مخابره سیگنال‌های اشتباه از داخل به سمت اروپا/ خروج از پروتکل الحاقی حق قانونی ایران

12:02 - 18 آذر 1399
کد خبر: ۶۸۱۶۷۶
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: متأسفانه برخی سیگنال‌های اشتباه از داخل به سمت اروپایی‌ها مخابره شده که آن‌ها فکر می‌کنند ایران نگران تحریم‌های بیشتر از سمت اروپا و آمریکاست، در حالی که واقعیت این است که دیگر تحریمی نمانده که آن‌ها علیه ایران به کار نبرده باشند.
میر قاسم مومنی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص واکنش تروئیکای اروپایی به قانون مصوب در مجلس تحت عنوان قدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، اظهار داشت: در این بازه زمانی اقدامی که مجلس شورای اسلامی در این باره انجام داده است، به نظر گام مثبت و عملیاتی به حساب می‌آید که می‌تواند برای آینده کشور مفید باشد.

وی گفت: از ابتدای امضای برجام تا به امروز ما نتوانستیم از حوزه‌های مختلف اقتصادی، امنیتی و تکنولوژیک، منافع کشور را تامین کنیم و بالعکس تعهدات بسیاری را هم در قالب برجام قبول کردیم و آن‌ها را اجرایی کردیم؛ اما طرف مقابل هیچ یک از تعهدات خودش را تا کنون انجام نداده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: ما بر اساس برجام حق داریم که اگر طرف مقابل به تعهدات خودش پایبند نبود، به صورت کلی یا جزئی تعهدات خودمان را انجام ندهیم.

مومنی با بیان اینکه معیار عملکرد ما، اروپا و آمریکا نیست بلکه منافع و امنیت ملی است، گفت: مصالح ملی ما از سوی دولت و ملت تعیین و مشخص می‌شود و ما در این تامین منافع ملی خود با کسی تعارف نداریم.

وی بیان کرد: امروز کشور متعاقب خروج آمریکا از برجام و انجام ندادن تعهدات طرف‌های اروپایی، می‌خواهد آن اقدامی را که لازم و به مصلحت کشور است انجام دهد و از جمله آن‌ها افزایش درصد غنی سازی، افزایش تعداد سانتریفیوژ‌ها و خروج از پروتکل الحاقی است که به صورت داوطلبانه به آن پیوسته و این موارد همگی جزو حقوق ایران به حساب می‌آید.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: اگر ما یک تیم مذاکره کننده قوی داشته باشیم می‌توانیم از طرف‌های مقابل اروپایی و آمریکایی امتیازات خوبی را دریافت کنیم. البته تیم مذاکره کننده ما باید به نحوی عمل کند که موضوعات مذاکره خارج از بحث هسته‌ای و برجام نرود که این دقیقا همان مسئله‌ای است که اروپایی‌ها به دنبال آن هستند.

مومنی با بیان اینکه چند صدایی در داخل کشور می‌تواند طرف‌های خارجی را امیدوار به پیشبرد سیاست‌هایش در قبال ایران کند، گفت: متاسفانه برخی سیگنال‌های اشتباه از داخل به سمت اروپایی‌ها مخابره شده که آن‌ها فکر می‌کنند ایران نگران تحریم‌های بیشتر از سمت اروپا و آمریکا است، در حالی که واقعیت این است که دیگر تحریمی نمانده که آن‌ها علیه ایران به کار نبرده باشند.
 
وی افزود: دولت جدید آمریکا اگر واقعا خواهان بازگشت به برجام است، باید کلیه خسارت‌های وارد شده به دولت و ملت ایران را جبران کند و پس از آن وارد مذاکره در قالب برجام با طرف ایرانی شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص احتمال خروج جمهوری اسلامی ایران از پروتکل الحاقی که به صورت داوطلبانه به آن پیوسته است، اظهار داشت: اروپا و آمریکا به خوبی می‌دانند که در صورت خروج ایران از پروتکل الحاقی، این می‌تواند باب خروج دیگر اعضا را از این پروتکل باز کند و این در تضاد با منافع و اهداف آن‌ها است.

مومنی بیان کرد: طرف‌های اروپایی با در اختیار داشتن سازمان ها، نهاد‌های بین‌المللی و عضویت در معاهدات بین‌المللی از جمله پروتکل الحاقی، جامعه جهانی را به نوعی کنترل می‌کنند. در واقع این‌ها اهرم فشار اروپا در مقابل کشور‌های دیگر است.

وی گفت: این حق قانونی و مشروع جمهوری اسلامی ایران است که بر اساس منافع و مصالح ملی با تشخیصی که مسئولین نظام در این خصوص دارند از پروتکل الحاقی خارج بشویم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: عضویت در پروتکل الحاقی منافع خاصی را برای ما به همراه نداشته است که با خروج از آن نگران از دست دادنش باشیم و همانطور که داوطلبانه آن را پذیرفتیم در صورت خواست مسئولین، از آن خارج خواهیم شد.

مومنی بیان کرد: اگر طرف اروپایی خواهان تداوم عضویت ایران در پروتکل الحاقی است باید شرایطی را فراهم آورد که ایران از منافع عضویت در آن، همچون دیگر اعضا بهره‌مند باشد یا پیشنهادات عملیاتی به ایران دهد که بتواند منافع ما را تامین کند.

وی افزود: بنابراین در این شرایط قانون مصوب در مجلس شورای اسلامی که دولت را موظف به انجام برخی اقدامات در راستای جلوگیری از سیاست زیاده‌خواهی طرف‌های مقابل می‌کند گام مثبت، عملیاتی و خوبی است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطرنشان کرد: این اقدام مجلس می‌تواند افق جدیدی را پیش روی ما باز کند و امکان دستیابی جمهوری اسلامی ایران به حقوق از دست رفته خودش را فراهم می‌آورد.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *