جنگ نرم آمریکا و جابجائی کانون منازعه در خاورمیانه

13:56 - 25 مرداد 1394
کد خبر: ۶۷۴۱۷
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
خبرگزای میزان: امروز باید جریان داعش،جنگ یمن،درگیرهای سوریه و عراق را به نوعی جنگ فرهنگ ها دانست که بازیگر اصلی تدوین نرم این جنگ در راستای اهداف استراتژی منطقه ای یعنی جابجائی کانون منازعه در خاورمیانه، ایالات متحده قرار دارد.
-گروه سیاسی: پیدایش جنگ نرم که از آن به عنوان وجهه­ ی جدید مخاصمات یاد می­شود صحنه تنازعات فیمابین را دستخوش تغییرات عدیده ساخته و ضمن تاثیرگذاری بر سطح و نوع روابط بین ­الملل، ماهیت مفاهیم و موضوعات این حوزه را دچار دگردیسی بنیادین نموده است.

در این میان، تقابل دیرینه­ ی جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا که به لحاظ ماهیتی از تضاد شدید مبنایی و محتوایی فیمابین آب می خورد از جنبه‌های گوناگونی قابل بررسی است.

ایالات متحده در چارچوب اقدامات دیپلماسی عمومی خود همیشه بدنبال «کنترل افکار» و بازتعریف مفاهیم و ارزشها در جوامع هدف بوده است.

در حقیقت آنچه امروزه آمریکایی سازی و آمریکاگرایی نامیده میشود، چیزی نیست مگر نیروی ارزشی و فرهنگی ایالات متحده که در خارج از مرزهای جغرافیایی آن تبدیل به قدرت ارزشی و فرهنگی آن برای کنار زدن و اضمحلال نظام های ارزشی معارض با آن می­گردد.
در این چارچوب حمیّت ایالات متحده اقدام و تلاش برای جعل و ایجاد «روح زمانه»[1] در حوزه های هدف است.
جنگ نرم و جابجائی کانون منازعه در خاورمیانه

بر این اساس با توجه به دگرگونی های حوزه دیپلماسی و توافق هسته ای و در مقابل آن حوادث و رخ دادهای منطقه ای آن چیزی که باید از آن بعنوان یک ضرورت یاد شود و تمزکز خاصی را در عرصه تدوین استراتژیک و تاکتیک می طلبید شناخت الگو و هدف های جنگ نرم ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران است.

این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که برخی تصور می کنند با روند جمع بندی مذاکرات هسته ای بین ایران و کشورهای 1+5 که آمریکایی ها به نوعی طرف اصلی این ماجرا بودند؛ شاهد تغییر شگرفی در حوزه تقابل ایران و ایالات متحده در همه حوزه به ویژه در عرصه نبرد و جنگ نرم هستیم؛ اما اگر با نوعی نگاه تیزبین به واقعیت‌های روندهای امروز منطقه بنگریم به سادگی در خواهیم یافت کشوری مانند ایالات متحده با چالش‌های ماهوی با نظام ایران و پیگیری منافع بلند مدت اقتصادی و امنیتی در جهان بدون هیچ تردیدی سعی می کند به اهداف خود با همه ابزاها و روش‌ها به ویژه در عرصه جنگ نرم از بعد بین الملل از طریق تصویرسازی از واقعیت های موجود دست یابد.

به صورت کلی می توان گفت ایالات متحده آمریکا با ترسیم یک استراتژی بلند مدت در حوزه جنگ نرم با ابزارها و روش های گوناگون
بخصوص با سویه ای فرهنگی دو دسته هدف را در روند چالش خود با نظام ایران دنبال می کند؛ که در این راستا دور کردن مردم ایران از حکومت و تضعیف مسئولان کشور و به اشتباه انداختن آنها در اتخاذ تصمیمات صحیح در عرصه داخلی و در عرصه بین الملل منطقه تضعیف جمهوری اسلامی ایران طریق تصویر سازی برای دست یابی به اهداف تعقیب می­شود.

با توجه به گوناگونی ابعاد، عرصه ها, روش و اهداف جنگ نرم سوالی که در شرایط فعلی منطقه ای باید به طرح و پاسخگویی آن با در نظر گرفتن واقعیت های اقدام نمود؛ این سوال است که، امروز هدف امریکا در عرصه جنگ نرم؛حمایت و برجسته سازی رسانه ای اقدامات جریان های ترویستی مانند داعش در منطقه چیست؟

آمریکا از دامن زدن به شیعه هراسی و ایران هراسی و تصویر سازی غلط در جهت ایجادجنگ های نیابتی در یمن، سوریه, عراق
چه هدفی را پیگیری می نماید؟

برای پاسخگویی به این سوالات باید تغییر نوع نزاع و چالش در منطقه را مورد بررسی قرار دهیم؛که اگر
نزاع اعراب و رژیم صهیونیستی بر سر فلسطین را یکی از گسترده ترین و طولانی ترین بحرانهای منطقه ای و بین المللی بدانیم که حل آن جایگاه مهمی در سیاست خارجی ایالات متحده داشته و اسراییل متحد راهبردی آمریکا در منطقه محسوب می شود.

در نتیجه تأمین امنیت آن مهم ترین اولویت سیاستهای منطقه ای آمریکا بوده است که در این مسیر جمهوری اسلامی ایران با توجه به مبانی ایدئولوژیک خود بر حمایت از حقوق فلسطینیان تأکید داشته،که همین امر یکی از عوامل تقابل ایران و ایالات متحده در منطقه خاورمیانه است؛ که
واشنگتن سعی کرده است در سال‌های اخیر با توجه به تغییر معادلات منطقه ای و احساس نگرانی عمیق از تحکیم محور ایران، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین با کمک‌گیری از توان و روش های جنگ نرم کانون منازعه را از حالت عربی- اسرائیلی به اسلامی- عربی یا عربی - ایرانی و سنی و شیعی تغییر دهد.

جنگ نرم و جابجائی کانون منازعه در خاورمیانه

امروز در این تحلیل باید جریان داعش،جنگ یمن،درگیرهای سوریه و عراق را به نوعی جنگ فرهنگ ها دانست که بازیگر اصلی تدوین نرم این جنگ در راستای اهداف استراتژی منطقه ای یعنی جابجائی کانون منازعه در خاورمیانه، ایالات متحده قرار دارد.

آمریکا با نقش پنهان فرهنگ و جنگ نرم در این جابجایی کانون منازعه در منطقه به دنبال غلبه فرهنگ لیبرال غربی و آمریکایی بر سایر فرهنگ ها من جمله فرهنگ اسلامی است.

در گذشته ظهور گروه هایی مانند القاعده و امروز داعش و برجسته نمایی نرم اقدامات و این گروه ها که ابتدا با حمایت مستقیم خود آمریکا همراه بود مؤید تلاش های نرم تفرقه افکنانه آمریکا در میان ملل مسلمان در جهت تغییر ماهوی و وارونه جلوه دادن نقطه نزاع و چالش در منطقه است.

آمریکا در شرایط کنونی با استفاده روش‌های مختلف جنگ نرم به ویژه رسانه ای در راستای استراتژی بلند مدت خود در منطقه یعنی ایجاد اختلافات برای تغییر نقطه کانون درگیری از اسرائیل به مذهبی و دینی اسلامی حرکت کرده است.

جنگ نرم و جابجائی کانون منازعه در خاورمیانه

بنابراین این نکته از این جهت حائز اهمیت است که امروز همه مسئولین باید بدانند که درگیری ها و چالش‌های حال خاور میانه بخصوص تروریسم(داعش) نشان دهنده بازیگری رویکرد و روند نرم آمریکا در منطقه است؛ رویکردی با اهداف اساسی که با تغییر در حوزه دیپلماسی تحول اساسی نخواهد داشت؛ زیرا آمریکا ها برای خروج از برخی بن بست های امنیتی و نظامی خود در منطقه به عرصه جنگ نرم توجه ویژه دارد که غفلت از این مسئله به دلیل خوشبینی موفقیت حوزه دیپلماسی نتیجه غیر قابل جبرانی خواهد داشت.

زیرا استراتژی امنیتی نومحافظه کار آمریکا راه مدیریت روند خاورمیانه را در گروه توازن قدرت و مهار ایران می داند که در این راستا راهبرد ایران هراسی و شیعه هراسی در حوزه جنگ برای دستیابی به اهداف بیش از گذشته مورد تأکید سران کاخ سفید قرار گرفته است.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *