ايران اسلامي خانه دوم ارامنه است

2:50 - 26 مرداد 1394
کد خبر: ۶۷۵۵۴
خبرگزاری میزان: عالیجناب اسقف نارگ در ديدار با معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با تأكيد بر اينكه ايران، الگوي همزيستي مسالمت‌آميز در جهان است، گفت: ارامنه جهان از ايران اسلامي به عنوان خانه دوم خود ياد مي‌كنند.
به گزارش ، عالیجناب اسقف نارگ، رهبر ارامنه قبرس و هيئت همراه با حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با قهرمان سليماني، معاون پژوهشی و آموزشی اين سازمان، ديدار و گفت‌وگو كرد.
 
در آغاز اين ديدار، معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأكيد بر نقش ارامنه در فرهنگ، هنر و صنعت ايران، گفت: یکی از کشورهایی که جمعیت قابل توجهی از ارامنه را در جهان داراست، ایران مي‌باشد، همچنين در ميان اقليت‌هاي ديني و مذهبي كه در ايران سكني گزيده‌اند، ارمني‌ها جمعيت بيشتري را به خود اختصاص داده اند.
 
سليماني به نقش آفريني ارامنه در دفاع مقدس اشاره و تصريح كرد: ارمني‌ها بخش اثرگذار ايران زمين هستند كه به عنوان يك ايراني در هشت سال دفاع مقدس براي دفاع از مرزهاي اين كشور، نقس بسزايي را ايفا كردند.
 
وي به نامگذاري یکی از میادین تهران، به نام يكي از شهداي ارامنه اشاره كرد و گفت: روز گذشته، 24 مردادماه نام میدان شعاع در منطقه 6 شهرداری تهران به دلیل کثرت حضور هم وطنان ارمنی و به احترام شهدای ارمنی به نام شهید گاگیک طومانیان تغيير كرد كه نشان توجه به نقش شهداي ارامني در دفاع مقدس است.
 
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، افزود: ما برنامه ريزي كرده ايم تا از جاي جاي ميهن اسلامي‌مان بازديد داشته باشيد تا از نزديك با زندگي اقليت‌ها در كشورمان آشنا شويد.
 
سليماني، درباره رويكرد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در حوزه روابط فرهنگي و بين‌المللي، گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به عنوان مركز ديپلماسي عمومي جمهوري اسلامي ايران تصویری روشن از فرهنگ و تمدّن ایرانی ـ اسلامی را به جهانیان معرفي مي‌كند و سعي بر اين دارد تا به توسعه روابط فرهنگي با ديگر كشورها و اقليت‌ها از طريق گفت‌وگو بپردازد.
 
حق مشارکت سیاسی و اجتماعی اقليت‌ها در ايران
 
وي با اشاره به مواد قانون اساسي ایران در حوزه انتخاب نماینده براي اقليت‌هاي مذهبي، گفت: قانون اساسی ایران از حقوق و آزادی‌های آنان نام می‌برد و حق مشارکت سیاسی و اجتماعی آنان را به عنوان جزئی از ملت به رسمیت می‌شناسد؛ اقليت‌ها براي داشتن نماینده در مجلس شوراي اسلامي بايد 10 هزار نفر جمعيت در هر منطقه دارا باشند.
 
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ادامه داد: از اين رو، اقليت‌ها مي‌توانند از طريق مجلس شوراي اسلامي ايران به حل و فصل ‌مشکلات و بررسی مسائل دینی، فرهنگی، اجتماعی و رفاهی خود بپردازند كه بايد گفت اين مهم نشانگر همدلي، زندگي مسالمت‌آميز فرهنگ‌های متفاوت به ويژه ارامنه در كشورمان است.
 
سليماني با اشاره به تاريخ و تمدّن اوليه ايران با تکیه بر دانش و مدیریت آن بر ارتباط و تعامل جهانی، اظهار كرد: ايران از همان ابتدا، با صلح و مدارا زندگي كرده است چراكه وجود آثار باستاني و عبادت‌گاههاي قديمي در ايران، نشان مي‌دهد كه محل زيست قوميت‌هاي مختلفي بوده است.
 
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با تأكيد بر ايجاد فضاي صلح و دوستي در جهان، گفت: حملات و اقدامات خشونت‌بار و کشتار مردم بی گناه توسط گروه‌هاي تكفيري موجب شده تا هم مسلمانان و هم مسيحيان قرباني شوند؛ اميد است تا فضاي صلح و دوستي حاكم شود و افراد به جرم عقايد دينيشان مورد اذيت واقع نشوند.
 
وي در پايان سخنان خود، از دينداران به عنوان مأموران صلح، آرامش و زندگي مسالمت‌آميز ياد كرد و افزود: ما كه در اين كره خاكي در كنار يكديگر زندگي مي‌كنيم، بايد براساس گفت‌وگو، تعامل، همكاري و ارتباطات مثمرثمر نقش بسزايي در ايجاد زندگي مسالمت‌آميز داشته باشيم چراكه این فرهنگ در مجموعه گروه‌های جامعه و اقشار ملّت تجلی پیدا می‌کند.
 
ايران الگوي همزيستي مسالمت‌آميز در جهان است
 
عالیجناب اسقف نارگ، رهبر ارامنه قبرس ضمن تشريح رويكرد کلیسای ارمنی، اظهار كرد: از نگاه كليساي ارامنه نه تنها روحانيون، بلكه غير روحانيون هم نقش بسزايي در ايجاد صلح، دوستي و فضاي ديني دارند، لذا همه اقشار مردم به ويژه جوانان مورد توجه كليساي ارامنه است.
 
وي، با اذعان اينكه سال‌ها پيش به ايران سفر داشته و از اصفهان و تبريز به عنوان مكان‌هاي توريستي كشورمان ديدن كرده است، گفت: ارامنه ايراني و بهتر بگويم ارمنيان جهان از ايران اسلامي به عنوان خانه دوم خود ياد مي‌كنند و معتقديم كه بشر مخلوق خداست و همه موظف هستيم تا در اين راه به اجراي صلح در جهان بپردازيم.
 
رهبر ارامنه قبرس، ايران را در ميان قبرسي‌ها كشوري آشنا دانست و گفت: ما با اين سفر در نظر داريم تا علاوه بر بازديد از مناطق سياحتي و زيارتي ايران، گفت‌وگويي در پي ايجاد و توسعه روابط فرهنگي دو ملت داشته باشيم.
 
وي، خواستار توسعه همكاري‌هاي همه جانبه ايران و قبرس شد و افزود: با گفت‌وگو و برگزاري نشست‌هاي مستمر مي‌توان روابط فرهنگي ايران و قبرس را توسعه داد.
 
اسقف نارگ، بيان كرد: در ايران، هيچ گونه تبعيض و فشاري از جانب مسلمانان براي ارامنه وجود ندارد و همواره با يكديگر همزيستي مسالمت‌آميزي دارند، همانگونه كه در هشت سال دفاع مقدس تأثيرگذار بودند.
 
وي در پايان، يادآور شد: ما در خاورميانه، كشوري همانند ايران سراغ نداريم كه براي ارامنه اين گونه احترام قائل شوند و نسبت به همكاري‌‌هاي فرهنگي - مذهبي يكديگر، توجه داشته باشند.
 
بنابر اعلام اين خبر، رهبر ارامنه قبرس به همراه سه نفر از فعالان دینی این کشور 24 مردادماه عازم ايران شدند و طبق برنامه ريزي به عمل آمده از سوي مركز گفتگوي اديان اين سازمان قرار است از حسينيه جماران، كاخ موزه سعدآباد و برج ميلاد بازديد و با برخي از علما و شخصيت هاي ديني كشورمان ديدار داشته باشند.
 
در اين ديدار علي محمد حلمي رئيس مركز گفتگوي اديان و تمدن هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي نيز حضور داشت.
 
انتهاي پيام/
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *