رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سرمایه‌گذاری و تولید بومی کلید اشتغال "افغانستان"

7:00 - 01 شهريور 1394
کد خبر: ۶۹۳۰۲
خبرگزای میزان: کاهش سرمایه‌گذاری و عدم تکیه بر تولیدات داخلی دلیل اصلی بیکاری و در جا زدن اقتصادی است و اگر دولت به دنبال اشتغال پایدار در کشور است، چاره‌ای جز تولید و تلاش برای جلب سرمایه‌گذاری ندارد.
سرمایه‌گذاری و تولید بومی کلید اشتغال افغانستانبه گزارش به نقل از خبرگزاری جمهور، کاهش سرمایه‌گذاری و عدم تکیه بر تولیدات داخلی دلیل اصلی بیکاری و در جا زدن اقتصادی است و اگر دولت به دنبال اشتغال پایدار در کشور است چاره‌ای جز تولید و تلاش برای جلب سرمایه‌گذاری ندارد.
 
می‌توان بسیاری از بازار‌های خدماتی را مثال زد که در صورت ایجاد آنها، میزان اشتغال افزایش می‌یابد و اگر به ازای این اشتغال و گسترش بازار خدمات، نقدینگی نیز رشد یابد، عملاً با کمترین هزینه می‌توان ایجاد شغل کرد.
 
از سوی دیگر، بسیاری از کارشناسان معتقدند که اصلاح بیمه و خدمات اجتماعی نیز می‌تواند منجر به کاهش بیکاری شود بنابراین بدون هیچ شکی می‌توان با اصلاحات ساختاری و تعریف بازار‌ها، میزان اشتغال را افزایش داد.
 
اما مسئله اصلی آن است که اشتغال پایدار آن هم به اندازه‌ای که نرخ بیکاری ما را به یکبارگی و به سطح طبیعی زیر 5 درصد برساند تنها با این ابزار میسر نیست پس چه ابزاری لازم است؟ برای تولید، شما نیازمند نیروی کار و سرمایه هستید. البته عوامل تولید بیش از این 2 هستند، اما این 2 نهاده، اصلی‌ترین آنها است.
 
اشتغال در صورتی رخ می‌دهد که تولیدی انجام شود و برای راه افتادن فرآیند تولید، نیاز به سرمایه است.
 
اینکه همواره شاهد آن هستیم که در کشور‌های در حال توسعه و کمتر توسعه یافته، میزان بیکاری بیشتر است، به آن علت است که سرمایه‌ای وجود ندارد که به ازای آن بتوان نیروی کاری را استخدام کرد و تولید را افزایش داد و به رشد اقتصادی بالاتر رسید.
 
کمبود سرمایه کلید اصلی بیکاری و در جا زدن اقتصاد است و اگر می‌خواهیم اشتغالی پایدار داشته باشیم چاره‌ای جز تولید نداریم و تولید بدون سرمایه محقق نمی‌شود.
/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: جمهور


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *