تنها 21 درصد دختران "افغانستان" در مقطع ابتدایی مشغول تحصیل‌اند

5:00 - 01 شهريور 1394
کد خبر: ۶۹۳۲۷
اندیشکده آمریکایی بروکینگز در گزارشی به افزایش تعداد دانش‌آموزان دختر در "افغانستان" از سال 2001 تاکنون اشاره کرد و آن را یک پیروزی بزرگ برای دولت خواند.
تنها 21 درصد دختران به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از خبرگزاری فارس، افغانستان نمایانگر یک کشور در حال ظهور می‌باشد که سالیان متوالی درگیر جنگ و خونریزی بوده و با کمک حامیان مالی خود وضعیت آموزش و پرورش خود را سروسامان داده است.
 
اندیشکده بروکینگز در گزارشی پیشرفت‌ها در عرصه آموزش پرورش دختران را از سال 2001 تاکنون و افزایش تعداد دانش‌آموزان دختر را در افغانستان یک پیروزی دانست.
 
این اندیشکده آمریکایی ایجاد یک ساختار مدیریتی که به بهبود وضعیت آموزشی افغانستان بپردازد، را یک چالش بزرگ برای سیستم آموزشی این کشور دانست و نوشت: در این راستا دولت و جامعه بین‌المللی باید به آموزش و افزایش تعداد معلمان متخصص این کشور بپردازند و نظارت و ارزیابی دقیقی به منظور بهبود کیفیت سیستم آموزش و پرورش افغانستان انجام دهند.
 
در این گزارش آمده است: وزارت آموزش و پرورش افغانستان افغانستان تخمین زده که در حال حاضر حدود 8.5 میلیون کودک و نوجوان در مدارس ابتدایی و دوره متوسط در افغانستان مشغول آموزش هستند که حدود 39 درصد آنها را دختران تشکیل می‌دهند.
 
این گزارش می‌افزاید: تعداد دانش‌آموزان در افغانستان در مقایسه با سال 2001 میلادی که حدود یک میلیون نفر بود، افزایش قابل ملاحظه را نشان می‌دهد.
 
بروکینگز در ادامه گزارش خود خاطرنشان کرد: تاکنون حدود 3 و نیم میلیون کودک آمادگی رفتن به مدرسه را دارند که 32 درصد افراد واجد شرایط را تشکیل می‌دهند و اکثریت دختر هستند، از رفتن به مدارس محروم هستند.
 
این موسسه امریکایی نبود شرایط مساعد آموزش و پرورش برای بزرگسالان را یک چالش مهم پیش روی افغانستان دانست و نوشت: در میان شهروندان افغانستانی که بالای 25 سال سن دارند، از هر 100 مرد، 7 تن و از هر 100 زن فقط 3 تن تحصیلات رسمی دارند.
 
این گزارش همچنین به نابرابری‌های عمده در نظام آموزش و پرورش افغانستان اشاره کرده و می‌نویسد: اساس این نابرابری‌ها به تفاوت‌های جنسی، منطقه‌ای و زبانی برمی‌گردد.
 
بروکینگز ادعا کرد: افغانستان یکی از کشورهایی است که بالاترین سطح تبعیض‌های جنسیتی در سیستم آموزشی را دارد و در برابر هر 100 دانش‌آموز پسر تنها 71 دختر در مدارس ابتدایی مشغول تحصیل هستند.
 
تنها 21 درصد دختران افغانستانی در مدارس ابتدایی مشغول تحصیل هستند که دلیل آن هم موانع فرهنگی مانند ازدواج و نبود معلم زن است.
 
این موسسه آمریکایی در ادامه گزارش خود مسیرهای طولانی و خطرناک، تفاوت‌های عمده بین مناطق شهری و روستایی در ثبت‌نام دانش‌آموزان و فقر خانواده‌ها را از دیگر موانع پیش روی تحصیل دختران افغانستانی دانست.


 
این گزارش می‌افزاید: آموزش و پرورش افغانستان با تنگناهایی به منظور بهبود اوضاع تحصیلی دانش‌آموزان روبرو است که از جمله می‌توان به ناتوانی دولت در تامین امنیت، منابع انسانی محدود، زیرساخت‌های ضعیف و فقدان معلمان آموزش دیده اشاره کرد.
 
بنابر این گزارش تخمین زده می‌شود که حدود 10 درصد مدارس افغانستان به دلیل ناامنی و جنگ بسته شده و بیش از نیمی از کلاس‌های درسی در چادر، مساجد و منازل شخصی برگزار می‌شود.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *