«شگفت‌انگیزان» مختص کودکان شگفت‌انگیز

16:00 - 17 آذر 1399
کد خبر: ۶۸۱۴۱۷
برنامه «شگفت‌انگیزان» یکی از برنامه‌های شبکه پویا است که برای گروه سنی ۴ تا ۱۵ سال ساخته شده است. در این برنامه کودکان استعدادهایشان را بدون رقیب به نمایش می‌گذارند.

_ فارس نوشت: این روز‌ها برنامه‌های استعدادیابی مختلفی به روی آنتن می‌رود. برنامه‌هایی که هر کدام در یک ژانر به خصوص و با محتوایی متفاوت از برنامه دیگر برای مخاطبان این روز‌های تلویزیون تهیه و تولید می‌شوند. اما با وجود اینکه مدت هاست گروه سنی کودک و نوجوان در تلویزیون فراموش شده است، در این میان برنامه‌هایی انگشت شمار هستند که برای گروه‌های سنی کودک و نوجوان ساخته می‌شوند و هدفی مثل سرگرمی این گروه سنی و اهمیت دادن به آن‌ها را دارند. یکی از این برنامه ها، «شگفت انگیزان» به تهیه کنندگی و کارگردانی حمیدرضاعطارد است که این روز‌ها از شبکه پویا به روی آنتن می‌رود که گفت و گوی ما با این برنامه ساز را در ادامه می‌خوانید.

کودکان و نوجوانان مخاطب اصلی

همانطور که از نام شگفت انگیزان پیدا است این برنامه برای گروه سنی کودک و نوجوان از ۴ تا ۱۵ سال طراحی شده است. در هر قسمت از برنامه دو یا سه شرکت کننده نوجوان به عنوان مهمان در کنار مجری حاضر می‌شوند و بنا به علاقه‌ای که دارند، کار تخصصی یا حرفه‌ای که در آن کار کرده اند را به نمایش می‌گذارند. حال این تخصص می‌تواند پرورش گل و گیاه باشد یا تیراندازی با کمان و ورزشی به خصوص و ...

 

«شگفت انگیزان» مختص کودکان شگفت انگیز

 

عطارد:گرته برداری از «لیتل بیگ شات»

سال ۹۶ از طرف شبکه کودک به تولید جُنگی کودکانه دعوت شدیم. برای پیدا کردن ساختار برنامه یک نمونه موفق در برنامه‌های خارجی را با نام (لیتل بیگ شات) را به  ما معرفی کردند. برنامه‌ای که هرچند موضوع آن کودکان بودند، اما روی مخاطب بزرگسال هدف گذاری شده بود. برنامه‌ای با جذابیت بصری بالا، موضوع‌های جالب، خوش ریتم و پرهیجان و با ساختاری درست و همین هم باعث شده بود که خیلی از کشور‌های دیگر برنامه‌هایی مشابه آن را بسازند.

کار مطالعاتی و تحقیقاتی برنامه را در سال ۹۶ آغاز کردیم. آن برنامه را آنالیز کرده و با مهندسی معکوس مولفه‌های موفقیت آن را چه به جهت ساختاری و چه محتوایی بررسی کردیم تا بتوانیم بر اساس فرهنگ و اقلیم کشورمان برنامه‌ای را پایه گذاری کنیم که با سلیقه‌های کودکان ایرانی و دغدغه خانواده هایشان همخوانی داشته باشد و از طرفی در بستر چشم انداز محتوایی شبکه کودک در مقام یک رسانه مربی قرار بگیرد.

توقف کار در مرحله پیش تولید

بخشی از کار تحقیقاتی برنامه پیش رفت، اما، چون این طرح جزو کار‌های سنگین در حوزه تلویزیون محسوب می‌شود، به خاطر فراهم نبودن شرایط مالی مناسب کار متوقف شد. اما در سال ۹۸ از طرف مدیر شبکه نهال خانم کاظم بیگی در شبکه کودک مجدد به ما پیشنهاد شد که فصل اول این برنامه را با محدودیت‌های موجودی که هست روی آنتن ببریم تا در فصل‌های بعد شرایط مطلوب هم فراهم شود.

این بار کار را در تابستان ۹۸ به طور جدی شروع کردیم و مسیر محتوایی و تولیدی برنامه را ترسیم کرده و عوامل به تناسب آن به ما اضافه شدند و جلسه‌های متعددی با حضور کارشناسان حوزه کودک برگزار کردیم. کارشناسان حوزه تربیتی و روانشناسی و رسانه به ما کمک کردند و در نهایت خط مشی اصلی برنامه تعیین شد و مولفه‌های دکور، مجری، پرسش ها، گفت و گوها، آیتم‌ها و ... برنامه را متناسب با همین خط مشی تعیین کردیم.

 

«شگفت انگیزان» مختص کودکان شگفت انگیز

 

 بچه‌های ما همگی «شگفت انگیزند»

نکته دیگری که درباره این برنامه وجود دارد سن و سال شرکت کننده‌هایی است که به استودیوی شگفت انگیزان می‌آیند. گروه سنی این افراد بین ۴ تا ۱۵ سال در نظر گرفته شده است. تهیه کننده این برنامه در همین زمینه گفت: طبق نظر‌های کارشناسان حوزه کودک و نوجوان مهم‌ترین مسئله در این گروه سنی تائید شدن بچه‌ها و بالا بردن اعتماد به نفس در آن‌ها است. پس ساختار برنامه بر مبنای گپ و گفت طنازانه و ارائه توانمندی بچه‌ها به عنوان شگفت انگیز طراحی شد.

در «شگفت انگیزان» چه اتفاقی می‌افتد؟

هر قسمت از این برنامه با معرفی یکی از شرکت کننده‌ها آغاز می‌شود و با پرس و جوی مجری درباره کار تخصصی آن‌ها ادامه پیدا می‌کند. در این میان شرکت کننده کار تخصصی خود را در مقابل دید سایرین به نمایش می‌گذارد و از سختی‌ها و مشکلاتی که برای آن کار دارد می‌گوید.

 

«شگفت انگیزان» مختص کودکان شگفت انگیز

 

موضوع‌های هر قسمت از برنامه چطور انتخاب می‌شوند؟

به طور معمول برنامه‌های اینچنینی شامل بسیاری از شاخه‌ها و موضوع‌ها می‌شوند که بنا بر هدفگذاری اصلی برنامه باید بررسی شوند. عطارد درباره انتخاب موضوع‌های هر قسمت از این برنامه نیز گفت: موضوع‌های گسترده‌ای را برای برنامه‌های مختلف در نظر گرفتیم. از ورزش و هنر و ادبیات و کار‌های علمی گرفته تا توانایی‌های فنی و مشاغل و حتی اموری که در خانه کاربرد دارد. از نظر ما توانایی و استعداد بچه‌ها در همه این امور ارزشمند و قابل تقدیر و قابل تامین است. در شگفت انگیزان بچه‌ها الگوی بچه‌های دیگر قرار می‌گیرند.

در «شگفت انگیزان» فضای رقابتی و رای گیری نداریم

ما از همان ابتدا در این برنامه قصد نداشتیم فضایی رقابتی را برای شرکت کننده‌ها ترسیم کنیم و همانطور که دیدید رای گیری هم نداریم و هیچ وقت فردی را به عنوان برتر انتخاب نمی‌کنیم و همانطور که از شعار برنامه مشخص است همه بچه‌ها شگفت انگیزند. برنامه شگفت انگیزان تلاش می‌کند در فضای شاد و طنازانه به طرق مختلف اعتماد به نفس بچه‌ها را بالا ببرد و به همه آن‌ها بگوید تو می‌توانی، تو خوب و تاثیر گذاری، تو موفق هستی و موفق خواهی بود.

 

«شگفت انگیزان» مختص کودکان شگفت انگیز

 

شباهت «شگفت انگیزان» به «عصر جدید»

-همانطور که شگفت انگیزان در ساختار از یک الگوی تلویزیونی به نام (لیتل بیگ شات) بهره برده است، عصر‌جدید هم بر اساس برنامه‌های گاد تلنتی که حدود یک دهه در شبکه‌های تلویزیونی کشور‌های مختلف دنیا پخش می‌شود طراحی و تولید شده است. گاد تلنت همیشه جزو برنامه‌های پر بیننده دنیا بوده و عصر جدید نمونه موفقی از این دست برنامه‌ها است. تا به حال در شبکه‌های مختلفی برنامه‌های متنوع استعدادیابی ساخته و پخش شده است، اما هیچ کدام به محبوبیت عصرجدید نبودند و شاید به همین خاطر بخواهند ما را با عصر جدید با مقایسه کنند.

 


برچسب ها: برنامه استعداد

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *