداری سیاسی و به درد آمدن وجدان انسانی، مردمی نوع دوست و آزادی خواه از سراسر جهان و از بین امت اسلامی به حمایت از فلسطین در برابر تجاوز و رفتار‌های غیرانسانی رژیم اسرائیل برخاستند. حمایت سیاسی، حقوقی و اخلاقی از مردم فلسطین که در توازن نابرابر نظامی با رژیم اسرائیل قرار دارند، کمترین حقی است که ابتدایی‌ترین قواعد بین المللی و هنجار‌های بشردوستانه به آن‌ها اعطا کرده است.

ربیعی تاکید کرد: البته بنا به تجربه دهه‌های گذشته بعید می‌دانیم که حمایت سیاسی از فلسطینیان در برابر تنها رژیم آپارتاید برجا مانده در جهان کافی باشد و آن رژیم بی اعتنا به قوانین و مقررات بین المللی را به تغییر رفتار‌های اشغالگرانه و ضدانسانی خود وادار کند. به همین دلیل، ما حق فلسطین برای دفاع از خود را به رسمیت می‌شناسیم و از همه کشور‌های آزادی خواه دعوت می‌کنیم که مسئولیت خود را برای تقویت بنیه دفاعی نظامی مردم فلسطین در برابر اشغال و تجاوز انجام دهند.
 
 سیاست جدیدی دولت  در نظم بخشی به استخراج رمز ارزها
سخنگوی دولت درباره این سوال که آیا نامه نگاری رئیس مجلس و دستور به رئیس بانک مرکزی درباره رمزارز‌ها قانونی است گفت:رئیس مجلس طی نامه مفصلی مسئله را مطرح و از رئیس کل بانک مرکزی خواسته بودند نسبت به مسدود ساختن درگاه‌های پرداخت اقدام کند. البته در جلسه دیروز عصر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گفتند منظورشان چنین چیزی نبوده است. ضمن اینکه این درخواست رییس قوه از یک مسئول اجرایی جنبه عملی ندارد و قانونی نیست.

وی افزود: در حالی که رییس کل بانک مرکزی هم طی مصوبه‌ای اعلام کرد موضوع رمز ارز‌ها ابعاد مختلفی دارد و بانک مرکزی اقدام شتاب زده‌ای در این زمینه انجام نخواهد داد، ولی کارگروهی با مسئولیت بانک مرکزی در دولت تشکیل شده که در حال بررسی نحوه اقدام در این زمینه هستند و نیاز به تصمیم دولت و مجلس دارد.

ربیعی گفت: دیروز شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و امروز صبح در ستاد اقتصادی این موضوع بررسی شد. دادن نظم و انضباط به این فعالیت‌ها و جلوگیری شدید از سوء استفاده سیاست دولت در این زمینه می‌باشد.
 
رسانه ملی با اطلاع رسانی گسترده زمینه مشارکت حداکثری را فراهم کند
سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه برنامه‌های انتخاباتی صداوسیما قرار است کنترل شده باشد، موضع دولت نسبت این به این مساله چیست؟ گفت:موضع مشخص دولت حضور همه سلائق و جریان‌ها در دو سطح کاندیدا‌ها و سبد آراء است به گونه‌ای که تمام آحاد مردم بتوانند آرزو‌ها و خواسته‌های خود را پیگیری کنند.

وی افزود: دولت باور دارد که سطح مشارکت باید به قدری باشد که انسجام عمومی و سرمایه اجتماعی برای حل مشکلات در داخل کشور ایجاد شود و همانطور که رهبری انقلاب فرمودند برآیند آن بازدارندگی در برابر دشمنان هم داشته باشد. از همه انتظار می‌رود رویکرد مشارکت حداکثری مد نظر مقام معظم رهبری را به نحو احسن اجرایی کنند.

ربیعی تاکید کرد: من از برنامه‌های صداوسیما درباره انتخابات اطلاعی ندارم، اما دولت با جدیت رویکرد مشارکت حداکثری را دنبال می‌کند و معتقد به رفتار منصفانه در تمامی دستگاه‌های داخل دولت و همه نهاد‌های بیرونی است.

سخنگوی دولت عنوان کرد: با توجه به شرایط کرونایی و ضرورت اهتمام همه به حفظ سلامت شهروندان، نقش صداوسیما برای انعکاس وسیع بیان دیدگاه‌ها و نظرات کاندیدا‌ها بسیار مهم است و انتظار می‌رود رسانه ملی با اطلاع رسانی گسترده زمینه مشارکت حداکثری را فراهم کند.دولت نیز با کمک همه دستگاه‌ها به خصوص وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت کشور تمام تلاش خود را در جهت افزایش مشارکت مردم به کار خواهد بست.
 
انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *