رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

المپیاد فیلمسازی باید تحت هر شرایطی حفظ شود

2:50 - 30 مرداد 1394
کد خبر: ۶۸۷۹۰
خبرگزاری میزان: داریوش غذبانی مدیر انجمن سینمای جوانان بوشهر درباره فعالیت های المپیاد فیلمسازی گفت: 30 نفر برای المپیاد فیلمسازی ثبت نام كردند كه 20 نفر انتخاب شدند و از این میان 5 فیلم برای المپیاد ساخته شده است.
به ، داریوش غذبانی مدیر انجمن سینمای جوانان بوشهر درباره فعالیت هایی كه در زمینه فیلمسازی در بوشهر انجام می شود، گفت: هدف ما این است كه هنرجویان در كانون فیلم وارد بحثی شوند كه سطح علمی افراد ارتقا پیدا كند. این اقدام را محدود به حضور هنرجویان انجمن نكردیم و  سعی كردیم در آن جلسه نقد و بررسی برگزار كنیم و علاوه براین، یك كتاب سینمایی معرفی شود.
 
غذبانی افزود: كتاب هایی از قبیل رو در رو با اصغر فرهادی و سوزان سانتاك تا به حال در این جلسات معرفی شده است. قصد ما مرور آثار سینماگران است و این كتاب ها در این رابطه به ما كمك می كنند. اگرچه درباره این كتاب ها بحثی صورت نگیرد، اما همین كه نام آن به گوش برخی از هنرجویان برسد كافی است.
 
وی در خصوص كارهایی كه در كارگاه فیلمسازی صورت می پذیرد، عنوان كرد: برای وارد شدن به كارگاه فیلمسازی این سیاست را داریم كه مجموعه ای از فیلم های مستند را برای ورود به دوره یكماهه پخش می كنیم. بنابراین یك مجموعه فیلم خوب نیز علاوه بر كلاس ها نمایش داده می شود.
 
مدیر انجمن سینمای جوانان بوشهر در خصوص سمت و سوی كانون فیلم توضیح داد: سمت و سوی كانون فیلم ما به صورت موضوعی است و به عنوان مثال سعی داریم در محرم نگرش سینما به مذهب را بررسی كنیم و تعطیلی نداشته باشیم.
 
وی افزود: در هفته دفاع مقدس فیلم های جنگ و صلح را نمایش می دهیم و درباره آن صحبت می كنیم. گاهی نیز درباره فیلم های جاده ای و كاركرد شخصیت ها در این نوع فیلم ها بحث می شود. موضوعی دیدن فیلم ها باعث می شود هنرجویان انجمن ژانر فیلم ها را بهتر بشناسند و این به آموزش بچه ها كمك می كند.
 
غذبانی عنوان كرد: ما مسأله دیگری به نام ساختار، معماری و زیبایی شناسی در فیلم كوتاه داریم. در حال حاضر قصد داریم دو كارگاه فیلم كوتاه با فرهاد توحیدی و سعید عقیقی برگزار كنیم.
 
وی با اشاره به تأثیر فعالیت های زیرساختی در انجمن گفت: اگر زیرساختی حركت كنیم، ممكن است هنرجویان طی چند سال آینده فیلم های درخشانی بسازند. باید فیلمی ساخته شود كه در حد و اندازه جهانی باشد و به همین دلیل است كه الان هنرجویان انجمن از مباحث تخصصی با خبر هستند. مباحثی كه ما در انجمن آموزش می دهیم آكادمیك است.
 
مدیر انجمن سینمای جوانان بوشهر درباره فعالیت های كانون عكس گفت: كارگاه عكس ما سال ها در بوشهر فعال بود و حدود یكسال این كارگاه را غیرفعال كردیم چون باید با مشكلات و مختصات آن آشنا می شدم و به تازگی بعد از یكسال فعال شده است. برگزاری كارگاه های تخصصی، نمایشگاه عكس و دعوت از اساتید جزوی از برنامه های ماست. تكنیك عكاسی طی چندماه آموزش قابل یادگیری است اما مهم تقویت تفكر است.
 
وی در خصوص توجه به مسأله فرهنگ بومی منطقه در ساخت فیلم ها نیز یادآور شد: پنج مستند «گناوه» مهدی تنگستانی، «لیانیانو» حسن خمسه، «بوشهر بافت نو» تیام یابنده ، «سرود عمارت های خاموش» بهنام شكیبا و «سیراف» نصیر درویش وند هركدام درباره ویژگی های بومی بوشهر هستند. در این مستندها دریا و بیابان كه جزوی از جاذبه های طبیعی بوشهر است، نمایش داده می شود.
 
غذبانی در خصوص اینكه چه جشنواره هایی در آینده در بوشهر برگزار می شود، گفت: در حال حاضر تفاهم نامه جشنواره فیلم مستند، انیمیشن و داستانی علوم قرآنی امضا شده و قرار است در اسفندماه در بوشهر با همكاری اداره فرهنگ و ارشاد بوشهر و انجمن سینمای جوانان برگزار شود. همچنین دو كارگاه در آبان و دی با موضوع جرم، جنایت و دادگستری در بوشهر برگزار می شود.
 
وی درباره اینكه چه اقداماتی برای المپیاد فیلمسازی انجام شده است، یادآور شد: برای المپیاد فیلمسازی تنها اطلاعیه ای صادر شد و تعداد قابل توجهی از افراد ثبت نام كردند. بعضی از شركت كنندگان با انگیزه و خودانگیخته كار می كنند و اصلا با فیلم ساخته شده مراجعه كردند و با سینما بیگانه نبودند.
 
غذبانی افزود: در حال حاضر در دوره فیلمسازی 93 هنرجوی 17 ساله داریم كه فیلمی برای المپیاد فیلمسازی ساخته است؛ همچنین 30 نفر برای این دوره ثبت نام كردند كه 20 نفر انتخاب شدند و از این میان 5 فیلم نیز برای المپیاد ساخته شده است. شورای انتخاب نیز علاوه بر خودم، نصیر درویش وند و داریوش غریب زاده هستند.
 
وی درباره ویژگی های المپیاد فیلمسازی گفت: یكی از خصوصیات المپیاد فیلمسازی این بود كه باعث فعالیت بیشتر انجمن سینمای جوانان در شهرهای مختلف نسبت به گذشته می شود. این المپیاد باید تحت هر شرایطی در جشنواره كودك یا رشد، حفظ شود و می تواند حكم دوره راهنمایی، دوره هفت ماهه حكم دبیرستان و در نهایت سكوی پرتابی به دانشگاه باشد. هنرجویانی كه در انجمن بودند و به دانشگاه رفتند، بسیار موفق تر از افرادی بودند كه این دوره را در انجمن طی نكرده بودند.
 
غذبانی در خصوص اینكه دانشجویانی كه برای تحصیل سینما رفتند و هنرجوی انجمن در بوشهر بودند، به چه نحوی آموزش دیدند، گفت: مباحثی كه ما درس می دهیم در دانشگاه سوره اصفهان مطرح می شد. ما در خصوص انواع میزانسن هایی كه در دانشگاه سوره یاد گرفتیم در چند جلسه صحبت می كنیم. گروه ما متشكل از حسن شبانكاره، تیام یابنده و داریوش قریب زاده قوی هستند و در واقع یك مجموعه تخصصی به وجود آوردیم.
 
وی با اشاره به پیشرفت انجمن سینمای جوانان بوشهر نسبت به سال گذشته گفت: امسال توانستیم بازسازی انجام دهیم و در همان شرایط قرارداد فیلم امضا كنیم. امسال در جشن خانه سینما یك فیلم مستند «19-15» مهدی تنگستانی و «كوچه مرد» مجید فخریان را داریم. به نظرم امسال سال خوبی در زمینه تولید است.
 
انتهای پیام/
 
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *