افزایش فروش سلاح به ایران، با رفع تحریم ها

15:16 - 27 مرداد 1394
کد خبر: ۶۸۱۱۴
خبرگزاری میزان : سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت که با رفع تحریم های هسته ای، کشورش به ایران سلاح بیشتری می فروشد.

به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از جام نیوز، وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید که کرملین قصد دارد تا فروش سلاح به ایران را پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران افزایش دهد. وی همچنین گزارش‌های مربوط به سفر قاسم سلیمانی به مسکو را رد کرد.

سرگئی لاوروف روز دوشنبه ۲۶ مرداد در یک نشست خبری مشترک با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی‌اش، در مسکو این اظهارات را بیان کرد.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، رسانه‌های روسیه خبر داده‌اند که در دیدار وزیران امور خارجه دو کشور موضوع ارسال موشک‌های سیستم دفاعی اس- ۳۰۰ به ایران و انعقاد قراردادهای جدید احداث نیروگاه‌های برق اتمی در ایران مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

ایران و روسیه در سال ۲۰۰۷ قراردادی را امضا کردند که بر اساس آن قرار شد مسکو در قبال دریافت حدود ۸۰۰ میلیون دلار، چند پدافند ضد هوایی اس- ۳۰۰ به تهران تحویل دهد.  

این پدافند ضد هوایی از قدرتمند‌ترین پدافندهای جهان به شمار می‌رود که می‌تواند هواپیما‌ها و موشک‌ها را هدف قرار دهد. با این حال، مسکو به دلیل تحریم‌های سازمان ملل از اجرای این قرارداد خودداری کرد.

به گزارش بی بی سی، روسیه در سال ۲۰۱۰ تحت فشار غرب تحویل اس- ۳۰۰ به ایران را معلق کرد ولی رییس جمهوری روسیه در فروردین امسال، این ممنوعیت را لغو کرد؛ اقدامی که با واکنش تند اسرائیل و آمریکا و روبرو شد.

ولادیمیر کوژین، مشاور نظامی رییس جمهوری روسیه، روز هشتم مرداد اعلام کرد که مسکو در حال نوسازی پدافند ضد هوایی اس-۳۰۰ برای ایران است و سیستمی که قرار است به ایران تحویل داده شود تا حدی به روز شده و اجزای دیگر آن نیز در حال به روز شدن هستند.

به گزارش دویچه وله، ظریف در این نشست خبری گفت دو کشور منافع مشترکی دارند و توافق هسته‌ای موانع همکاری‌های فشرده‌تر را برطرف کرده است. لاوروف نیز یادآوری کرد که شرایط خاورمیانه به طور فزاینده‌ای تهدید‌آمیز شده و همکاری‌ هرچه بیشتر ایران و روسیه کمکی به ثبات منطقه خواهد بود.

 

گزارش رسانه‌های روسیه حاکی است که لاوروف و ظریف در مورد ابتکارهای مشترک برای حل بحران سوریه نیز مذاکره و درخواست‌ها برای کناره گیری بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، از قدرت را رد کردند.

سرگئی لاوروف گفت این قابل قبول نیست که دولت‌های خارجی از اسد بخواهند کناره بگیرد تا اپوزیسیون به قدرت برسد.

لاوروف افزود: «موضع ما تغییری نکرده است. همواره گفته‌ایم سرنوشت سوریه باید به دست خود سوری‌ها سپرده شود.» وزیر امور خارجه ایران نیز بر همین موضع تاکید ورزید و گفت: «مردم سوریه باید برای آینده کشورشان تصمیم بگیرند و قدرت‌های خارجی بهتر است به ترویج دیالوگ بین گروه‌ها بپردازند.»

به گزارش رادیو فردا، ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا، کشورهای حاشیه خلیج فارس و مخالفان مسلح بشار اسد گفته‌اند که هر طرح صلحی برای سوریه را بدون کنار رفتن رییس جمهوری این کشور نمی‌پذیرند.

  /انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *