بازار کشور‌های آمریکای لاتین؛ فرصتی مناسب برای فروش کالا‌های ایرانی

4:30 - 20 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۲۹۵۱
دسته بندی: سیاست
سفیر پیشین ایران در برزیل با اشاره به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ۳ کشور آمریکای لاتین، گفت: در بازار‌های آمریکای لاتین فرصت مناسبی برای فروش اجناس ما وجود دارد.
سید جعفر هاشمی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص اهمیت و لزوم توجه ایران به کشور‌های آمریکای لاتین، اظهار داشت: بعد از وقوع انقلاب اسلامی یک تغییر عمده در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به وجود آمد. آن تغییر این بود که توجه ایران از سمت کشور‌های غربی و آمریکا، به سمت کشور‌های جهان سوم، آفریقا و آمریکای لاتین منعطف شد.

وی ادامه داد: به همین جهت سفارتخانه‌های بیشتری را در آن‌ها مستقر کرده و روابط بهتری را با آن‌ها برقرار کردیم و این روابط تا به امروز ادامه داشته است.

سفیر پیشین ایران در برزیل با بیان اینکه یک زمانی کشور‌های آمریکای لاتین به واسطه نزدیکی با آمریکا به عنوان حیاط خلوت آن‌ها محسوب می‌شدند، گفت بعد از واقعه ۱۱ سپتامبر و توجه آمریکایی‌ها به مسائل تروریسم و خاورمیانه فرصت بهتری را به وجود آورد که جمهوری اسلامی ایران بتواند در کشور‌های آمریکای لاتین روابط خودش را گسترش بدهد.

هاشمی تصریح کرد: در آن زمان با روی کار آمدن حکومت‌های در آمریکای لاتین مواجه شدیم که فاصله زیادی نسبت به گذشته خود در مقابل سیاست‌های آمریکا داشتند. کشور‌هایی مانند کوبا و بولیوی و ونزوئلا در مقطعی برزیل اروگوئه و بسیاری از این کشورها.

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل ابراز داشت: سیاست بعضی از این کشور‌ها تغییر کرد و مجدداً به سمت و سوی همان سیاست‌های ضد آمریکایی قبل برگشتند. مثل بولیوی که اخیراً مجدداً حکومتی روی کار آمده است که با اهداف رئیس جمهور قبلی، یعنی آقای مورالس بسیار هماهنگ است.

دیپلمات پیشین کشورمان گفت: حتی کشور‌های دیگری مانند برزیل که من خودم در آنجا سفیر بودم، علی‌رغم اینکه الان دولت آقای بولسونارو روی کار است، اما در مجموع کشور و مردم خواهید دید که خواهان روابط بسیار خوبی با جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی بیان کرد: به عنوان مثال در هیچ ایالت و ویدئو کلوپ این کشور نمی‌بینید که فیلم‌های ایرانی در آن‌ها وجود نداشته باشد؛ یعنی این‌ها با آشنایی کامل با فرهنگ ایران دارند و مردم ایران را بسیار دوست دارند و انقلاب ایران را به عنوان یک انقلاب ضد امپریالیسم و مبارز علیه ظلم ستم گری دوست دارند.

کارشناس ارشد بین‌الملل گفت: به همین جهت جمهوری اسلامی ایران با این کشور‌ها روابط بسیار خوبی داشته و در مقطعی هم که از طرف آمریکا به طور ظالمانه‌ای تحت تحریم‌های بسیار ناجوانمردانه قرار گرفتیم بدیهی و طبیعی است که باید به سمت کشور‌هایی برویم که بتوانیم با آن‌ها بیشتر کار کنیم.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: الان ملاحظه می‌کنید که بازار‌های آمریکای لاتین فرصت مناسبی برای اجناس ما هست و به همین جهت هم آقای دکتر ظریف سفری به این سه کشور یعنی کوبا، ونزوئلا و بولیوی هم برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب و هم برای تجدید روابط بهتر با این کشور‌ها که همیشه انجام شده است، داشتند.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *