رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مشکلات زائران "پاکستانی" امام رضا(ع)

22:10 - 20 شهريور 1394
کد خبر: ۷۰۸۵۵
عدم اجازه برای سفر زائران بیمار، طولانی بودن صدور ویزا، مشکلات امنیتی و بیمه‌ای به همراه عدم اجازه جوانان و نوجوانان برای سفر زیارتی به مشهد، بخشی از مشکلاتی است که زائران حرم حضرت امام رضا (ع) در پاکستان با آن دست به گریبانند.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، در حالی سالانه ده‌ها هزار پاکستانی برای سفر به شهرهای زیارتی ایران از مرزهای هوایی و زمینی وارد جمهوری اسلامی ایران می‌شوند که برخی از آنان با مشکلات متعددی روبرو هستند.
 
 خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد با حضور در میان زائرانی که برای زیارت امام‌رضا(ع) آماده حرکت به سمت ایران بودند، درباره مشکلات این سفر زیارتی به مصاحبه با آنان پرداخته است.
 
"سید علی حسین" یکی از زائران در این زمینه گفت: ما معتقدیم امام رضا(ع) بیماران را شفا می‌دهد اما متأسفانه کنسولگری‌های ایران برای زائران بیمار ویزا صادر نمی‌کنند.
 
وی افزود: بیشتر زائران امام رضا را مردم فقیری تشکیل می‌دهند که با فروختن اثاثیه منزل و سایر ملزومات از جمله طلا به مدت یک سال یا بیشتر مبلغی را برای این سفر زیارتی پس‌انداز می‌کنند اما در هنگام عزیمت برای سفر، با مشکلات متعددی روبرو می‌شوند.
 
علی‌حسین تصریح کرد: زائرانی که از مدت‌ها قبل خود را برای زیارت امام رضا (ع) محیا می‌کردند در صورت دریافت نکردن ویزا بسیار مأیوس می‌شوند.
 
به گفته بیشتر زائران، آزمایش سلامت برای دریافت ویزای ایران مشکلات زیادی برای آنها به وجود آورده است که در گذشته این آزمایشات در هر مرکز درمانی امکان‌پذیر بود اما در حال حاضر فقط مراکز خاصی در نظر گرفته شده‌اند که علاوه بر هزینه زیاد رفت و آمد به این مراکز را نیز بسیار دشوار کرده است.
 
بیشتر زائران می‌گویند: هزینه بیمه مسافرت که برای سفر به ایران از آنها دریافت می‌شود، هیچ سودی برایشان ندارد زیرا سفر آنها در پاکستان را پوشش نمی‌دهد، در حالی که آنها بیشتر در کشور خودشان دچار حادثه می‌شوند یا مورد حمله تروریست ها قرار می‌گیرند.
 
همچنین بیشتر زائران از نبود امکانات مناسب در کنسولگری لاهور شکایت دارند و عنوان می‌کنند برای دریافت ویزا ساعت‌ها مجبورند بیرون از ساختمان کنسولگری منتظر بمانند که امکاناتی برای نشستن و انتظار کشیدن ندارد علاوه بر این ممکن است بیش از 150 یا 200 نفر از زائران در این محل هدف حمله تروریستی قرار بگیرند و کشته شوند.
 
علی‌اکبر نقوی یکی از مدیران کاروان‌های زیارتی در این زمینه می‌گوید: برای افراد زیر 30 سال ویزا صادر نمی‌شود این در حالی است که اعضای بیشتر دسته‌های عزاداری نوجوانانی هستند که سن آنها هنوز به 30 سال نرسیده است.
 
ندیم حسین یکی از زائران امام رضا(ع) که چند بار به ایران سفر کرده است عنوان می‌کند، در گذشته طی 3 روز می‌توانستیم ویزا دریافت کنیم اما در حال حاضر این کار 3 هفته یا بیشتر به طول می‌انجامد.
 
وی افزود: انتظار زیاد برای دریافت ویزا سبب می‌شود بسیاری از زائران مجبور به لغو بلیط هواپیما و سایر وسائط نقلیه می‌شوند که ضرر جبران‌ناپذیری به آنها وارد می‌کند.
 
به گفته ندیم حسین، مدت زمان صدور ویزا باید مشخص شود تا زائران بتوانند طبق آن برای زیارت امام‌رضا (ع) برنامه‌ریزی کنند.
 
علی انور مهدی یکی دیگر از مدیران کاروان در این زمینه گفت: زائرانی که از مسیر هوایی به زیارت امام‌رضا(ع) می‌روند از هر لحاظ محفوظ هستند اما زائرانی که مسیر زمینی را برای سفر به ایران انتخاب می‌کنند با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند و امنیت آنها به خطر می‌افتد.
 
وی افزود: دولت ایران برای منتظر نماندن زائران در مرز برنامه‌ریزی کند زیرا زائرانی که در انتظار ورود به ایران معطل می‌شوند مورد حمله تروریست‌ها قرار می‌گیرند بنابراین به زائران اجازه داده شود تا حداقل به مرز ایران وارد شوند و اگر اشکالی در صدور روادید آنها بود به کشورشان بازگردند اما در مناطق مرزی نا‌امن توقف نکنند.
 
/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *