دولت برای تهران و شهرستان‌ها هیچ اتوبوسی خریداری نکرد

5:16 - 24 اسفند 1399
کد خبر: ۷۰۹۶۵۹
مهدی چمران گفت: دولت نه در تهران و نه در شهرستان‌ها هیچ اتوبوسی خریداری نکرده است. اینجا مساله فقط شهر تهران نیست. دولت هیچ برنامه یا وظیفه‌ای برای کمک به شهرداری‌ها ندارد. در قانون هم چنین چیزی پیش بینی نشده و در قانون بودجه هم چنین چیزی پیش بینی نمی‌شود. ولی بودجه‌هایی پیش بینی می‌شود که باید به شهرداری بدهند یا برای مترو و اتوبوس به دولت بدهند تا دولت به شهرداری‌ها بدهد. این بودجه‌هایی که مصوب می‌شود را دولت عملیاتی نمی‌کند.
مهدی چمران رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران درباره مشکل ناکارآمدی مدیریتی در اداره شهر تهران به میزان گفت: من، چون خودم هم زمانی در شورای شهر بوده ام درست نیست که الان بخواهم درباره میزان کارآمدی مدیریت شهری فعلی قضاوت کنم. در این خصوص آنچه که مردم می‌بینند بهترین معیار و مقیاس برای سنجش است؛ بنابراین این را باید از مردم پرسید.

رئیس سابق شورای شهر درباره مساله کمک مالی دولت به مدیریت شهری گفت: هیچ وقت دولت‌های ما به مدیریت شهری کمک نکرده اند. در این باره باید بگویم اولا از اساس قرار نیست که دولت کمکی بکند. در مجلس شورای اسلامی یک قانون گذراندند که شهرداری‌ها باید مستقل باشند و در تامین هزینه و درآمدشان خودکفا باشند و شورای شهر هم نقش پارلمان محلی را برای شهر ایفا کند؛ بنابراین اصلا در بودجه دولت هیچ جایی برای کمک به شهرداری وجود ندارد.
 
وی ادامه داد: البته ممکن است وزارت کشور از بودجه‌های آزادی که دارد کمک‌هایی به شهرداری‌های کوچک در بعضی نقاط کشور داشته باشد، اما دولت هیچ وقت به شهرداری شهر‌های بزرگ کمک نمی‌کند. درواقع دولت اصلا پولی ندارد که بخواهد کمک کند و ردیفی هم برای کمک به شهرداری‌ها در بودجه دولت تعریف نشده است. آن چیزی که به شهرداری‌ها می‌دهند به عنوان کمک نیست بلکه بودجه خود شهرداری است.
 
چمران با بیان اینکه سهم دولت از تامین اعتبارات مترو پنجاه درصد تعیین شده گفت: حالا در کشور‌های دیگر صد در صد این بودجه را دولت می‌پردازد، اما در کشور ما پنجاه درصد از این بودجه بر دوش دولت گذاشته شده است. اما دولت همین پنجاه درصد را هم پرداخت نمی‌کند. این مترویی که الان در تهران کشیده شده بیش از هشتاد درصد هزینه هایش را خود شهرداری تامین کرده است. دولت چندان کمکی در این مورد نکرده است.
 
بیشتر بخوانید:
 
وی افزود: البته در بودجه این مساله تصویب شده، اما دولت از اجرای آن سر باز می‌زند. این البته مختص دولت کنونی هم نیست. دولت‌های گذشته هم همین طور بودند؛ بنابراین دولت‌های ما کمکی نداشتند که بدهند. خود بودجه شهرداری که در مجلس تصویب می‌شده را دولت موظف است بپردازد. مثلا اگر تصویب شده باید چهارصد میلیارد تومان برای متروی تهران پرداخت شود که این را هم دولت‌های ما نداده اند.
 
رئیس سابق شورای شهر تهران اظهار داشت: برای اینکه بلیط مترو ارزان نگه داشته شود تا مردم بتوانند از مترو استفاده کنند و برای قشر کم درآمد و ضعیف هزینه مترو گران نشود گفتند یک سوم هزینه را دولت یک سوم را شهرداری و یک سوم را هم خود مردم بپردازند. دولت یک سوم سهم خودش را در طول این سال‌ها نداده یا اگر داده کمتر از چیزی که تعیین شده داده است. مثلا اگر مجلس نود میلیون تومان را پیش بینی کند دولت بیست میلیون از این رقم را پرداخت می‌کند.
 
وی با اشاره به اینکه بلیط اتوبوس هم به همین صورت است گفت: برای دولت، شهرداری و مردم هر یک سهم یک سوم در نظر گرفته شده که باز دولت از پرداخت سهم یک سومش سر باز می‌زند. دولت نه تنها کمکی نمی‌کند بلکه آن چیزی که پول خود شهرداری است و مصوب هم شده را پرداخت نمی‌کند. اتوبوس را باید دولت و وزارت کشور بخرند و در اختیار شهرداری‌ها بگذارند. هشتاد و دو و نیم درصد هزینه اش را هم خود دولت باید بپردازد و باقیمانده اش را هم یا باید شهرداری خودش بپردازد یا از بخش خصوصی با معرفی خود شهرداری استفاده شود. چون شصت درصد از کار باید دست بخش خصوصی باشد.
 
چمران خاطرنشان کرد: درباره اتوبوسرانی دولت نه در تهران و نه در شهرستان‌ها هیچ اتوبوسی خریداری نکرده است. اینجا مساله فقط شهر تهران نیست. دولت هیچ برنامه یا وظیفه‌ای برای کمک به شهرداری‌ها ندارد. در قانون هم چنین چیزی پیش بینی نشده و در قانون بودجه هم چنین چیزی پیش بینی نمی‌شود. ولی بودجه‌هایی پیش بینی می‌شود که باید به شهرداری بدهند یا برای مترو و اتوبوس به دولت بدهند تا دولت به شهرداری‌ها بدهد. این بودجه‌هایی که مصوب می‌شود را دولت عملیاتی نمی‌کند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *