لزوم تشکیل کارگروهی برای پیگیری موضوع مالکیت فکری

18:00 - 28 مرداد 1394
کد خبر: ۶۸۶۱۹
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان: حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی بر لزوم تشکیل کارگروهی برای پیگیری مباحث مطروحه در این حوزه تاکید کرد و از فعالان این حوزه خواست در مباحث مربوط به آن حضور جدی داشته باشند تا بتوان در این بخش به قاعده سازی و تکمیل قوانین مبادرت ورزید.
به گزارش گزارش گروه حقوقی و قضایی میزان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت دادگستری حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، در بیست و ششمین نشست شورای سیاستگذاری و هماهنگی مالکیت فکری که در وزارت دادگستری برگزار شد، گفت: انتظار می رود با تمرکز بر موضوع مالکیت فکری و ارتقاء جایگاه آن و نیز با تقویت تشکیلات در این حوزه بتوانیم موضوعات مالکیت فکری را با جدیت بیشتری پیگیری کنیم.

وزیر دادگستری در این نشست با اشاره به موضوع مالکیت فکری در حوزه ورزش، این موضوع را دارای گستردگی و اهمیت زیادی دانست و بر لزوم تشکیل کارگروهی برای پیگیری مباحث مطروحه در این حوزه تاکید کرد و از فعالان این حوزه خواست در مباحث مربوط به آن حضور جدی داشته باشند تا بتوان در این بخش به قاعده سازی و تکمیل قوانین مبادرت ورزید.
وی در ادامه بیان کرد: لایحه اصلاح قانون ثبت اختراعات و علائم تجاری مصوب ۱۳۸۶ به عنوان کتاب دوم قانون جامع مالکیت فکری توسط دولت تصویب و برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد.

 وی تاکید کرد که تلاش شده تا دراین قانون همه حدود و جوانب امر و نیز حقوق طرفین فعال در حوزه مالکیت صنعتی و ثبت آن در نظر گرفته شود و اعلام کرد کلیه اقدامات پیشینی تا مرحله ثبت بر عهده وزارتخانه های متولی در دولت و از مرحله ثبت به بعد نظیر اعلام روزنامه رسمی، آگهی دادن و حتی حل اختلافات پس از آن بر عهده سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خواهد بود.

پورمحمدی با اشاره به پیوند فقه و حقوق با یکدیگر، از متخصصان این حوزه خواست تا در خصوص موضوعات مالکیت فکری به مطالعه و نظریه پردازی اقدام کنند. 

وزیر دادگستری با تاکید بر کار اتاق بازرگانی و لزوم فعال نمودن بحث مالکیت فکری در آن تصریح کرد: تمام مباحث مطروحه در این حوزه باید مابه ازای خود را در بازار و محیط کسب و کار نشان دهد.

بر اساس این گزارش در ابتدای این جلسه کاظمی ابدی، معاون امور مالکیت فکری وزیر دادگستری به موضوع فرابخشی بودن مالکیت فکری اشاره کرد و لزوم توجه به وجوه مختلف این موضوع توسط دستگاههای ذیربط را مورد تاکید قرار داد. وی با اشاره به برگزاری این جلسه، برگزاری منظم جلسات شورای سیاستگذاری و هماهنگی مالکیت فکری و تبادل تجربیات در این زمینه را امری ضروری دانست. 

همچنین میرحسینی، دبیر شورای سیاستگذاری این شورا در ادامه جلسه ضمن ارایه گزارشی در خصوص وضعیت کلی مالکیت فکری در کشور گفت: مهرماه سال جاری اجلاس وایپو برگزار و در این اجلاس ۲۹ موضوع طرح و بررسی خواهد شدکه لازم است در خصوص این موضوعات توسط دستگاههای مختلف اظهار نظر صورت گرفته و نتیجه مباحث در اختیار هیأت اعزامی کشورمان قرار گیرد.

وی در ادامه بیان نمود: لایحه جامع مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط، برای تصویب به مجلس فرستاده شده و لایحه اصلاح قانون ثبت اختراعات و طرح های صنعتی و علایم تجاری، در کمیسیون مربوطه در دولت بررسی شده است که از دو متن ارائه شده متن وزارت دادگستری مورد پذیرش قرار گرفته است. 

میرحسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری جلسات مختلف شورای سیاستگذاری و تدوین پیش نویس لایحه حمایت از فولکلور گفت: این پیش نویس پس از تکمیل و ویرایش نهایی به زبان انگلیسی ترجمه و به وایپو ارسال گردید و قرار شد کارشناسان این سازمان با تشکیل کمیته ای به بررسی این متن بپردازند. با اعزام هیأت ایرانی به این سازمان جلسه مذکور برگزار و پس از بررسی پیش نویس مذکور،کارشناسان وایپو از تلاشهای جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری پیش رو در این زمینه زمینه تقدیر نمودند.

وی در خاتمه به موضوع تشکیل آکادمی وایپو در ایران و نیز تاسیس دوره دکتری مالکیت فکری در دانشگاههای کشور اشاره نمود و از اعلام آمادگی سازمان جهانی مالکیت معنوی در خصوص کمک به راه اندازی دوره های مذکور خبر داد.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *