رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

گران فروشی با تخفیف‌های عجیب و غریب

9:40 - 09 دی 1399
کد خبر: ۶۸۸۱۶۱
ترفند‌های زیادی برای گران فروشی وجود دارد و برخی از فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای به رغم تخفیف‌های عجیب و غریب گران فروشی می‌کنند

- روزنامه خراسان نوشت: چند وقتی می‌شود که گزارش‌هایی از گران‌فروشی برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در گزارش‌های صدا و سیما و شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و واکنش‌های زیادی را هم به همراه داشته است.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دلیل ماهیتی که دارند، در صورت رعایت ضوابط و محاسبه سود منطقی می‌توانند تاثیر زیادی در تنظیم و تعدیل قیمت‌ها داشته باشند، اما در سال‌های اخیر برخی با سود‌جویی و سو‌ءاستفاده از اعتماد مردم، کالایشان را مثلا با تخفیف چندین برابر گران‌تر فروخته و سود‌های کلانی به جیب زده‌اند.

چند سالی می‌شود که برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای با تخفیف‌های اغوا کننده نه تنها به مشتریان خود تخفیف نمی‌دهند بلکه در حال گران فروشی هم هستند. امروز می‌خواهیم به چند ترفند گران فروشی برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای اشاره کنیم و امیدواریم شما هم با گزارش گران فروشی این فروشگاه‌ها به تعزیرات از کلاهبرداری آن‌ها جلوگیری کنید.

مزیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای

پیش از این که از گران فروشی برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بنویسیم باید به این نکته اشاره کنیم که فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دلیل ماهیتی که دارند می‌توانند تاثیر قابل توجهی در تنظیم و تعدیل قیمت‌ها داشته باشند.

این فروشگاه‌ها باعث اصلاح نظام عرضه از طریق حذف واسطه‌ها وهمچنین سبب می‌شود در نهایت محصولات مورد نیاز با قیمت کمتری به دست مصرف‌کننده نهایی یعنی مردم رسانده شود. در ضمن این فروشگاه‌ها به دلیل خرید‌های عمده‌ای که دارند می‌توانند آفر‌ها و تخفیف‌هایی از کارخانجات بگیرند که می‌تواند در ارزان‌تر فروختن به این فروشگاه‌ها کمک کند همچنین از لحاظ لجستیکی هم این فروشگاه‌ها هزینه‌های کمتری نسبت به فروشگاه‌های عادی دارند. البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که در این فروشگاه‌ها مشتری می‌تواند بیشتر نیاز‌های خود را خریداری کند.

شور تخفیف‌های شیرین!

حتما با حضور در برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای چشمتان به برچسب‌های بزرگی خورده که میزان تخفیف روی آن درج شده است. تازه در برخی از این فروشگاه‌ها حتی به برچسب‌های بزرگ هم بسنده نکرده اند و فروشنده‌هایی را برای معرفی محصول گذاشته اند تا به شما از تخفیف‌های باورنکردنی این محصولات بگویند.

از رب و ماکارونی بگیرید تا حبوبات، کافی‌میکس، ژله و... البته بعد از اولین خرید که شماره تلفن تان را در اختیار فروشنده قرار دهید دیگر لازم نیست حتما برای خرید به فروشگاه سر بزنید، چون این تخفیف‌ها در ۲۴ ساعت شبانه روز برای شما پیامک می‌شود و شما را ترغیب به خرید از آن‌ها می‌کند.

همین شور عجیب و غریب برخی از فروشگاه‌ها برای ارائه تخفیف‌های باورنکردنی باعث شد محمدعلی اسفنانی، معاون رئیس سازمان تعزیرات کشور و مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران، در گفت‎‌وگویی با شبکه یک، از مردم بخواهد که فریب تخفیف‌های «فروشگاه‌های زنجیره‌ای» را نخورند، زیرا طبق بررسی‌های سازمان تعزیرات بسیاری از این تخفیف‌ها غیرواقعی و دراصل «گران‌فروشی و کم‌فروشی» هستند. ما هم در ادامه به تعدادی از ترفند‌های این فروشگاه‌های گران فروش که به اسم تخفیف کالا را گران‌تر از قیمت واقعی به مردم می‌فروشند اشاره کرده ایم که در ادامه می‌خوانید.

فروش کالا با کیفیت پایین

یکی از اتفاقاتی که برای دادن تخفیف در برخی فروشگاه‌ها رخ می‌دهد فروش کالای درجه ۲ و ۳ به جای کالای درجه یک و اعلاست. محمدعلی اسفنانی در استودیو پخش خبر ۲۱ شبکه یک سیما پیش از این گفته بود برخی حبوبات درجه ۲ و ۳ را به نام درجه یک و اعلا به فروش می‌رسانند که این اقدام مصداق بارز تخلف محسوب می‌شود. این فروشگاه‌ها با همکاری و زد و بند با شرکت بسته بندی کننده اقدام به این کار می‌کنند. در این خرید با این که شما فکر می‌کنید قیمت کمتری نسبت به بازار پرداخت کرده اید، اما در اصل نسبت به آن چه خریده اید قیمت بیشتری پرداخت کرده اید.

کوچک کردن بسته بندی و ثبت قیمت بالاتر

یکی دیگر از ترفند‌هایی که برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای به کار می‌برند زد و بند با تولید کننده‌ها و شرکت‌های بسته بندی است. این فروشگاه‌ها به دلیل خرید عمده‌ای که از کارخانجات دارند در برخی موارد کارخانه دار را مجبور می‌کنند که کالا را در بسته بندی‌های کوچک تر، ولی با همان قیمت قبلی روی بسته به فروشگاه بدهد و در عوض آن‌ها به اسم تخفیف آن را به مشتری ارائه می‌کنند. حتی معاون تعزیرات هم گفته بعضاً دیده می‌شود که فروشندگان با همکاری و زد و بند با شرکت بسته بندی کننده یا تولید کننده، قیمت روی کالا را بالاتر ثبت می‌کند که بعد‌ها برای اعمال تخفیف‌های جذاب، آزادی عمل بیشتری داشته باشد.

چسباندن برچسب قیمت و گران فروشی

در برخی از موارد که کارخانه دار‌ها یا شرکت‌های بسته بندی حاضر به تغییر قیمت نیستند برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای با مخدوش کردن قیمت روی کالا اقدام به درج برچسب‌های قیمتی بالاتر از قیمت واقعی می‌کنند. البته به تازگی ویدئویی در شبکه خبر از این نوع گران فروشی در برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای پخش شد که نشان می‌داد قیمت درج شده روی فاکتور بعد از اعمال تخفیف هم از قیمت روی کالا گران‌تر بوده و در اصل آن فروشگاه زنجیره‌ای بعد از اعمال تخفیف‌های چند ده درصدی بازهم از قیمت اصلی، کالارا گران‌تر فروخته است.

تکه فروشی

در روز‌های اخیر شاهد بالارفتن قیمت مرغ به شکل غیرقابل باوری بودیم و تا حدود کیلویی ۴۰ هزار تومان هم رسید در حالی که گفته می‌شد قیمت مرغ باید ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان باشد. با این حال فارس در گزارشی از گران فروشی مرغ توسط برخی از فروشگاه‌های بزرگ پرده برداشت. در این گزارش آمده این فروشگاه‌ها به جای فروش مرغ به فروش مرغ‌های قطعه قطعه شامل بال، کتف، سینه و دیگر قطعات مرغ پرداخته و قیمت‌های بالاتری برای آن‌ها تعیین کرده بودند.

هشدار هشدار

آن چه خواندید تنها ترفند‌هایی بود که ما توانسته بودیم درباره آن‌ها اسنادی را پیدا کنیم، اما ممکن است روش‌های دیگری هم وجود داشته باشد. به هر حال آن چه اهمیت دارد این است که فروشگاهی نتواند کالایی را گران‌تر از قیمت واقعی اش به شما بفروشد به همین دلیل توصیه می‌کنیم حتما بعد از خرید، قیمت درج شده در فاکتور را با قیمت روی کالا چک و همچنین از میزان وزن درج شده روی کالا با وزن واقعی اطمینان حاصل کنید.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *