تاثیرات مخرب حضور مستمر کودکان در خانه در روز‌های کرونایی

4:50 - 07 دی 1399
کد خبر: ۶۸۷۳۸۶
این روز‌ها که کودکان بیش از پیش در خانه حضور دارند اگر اعضای خانواده در پیوند‌های عاطفی و ارتباطی دچار اختلال باشند ممکن است کودکان نیز دچار مشکلات رفتاری و روانی شوند.
_ صفحه اینستاگرامی روزنامه همشهری نوشت: ممکن است کودک شما در مدت خانه‌_نشینی رفتار‌های پرخاشگرانه از خود بروز می‌دهد. در ابتدا لازم است به عوامل ایجاد پرخاشگری در محیط خانواده توجه کنید. این عوامل می‌تواند شامل رفتار‌های پرخاشگرانه بزرگسالان باشد که منبعی برای الگوگیری کودک هستند.  پدر و مادری که خودشان دارای عادات پرخاشگرانه هستند، نمی‌توانند انتظار رفتار همراه با آرامش از کودک داشته باشند. از طرفی باید نباید و مواخذه زیاد کودک هم عامل مهمی برای افزایش پرخاشگری اوست. سعی کنید هر رفتار کوچک کودک را مورد مواخذه قرار ندهید. این را به یاد داشته باشید که لازم است کوپن‌های تربیتی خود را به‌جا و به‌موقع خرج کنید تا ارزش‌شان را از دست ندهند. راهکار مهم اینکه لازم است وقت بیشتری را با کودک‌تان سپری کنید.

حرف‌شنوی در سایه قوانین خانواده

اگر اعضای خانواده در پیوند‌های عاطفی و ارتباطی دچار اختلال باشند، شاهد بروز گروکشی در تعاملات آن‌ها خواهیم بود. میزان همدلی در چنین خانواده‌هایی کاهش پیدا می‌کند و کودک و نوجوان برای پذیرش قوانین خانواده، حالت تدافعی ایجاد می‌کنند و حرف‌شنوی کمتری خواهند داشت چرا که وارد جنگ قدرت شده‌اند. این موضوع تأثیرات روانی درازمدت بر فرزندان به‌جا می‌گذارد. اگر توقع دارید بچه‌ها تابع قوانین خانه باشند، این قوانین را واضح و شفاف به آن‌ها توضیح دهید و درباره قوانین با آن‌ها گفتگو کنید تا ابهامی برایشان به‌وجود نیاید. در اجرای قوانین قاطع باشید، اما سختگیری افراطی نشان ندهید. به هر حال این روز‌ها همه ما در شرایط جدیدی قرار گرفته‌ایم که قبل از کرونا آن را تجربه نکرده بودیم. مدارا کنیم، اما اجازه ندهیم بی‌قانونی، بچه‌ها را به بی‌نظمی عادت دهد.

وابستگی افراطی به والدین

این وابستگی افراطی نه‌تن‌ها برای کودک در آینده دردسرساز خواهد بود بلکه برای والدین هم کلافه‌کننده و باعث نگرانی است. بهتر است به‌تدریج درجه وابستگی فرزندتان را به‌خود کاهش دهید. یکی از راهکار‌ها این است که از همسرتان بخواهید زمان‌هایی را او با که از همسرتان بخواهید زمان‌هایی را او با کودک همبازی شود. از طرفی سعی کنید کم‌کم احساس استقلال را در کودک تقویت کنید. برای کسب استقلال بیشتر باید کودک احساس امنیت را در کنار شما تجربه کند و با اطمینان خاطر از حضور دائمی و نبود موقتی شما، توانایی جدا شدن از شما را پیدا کند. می‌توانید از قایم‌باشک بازی بهره بگیرید. به این ترتیب کودک در فضایی شاد، آموزش خواهد دید که به چه طریقی و با استفاده از چه راهکارهایی، نبودن موقتی شما را تحمل کند.
 

برچسب ها: کرونا کودکان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *