بن بست در مذاکرات احزاب نتانیاهو و گانتز؛ اراضی اشغالی در مسیر چهارمین انتخابات

10:27 - 17 آذر 1399
کد خبر: ۶۸۱۲۶۰
روند تحولات در اراضی اشغالی، برگزاری انتخابات سراسری چهارم را بیش از هر زمانی محتمل نشان می دهد.
افزایش اختلاف نظر‌ها در کابینه رژیم صهیونیستی همزمان با تشدید اعتراض‌ها در اراضی اشغالی، گمانه زنی‌ها در مورد برگزاری چهارمین انتخابات سراسری را نه تنها تقویت بلکه به مرز تحقق نزدیک کرده است.
 
براساس گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی، شکاف‌های میان «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر و «بنی گانتز»، وزیر جنگ این رژیم، بیش از آن است که قابل حل و فصل باشد.
 
این بدان معناست که صهیونیست‌ها در بازه زمانی مارس تا ژوئن ۲۰۲۱ بار دیگر باید رای بدهند.
 
در عین حال، کنست، چهارشنبه گذشته لایحه انحلال خود را تصویب کرد؛ اگرچه این لایحه هنوز برای قانونی شدن باید مسیر ۲ تا ۳ هفته‌ای را طی کند، اما به نظر نمی‌رسد که با دشواری زیادی مواجه باشد؛ این امر سبب شد تا زمزمه انتخابات چهارم جدی‌تر از گمانه زنی‌ها در فضای سیاسی رژیم صهیونیستی قوت بگیرد.
 
حتی اگر تصویب نهایی لایحه مذکور در آخرین لحظه لغو شود، بازهم رفتن پای صندوق‌های رای اجتناب ناپذیر است؛ زیرا اختلاف‌های بروز و ظهور یافته در ائتلاف «لیکود» و «آبی و سفید» بسیار عمیق است و با اختلاف نظر‌های روزافزون گانتز و نتانیاهو این شکاف‌ها عمق بیشتری می‌یابند.
 
این ۲ نفر در موضوع‌های مختلفی باهم به چالش خورده اند که مهم‌ترین آنها، تصویب بودجه و ساده‌ترین آنها، نحوه مقابله با شیوع کروناست.
 
زمان برای کابینه ائتلافی به سرعت می‌گذرد و چنانچه اختلاف نظر طرفیت در مورد بودجه تا ۲۳ دسامبر (۳ دی) حل نشود، کنست به خودی خود منحل خواهد شد.
 
گزینه انتخابات چهارم در حالی در رژیم صهیونیستی تقویت می‌شود که این رژیم علاوه بر مواجهه با مشکلاتی مانند ناآرامی‌ها و اعتراض‌های اجتماعی و پیامد‌های اقتصادی، بهداشتی و امنیتی ناشی از شیوع کرونا، هنوز برنامه‌ای برای انتخابات و تامین بودجه آن ندارد.
 
اما چیزی که مشخص است حضور شمار زیادی از احزاب مدعی مانند دور قبلی انتخابات است.
 
این حضور بالای مدعیان، مجددا این رژیم را به دور برگزاری انتخابات و عدم دستیابی یک حزب به کرسی‌های لازم برای تشکیل کابینه خواهد انداخت.
ضمن اینکه پیش بینی می‌شود تحولات اخیر اعم از اقتصادی، اصرار بر شهرک سازی‌های جدید، طرح الحاق کرانه باختری و ... سبب شکل گیری احزاب جدید شود که نمونه آن حزب «متخصصان» با رویکردی متفاوت برای مدیریت شیوع کرونا و بحران اقتصادی است.
 
در عین حال نباید از تمایل افرادی مانند «گادی آیزنکوت»، رییس ستاد سابق رژیم صهیونیستی و «آموس یدلین»، عضو سابق ارتش این رژیم، برای حضور در این رقابت غافل بود.
 
از سوی دیگر احزاب و ائتلاف‌های موجود دچار اختلاف‌های درونی شده اند که از جمله آنها می‌توان به نزدیکی گانتز و یائیر لاپید در پی افزایش اختلاف نظر دو نفر مذکور با نتانیاهو اشاره کرد؛ این امر خود به شکستن آرا منجر خواهد شد.
 
شانس نتانیاهو در انتخابات چهارم را باید براساس بررسی حمایت احزاب «اولترا ارتدوکس» و فقدان حمایت ساکنان اراضی اشغالی از او سنجید.
 
نتانیاهو در ۲ سال گذشته به دلیل اتهام‌های متعدد مبنی بر فساد اقتصادی و سوءمدیریت در موضوع شیوع کرونا و بحران اقتصادی متعاقب آن، حمایت رای دهندگان را تا حد زیادی از دست داد و پیش بینی می‌شود حتی نتواند ۳۶ کرسی انتخابات سوم را مجددا به دست بیاورد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *