خودروهای فرسوده نقش اول آلودگی هوا

6:00 - 13 دی 1399
کد خبر: ۶۸۸۶۴۰
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
کارشناس حوزه صنعت با بیان اینکه نقش خودرو‌های فرسوده در افزایش آلودگی هوا بسیار پررنگ است گفت: طرح‌ تعویض خودروهای فرسوده در کشور به تصویب رسیده، اما به دلیل کمبود منابع مالی برای اجرا با مشکلات فراوانی مواجه است.
- با شروع فصل سرما و آغاز پدیده وارونگی دما، میزان آلودگی و ذرات معلق در هوا افزایش چشمگیری داشته است و به گفته شرکت کنترل کیفیت هوا تعداد روز‌های با هوای سالم در فصل پاییز و زمستان کاهش یافته است.

در آلودگی هوا معمولا انگشت اتهام به سمت کیفیت بنزین نشانه خواهد رفت امری که با توجه به تاییدیه شرکت ملی استاندارد و صادرات آن، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد و باید سایر عوامل را بررسی کرد.

کیفیت خودرو‌های تولیدی و استفاده از پلتفرم‌های قدیمی شرکت اروپایی، محل نقد فراوانی دارد به بسیاری از کارشناسان حوزه صنعت انتقاد از احتراق ناقض در خودرو‌های داخلی سخن به میان آوردند و عمده آلودگی هوا را مربوط به این موضوع می‌دانند.

بنا به آخرین آمار‌های ارائه شده، ۱۲ میلیون دستگاه خودرو و موتور سیکلت فرسوده در کشور تردد می‌کند و به صورت تقریبی دو برابر سایر خودرو‌های استاندارد مصرف سوخت دارند این افزایش مصرف علاوه بر اتلاف انرژی آلودگی‌های زیست محیطی فراوانی را به محیط زیست تحمیل می‌کند.

طرح تعویض خودرو‌های فرسوده طی سال‌های اخیر به دلیل کمبود منابع مالی به کندی پیش می‌رود و به گفته پلیس راهور بالغ بر یک میلیون و دویست هزار دستگاه در صف تعویض خودرو قرار گرفته است.
 
نقش خودرو‌های فرسوده در افزایش آلودگی هوا بسیار پررنگ است

وحید محمودزاده در گفت‌وگو با میزان با اشاره به آلودگی هوا در استان تهران اظهار کرد: آلودگی هوا در تهران به چند عامل مربوط است که مهمترین آن را می‌توان پدیده وارونگی هوا و و خودرو‌های فرسوده عنوان کرد.

این کارشناس حوزه صنعت تصریح کرد: شرایط جغرافیای تهران و وزش باد از غرب شرق که محل استقرار بسیاری از واحد‌های صنعتی است، آلودگی هوا را تشدید کرده است، درفصل سرد با پدیده وارونگی دما نیز مواجه هستیم این پدیده مانند لایه ضخیم آلودگی را به سطح شهر نزدیک خواهد کرد.

وی افزود: نقش خودرو‌های فرسوده در افزایش آلودگی هوا بسیار پررنگ است، عمرمفید خودرو معمولا ۱۰ سال در نظر گرفته می‌شود و ادامه فعالیت آن‌ها منوط به کسب معاینه‌های فنی و سرویس‌های ویژه است، طرح‌های از این شکل در کشور به تصویب رسیده، اما به دلیل کمبود منابع مالی برای اجرا با مشکلات فراوانی مواجه است.

محمودزاده بیان کرد: طرح تعویض خودرو‌های فرسوده باید از ناوگان عمومی آغاز شود تا اثرات بهتری را به همراه داشته باشد و در گام بعدی به خودرو‌های شخصی نیز شامل این طرح شوند.
 


ناشناس
|
-
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
0
0
خودروهای نامرغوب داخلی با مصرف بالا
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *