جمهوری اسلامی ، واعظ وحدت اسلامی

14:44 - 01 شهريور 1394
کد خبر: ۶۹۶۴۹
خبرگزاری میزان - از ابتدای انقلاب تا کنون، رویکرد سیاسی و مذهبی جمهوری اسلامی به لطف تواصی رهبران کبیر و عظیم القدرش، اتحاد بوده است و دوری از تفرقه و دشمنی؛ چه در داخل مملکت اسلامی و چه در جهان اسلام.
جمهوری اسلامی ، واعظ وحدت اسلامی

گروه فضای مجازی به نقل از ریشه:

مقام معظم رهبری: عرض من به مسؤولان، به آحاد ملت و به قلم به دستان این است که این اتّحاد را حفظ کنید.۱۳۷۷/۰۱/۲۷

یکی از راه های ایجاد وحدت، در آیینه کلام رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای، اهتمام به ویژگی های جانبی حج است.

در واقع مناسک حج، یک آنتی تفرقه ی مجرب است که اتحاد را در همه شئون جاری میکند. فرق مختلف اسلامی دور هم جمع می شوند و تمرین میکنند که به هم توهین نکنند، به یکدیگر به دید برادر نگاه کنند و حسن نیت به یکدیگر داشته باشند.

اگر ما با هم باشیم، کشورهای اسلامی، ملّت های مسلمان - سنّی و شیعه و فِرَق مختلف تسنّن و تشیّع - با یکدیگر دلهایشان صاف باشد، نسبت به یکدیگر سوءظن نداشته باشند، سوء نیّت نداشته باشند، به یکدیگر اهانت نکنند، ببینید در دنیا چه اتّفاقی خواهد افتاد؛ چه عزّتی برای اسلام درست خواهد شد. ۱۳۹۳/۱۰/۱۹

رهبری 1

در واقع حج از منظر مقام معظم رهبری دارای خصوصیاتی است که برجسته ترین آن ها مربوط به ابعاد اتحادی آن است.

خداوند حکیم و عزیز را حمد و سپاس که حج را رمز وحدت و عظمت مسلمین و هماهنگی و پیوند میان آنان قرار داد و باطل السحر بسیاری از ابتلائاتی که افراد و جوامع مسلمین بر اثر جدا ماندگی از اصل و ریشه خود به آن دچار می شوند، مانند: بیگانه گرایی، و خود فراموشی، و ترفند پذیری، و غفلت از خدا و اسارت در دست اهل دنیا و بدبینی به برادران و شنود سخن دشمن درباره آنان، و عدم حساسیت به سرنوشت امت اسلامی بلکه نشناختن کلیتی به نام امت اسلامی، و بی خبری از حوادث دیگر بلاد اسلامی، و نا هشیاری در برابر نقشه های دشمنان دوباره اسلام و مسلمین... و بسی بیماریهای مهلک دیگر که در طول تاریخ اسلام بر اثر تسلط نا اهلان و از خدا بی خبران بر زندگی سیاسی و سرنوشت مسلمین، همواره مسلمانان را تهدید کرده و در قرنهای اخیر با حضور قدرتهای استعماری بیگانه در منطقه یا دست نشاندگان فاسد و دنیا پرستشان، شکلی بحرانی و ویرانگر به خود گرفته است. میقات حج - بهار 1372

کلمات گوهر بار فوق بخشی از نامه رهبری به مسئولان برگزاری حج است. به نظر می رسد مهمترین محور آن اهتمام به پتانسیل جهان اسلام است. در واقع ایشان با تبیین حقیقت حج به کشورهای اسلامی و ایران نقشه راه ارائه میدهند که می شود با مصلحت اندیشی و چشم پوشی از اختلافات ریز و درشت و درک کلیتی به نام امت واحد اسلامی میشود قدرت نهفته ی اسلام را آزاد کرد و دست های دراز شده مقابل استکبار را کوتاه کرد.

حادثه ی بزرگ حج یکی از رموز سیاسی اسلام است که متاسفانه توسط کشورهای اسلامی همسایه و حتی برگزار کننده حج مغفول مانده است.

هر ساله در ایام حج مشاهده مواردی از بی احترامی ها و اذیت ها توسط متصدیان حج نسبت به برخی کشورها که احیانا شیعه هم هستند قلب اتحاد جوی هر مسلمانی را به درد می آورد. حتی آتش این تفرقه افکنی ها گاهی فراتر هم میرود و مواضع  غلط  برخی نسبت به اهل تسنن و یا شیعیان در برخی مناطق و کشورها  ریشه در عقده ی دیرین دشمنان معاند در راستای عدم اتحاد جهان اسلام است.

سعی زیاد می ‌شود که بین مسلمین اختلاف بیندازند؛ مخصوصاً از زمانی که انقلاب اسلامی پرچم وحدت اسلامی را بلند کرد و به دوش کشید، این تلاش بیشتر شد. در داخل کشور ما هم کوشش زیادی کردند، تا در مناطقی که برادران اهل سنت و برادران شیعه سکونت دارند، عده ‌ایی را وادار کنند بذر اختلاف بپاشند. متأسفانه همه ‌ی این اقدامات شوم هم به نام دین انجام می‌گرفت.۱۳۶۸/۰۴/۱۳

رهبری 2

علی ای حال حج فرصت بسیار مغتنمی است که عناصر ضد وحدت با عنایت به دستاوردهای این گردهمایی بزرگ اسلامی عطای تفرقه را به لقای آن ببخشند و آن ها هم به ریسمان محک الهی چنگ بزنند. و این مهم میسر نمی شود مگر با سرلوحه قرار دادن مواعظ رهبری و سیاست هایی از این دست.

حج مظهر وحدت اسلامی است، رنگهای مختلف، پوست های مختلف، ملّیّت های مختلف، شناسنامه ‌های مختلف، مذاهب مختلف، سلیقه ‌های مختلف همه در کنار هم و مثل هم. همه باهم طواف میکنند، باهم سعی میکنند، باهم در عرفات و مشعر وقوف میکنند؛ این وحدت خیلی چیز مهمّی است. همدلی اسلامی، مظهر واقعی همدلی و هم ‌زبانی در حج است؛ نه ‌فقط برای ملّت ایران، [بلکه‌] برای همه ‌ی مسلمانان جهان؛ برای امّت اسلامی. لعنت خدا بر آن کسانی که سعی کردند حقیقت امّت اسلامی را، اهمّیّت امّت اسلامی را از ذهن ها دور کنند؛ مسلمان ها را به اصناف گوناگون، به انگیزه ‌های گوناگون تقسیم کنند؛ ملّیّت ها را در مقابل عظمت امّت اسلامی بزرگ کنند؛ ملّت را از هم جدا کنند؛ درحالی‌ که امّت اسلامی مهم است؛ عظمت متعلّق به امّت اسلامی است؛ خدای متعال رحمتش را بر امّت اسلامی نازل میکند؛ حج مظهر تشکیل امّت اسلامی است، مُشتی نمونه ‌ی خروار. مِن کُلِ‌ّ فَجٍ‌ّ عَمیق (سوره‌ی حج، بخشی از آیه‌ی ۲۷؛ «... از هر راه دوری می‌آیند.») از همه‌ جا و از راه‌ های دور، مسلمان ها جمع میشوند در کنار هم و چه فرصت بزرگی که با هم حرف بزنند، با هم همدلی کنند، دردهای یکدیگر را بشنوند، اظهار همدردی با یکدیگر بکنند؛ این دیگر کجا پیش می‌ آید جز در حج؟ یکی از جنبه ‌های اجتماعی حج مسئله ‌ی اتّحاد است. بیانات در دیدار مسئولان و دست‌ اندرکاران حج‌ 31/05/1394

رهبری 3

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *