رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تورم تک‌رقمی با فریز و کساد کردن اقتصاد هنر نیست/ احمدی‌نژاد بی‌مهابا ما را مجبور به چاپ پول می‌کرد

9:09 - 11 شهريور 1394
کد خبر: ۷۲۶۵۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان - رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: دست یافتن به نرخ تورم تک رقمی با فریز کردن اقتصاد و کسادی بازار هنر نیست.
تورم تک رقمی با فریز و کساد کردن اقتصاد هنر نیست/ احمدی نژاد بی‌مهابا ما را مجبور به چاپ پول می‌کردطهماسب مظاهری در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان، در خصوص کساد شدن اقتصاد با کاهش نرخ تورم، اظهار کرد: نرخ تورم باید بر اثر رونق اقتصادی کاهش پیدا کند و فریز کردن اقتصاد و کسادتر شدن بازار با کاهش نرخ تورم راه چاره نیست و اینکار هنر نیست.

وی ادامه داد: دولت هم قرار نیست چنین اقدامی انجام دهد و فکر نمی کنم روحانی و تیم اقتصادی اش با راکدتر و فریز کردن اقتصادی بخواهند نرخ تورم را تک رقمی کنند.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: به طور طبیعی نرخ تورم باید همراه با رونق اقتصادی و افزایش عرضه کالا و خدمات و ایجاد اشتغال کاهش پیدا کند که چنین اقدامی زمانبر است.

مظاهری تصریح کرد: البته درست است که رونق اقتصادی ذاتا تورم زا است اما تورم ناشی از رونق اقتصادی باید مدنظر دولت باشد نه تشدید رکود.

احمدی نژاد بدون ترس پول چاپ می کرد
وی گفت: در مدت زمان کوتاهی که در دولت احمدی نژاد رئیس کل بانک مرکزی بودم، وی بی مهابا دستور چاپ پول می داد که در آن مدت در برابر وی مقاومت کردم که سرانجام تبعات آن را مشاهده می کنیم.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی افزود: جنس تورم و افزایش پایه پولی در دولت احمدی ناشی از چاپ پول بود.

وی گفت: تورم محدود و کنترل شده ناشی از رونق اقتصادی در کوتاه مدت پذیرفته شده است و 3 درصد تورم اضافه شده را قبول کنیم و رونق ایجاد شده به دنبال آن نرخ تورم کاهش یابد و تک رقمی به عنوان هدف اولیه در نظر بگیریم.

اگر جای روحانی بودم
مظاهری ادامه داد: اگر هدف بالاتر داشته باشیم باید به دنبال تورم زیر 5 درصد باشیم، اگر بنده به جای روحانی بودم می گفتم که باید به تورم زیر 5 درصد برسیم در غیر اینصورت به تورم 9 درصد هم تک رقمی گفته می شود.

بعد از تحریم بانک های ایران چه کاری باید انجام دهند؟
وی با اشاره به اینکه تحریم سبب قطع ارتباط بانک های ایران با جهان شد، افزود: به دنبال تحریم، عوامل و مشکلاتی در پشت تحریم پنهان شده است.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی ادامه داد: یکی از عواملی که بانک ها باید پس از تحریم انجام دهند، انجام عملیات شفاف و استفاده از ابزار نوین بانکی در صحنه بین المللی است.

مظاهری گفت: تحریم بانک های ایران سبب شده تا بانک ها همین اقدامات جاری و روزانه را تمرین نکند و پیشرفتی نداشته باشیم و گاهی اوقات پسرفت هم داشته باشیم.

لزوم آمادگی بانک های ایران برای اتصال به بانکداری نوین جهان
رئیس کل اسبق بانک مرکزی افزود: نظام بانکی ما باید خود را برای بعد از تحریم ها آماده کند تا توانایی ارتباط با بانکداری نوین جهانی را داشته باشد.

وی تصریح کرد: بنابراین با چنین وضعیتی تمام تلاش بانک ها باید به روز شدن و تمرین کردن برای اتصال به بانکداری جهانی باشد تا به آفت ربا مبتلا نشویم و در عین حال تعامل ارزی کاملی با بانکداری جهان داشته باشیم.

مظاهری گفت: چنین اقدامی باتوجه به شرایط کنونی بسیار سخت است که البته در همایش دو روزه بانکداری اسلامی نیز به آن پرداخته می شود.





ناشناس
|
-
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
0
0
حرف زدن و پیشنهاد دادن خیلی اسان است وقتی مسئولیت مستقیم در این زمینه داشتی چه عملکردی داشتی و چه تاجی برسر اقتصاد کشور گذاشتی که الان ...؟؟؟!!!!
محمد
|
-
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
0
0
پس به نظر شما چی هنره؟ تورم 40 درصدی هنره؟یا چاپ بی محابای اسکناس که توسط شما انجام شد هنره ؟یا افت ارزش ریالی به میزان یک سوم ارزش خود، هنره ؟
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *