کریدور نخجوان-زنگلان به نفع کشورهای منطقه است

10:20 - 29 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۵۳۶۲
ماییس قربانف کارشناس امور خاورمیانه روسیه معتقد است که کریدور نخجوان-زنگلان که منطقه خودمختار نخجوان را از طریق خاک ارمنستان به بقیه مناطق جمهوری آذربایجان متصل می کند، به نفع همه کشورهای منطقه است.

– قربانف کارشناس امور خاورمیانه روسیه با یادآوری اینکه ارمنستان با استفاده جمهوری آذربایجان از کریدور زنگلان از خاک ارمنستان در عوض موافقت باکو با استفاده ایروان از کریدور لاچین برای اتصال به قره باغ توافق کرده است، اظهار کرد: این کریدور، منطقه خودمختار نخجوان را با عبور از منطقه مرزی ارمنستان با ایران به جمهوری آذربایجان متصل می کند.

وی افزود: این طرحی پرمنفعت است که دریای سیاه را با عبور از منطقه قفقاز می تواند به خلیج فارس متصل کند و به نفع همه کشورهای منطقه شامل روسیه، ایران، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان خواهد بود و می توانند از آن استفاده کنند.

کارشناس روس در مورد کریدور متصل کننده منطقه نخجوان به بقیه مناطق جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد که این طرح باعث توسعه بیشتر وضعیت اقتصادی منطقه خواهد بود و مانند طرح جاده ابریشم می تواند سودمند باشد.

وی تصریح کرد: این طرح فقط به حمل و نقل جاده ای و زمینی مربوط می شود و می توان از آن با کامیون و تریلر نفتکش منابع انرژی حمل کرد و برای کشورهای منطقه ازجمله ایران نیز پرمنفعت خواهد بود.

به گفته قربانف، این طرح بسیار مهم و راهبردی است و کشورهای منطقه اوراسیا که ایران و ترکیه نیز شامل آن می شوند توانایی بیشتری برای رقابت با اتحادیه اروپا می یابند زیرا هزینه تمام شده برای عرضه کالاها با استفاده از این طرح پایین می آید.

روز سه شنبه، سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان بیانیه مشترکی را درباره آتش بس در قره باغ قره باغ امضا کردند که به جنگ ۴۴ روزه قره باغ پایان داد.

در یکی از بندهای این بیانیه گفته شده است ارمنستان امکان اتصال منطقه خودمختار نخجوان با مناطق غربی جمهوری آذربایجان را فراهم می کند تا شرایط انتقال و حمل و نقل شهروندان و کامیون ها در دو طرف بوجود آید.

براساس این بیانیه، ارمنستان در عوض تامین دسترسی به قره باغ از طریق دالان لاچین، شرایط اتصال جاده ای نخجوان و غرب جمهوری آذربایجان فراهم می کند.

در بیانیه گقته شده است که کنترل کوریدور جاده ای بین نخجوان و مناطق غربی جمهوری آذربایجان برعهده اداره مرزبانی سازمان امنیت فدرال روسیه خواهد بود.

از حدود ۱۵ سال پیش موضوع همکاری ارمنستان و جمهوری آذربایجان در برخی رسانه ها برای استفاده ازکریدور زنگلان متصل کننده منطقه خودمختار نخجوان به بقیه نقاط جمهوری آذربایجان از طریق خاک ارمنستان مطرح شده است که می بایست در ازای استفاده ارمنستان از کریدور لاچین بین این کشور و منطقه قره باغ صورت گیرد.

/انتهای پیام/

ایرنا


برچسب ها: روسیه کریدور

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *