تقلای "پاکستان" برای نزدیکی به روسیه به‌منظور مقابله با آمریکا

22:14 - 20 شهريور 1394
کد خبر: ۶۹۶۳۳
خبرگزاری میزان: روزنامه آمریکایی نوشت که ‫افزایش تنش‌های اسلام‌آباد و واشنگتن، پاکستان را متحد غیرقابل اعتمادی برای آمریکا در مبارزه با شبه‌نظامیان افغانستان و منطقه جلوه داده و اکنون اسلام‌آباد برای نزدیکی به روسیه تلاش می‌کند.
تقلای پاکستان برای نزدیکی به روسیه به‌منظور مقابله با آمریکا

به گزارش به نقل از خبرگزاری تسنیم، اسلام آباد در حال بازبینی گزینه‌های استراتژیک خود در میان افزایش تنش با واشنگتن است که این کشور را به عنوان یک متحد غیر قابل اعتماد آمریکا در مبارزه با شبه نظامیان در منطقه نشان می‌دهد.

این در حالی است که روسیه برای فروش بالگرد نظامی و سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری در خط لوله گاز طبیعی پاکستان ابراز آمادگی کرده است.

این بزرگترین سرمایه‌گذاری روسیه در دهه گذشته در پاکستان است، بنابراین نگاه اسلام‌آباد به سوی دشمن سابق متمایل شده و از متحد طولانی مدتش آمریکا، دوری اختیار کرده است.

به نوشته این روزنامه، پاکستان اعلام کرده که چهار بالگرد نظامی (MI-35) روسیه به قیمت نامعلومی از این کشور پس از دیدار مقامات عالی اسلام‌آباد و مسکو دریافت خواهد کرد.

«نواز شریف» نخست وزیر پاکستان در دیدار اخیرش از روسیه، در حاشیه کنفرانس سازمان همکاری‌های شانگهای با «ولادیمیرپوتین» رئیس جمهور این کشور ملاقات کرد و خواستار روابط چند وجهی متشکل از دفاع، تجارت و انرژی شد.

این تحولات نشان دهنده تغییر عمده‌ای برای روسیه و پاکستان در واکنش به تغییر جغرافیای سیاسی جاری در منطقه است.

پاکستان برای شکست شوروی در دهه هشتاد میلادی در افغانستان با آمریکا همکاری کرد و از سوی دیگر روسیه روابط حسنه‌ای با هند که رقیب اصلی پاکستان، برقرار کرد.

روزنامه آمریکایی می‌نویسد: آمریکا هند را به عنوان یک رقیب استراتژیک چین در منطقه می‌پذیرد و این امر نیز باعث تشویق دشمنان سابق (روسیه و پاکستان) برای بهبودی روابط گذشته است.

به گفته مقامات آمریکا، بزرگترین دلیل رابطه جدید بین روسیه و پاکستان پیشنهاد خط لوله گاز 1100 کیلومتری است، که با همکاری شرکت دولتی «روستیک» روسیه ساخته خواهد شد.

دولت‌های اسلام‌آباد و مسکو احتمال دارد که برای پیشرفت روابط، توافقنامه خط لوله گاز طبیعی را به امضا برسانند.

این خط لوله، گاز طبیعی وارداتی را از بندر کراچی به لاهور در شرق پاکستان انتقال خواهد داد که کمکی در خصوص کمبود انرژی در این کشور خواهد بود.

شرکت روستیک خط لوله گاز پاکستان را پس از راه اندازی، برای 25 سال کمک مالی خواهد کرد.

با وجود همکاری پاکستان با روسیه، اما کارشناسان می‌گویند که این احتمال وجود دارد که پاکستان به دنبال ادامه روابط نزدیک با آمریکا باشد زیرا این کشور بزرگترین تأمین کننده کمک مالی و تجهیزات نظامی اسلام‌آباد است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده کنگره آمریکا، مقامات واشنگتن تاکنون 31 میلیارد دلار کمک و بازپرداخت‌های نظامی و غیر نظامی را برای پاکستان فراهم کرده‌اند.

پاکستان چندی قبل نیز با آمریکا، توافقامه یک میلیارد دلاری برای خرید بالگرد نظامی (AH-1Z)، یک هزار موشک و سایر تجهیزات نظامی را به امضا رساند.

وال استریت ژورنال نوشت: ساخت خط لوله گاز، نخستین پروژه بزرگ این کشور از دهه هشتاد میلادی در پاکستان است.

روسیه و چین در مورد حفاظت از مناطق جنوبی خود در برابر صدور افراط‌گرایی و بی‌ثباتی از پاکستان و افغانستان نگران هستند به همین دلیل با با سرمایه‌گذاری به دنبال توسعه اقتصادی این دو کشور هستند.

اسلام آباد تصمیم گرفته تا اقداماتی علیه شبه نظامیان مستقر در پاکستان که به دنبال ناامنی ایالت «سین کیانگ» در شمال غرب چین هستند را شدت بخشد.

از سوی دیگر، کارشناسان بر این باورند که نفوذ پکن در پاکستان سبب پیشرفت در مذاکرات صلح میان طالبان و دولت افغانستان بوده است.

مقامات چین و پاکستان در اوایل سالجاری میلادی، برنامه ای برای ساخت زیرساخت‌های بزرگ در این کشور را اجرایی کردند.

چین همچنین متعهد شده است که برای ساخت خط لوله گاز صلح پاکستان با ایران نیز کمک مالی فراهم کند.

«مبین صولت»، مدیر کل اینتر سیستم‌های گاز دولتی (ISGS)، یک شرکت دولت پاکستانی که پروژه‌های واردات گاز را تحت نظارت دارد، گفت: خط لوله گاز روسیه باید تا 2018 میلادی تکمیل شود.

وی گفت: با تکمیل این پروژه، پاکستان روزانه 2 میلیارد فوت مکعب گاز وارد خواهد کرد که معادل حدود نیمی از تولید داخلی گاز در حال حاضر در پاکستان است.

به گفته شرکت روستیک روسیه، بودجه مورد نیاز برای خط لوله گاز در پاکستان قابل افزایش است.

پس از مداخلات روسیه در اوکراین، آمریکا تحریم‌ها را به شرکت روستیک نیز اعمال کرده است.انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *