با فرهنگ سازی، زنان معتاد می‌توانند به جامعه برگردند

4:02 - 26 اسفند 1399
کد خبر: ۷۱۰۲۹۷
مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: باید جامعه را طوری فرهنگ سازی کنیم که بازگشت برای زنان معتاد به جامعه و خانواده آسان باشد، در اصل جامعه و خانواده باید پذیرای این افراد باشند.
رضا تویسرکان منش، مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر در خصوص این سوال که زن به عنوان بنیان خانواده است، زمانی که معتاد می‌شوند و یا به سوی مصرف مواد مخدر کشیده شده، چگونه می‌توانند دوباره به آغوش خانواده برگردند، توضیح داد: از نظر خدمات درمانی، بازتوانی و خدمات بهداشتی و پزشکی که برای درمان زنان معتاد انجام می‌شود، در جواب باید گفت که بازگشت امکان پذیر است.

وی در خصوص اینکه فرهنگ جامعه باید پذیرای دوباره آن‌ها باشند، گفت: اینکه فرهنگ و جامعه ما باید پذیرای این قشر از افراد باشند به فرهنگ و بحث فرهنگ سازی ارتباط دارد باید جامعه را طوری فرهنگ سازی کنیم که بازگشت برای این زنان آسان باشد. در اصل جامعه و خانواده باید پذیرای این افراد باشند.

تویسرکان منش در خصوص ترک اعتیاد و ماندگاری دوران پاک در بین معتادین نکته مهمی است، اظهار کرد: مهمترین نکته در واقع ماندگاری، پاکی در بحث اعتیاد وجود دارد و حمایت‌های اجتماعی و خانوادگی است که باید اقدامات فرهنگی در راستای پذیرش زنان معتاد به آغوش جامعه و خانواده صورت گیرد.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر توضیح داد که یک مهتاد در واقع بیمار است و باید معالجه شود، بیان کرد: در هر صورت زنی که معتاد است یک بیمار است یک بیمار روانی مزمن که قطعا قابل علاج و قابل کنترل است که لازمه آن در مرحله اول پذیرش بلند مدت خانواده و اجتماع است برای درمان زنان معتاد به لحاظ پزشکی و طبی مشکل خاصی را نداریم و درمان‌های دارویی و غیر دارویی برای ترک اعتیاد وجود دارد.

وی در خصوص اینکه مراکز توانمندسازی موفقی را در کشور داریم، عنوان کرد: افرادبسیار زیادی در قسمت توانمندسازی کار می‌کنند که دو نمونه خیلی موفق در کشور داریم که روش‌های این مراکز به سازمان ملل هم معرفی شده اند که این مراکز یکی در تهران و دیگری در کرمان است که روش‌ها و ایده‌هایی که جنبه کاربردی و عملیاتی دارند به سازمان ملل ارایه داده اند و سازمان ملل هم از این روش استقبال کرده است، این مراکز بسیار موفق عمل کرده اند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *